Andemat til besvær

Jeg kjøpte noen reker i vinter, i samme posen var det litt andemat. Nå er hele overflaten dekket med andemat,klarer ikke å få bukt med dette........
Har prøvd å kaste ,men det kommer jo tilbake med engang

Finnes det noen akvariedyr som er glad i dette?
Jeg har 54 liters kar, oppi der har jeg reker og ancistrus.

Ser at rekene holder seg under andematen (de går opp ned),men ser ikke ut som at de spiser det.
Problemet er jo at det ikke kommer lys til til de andre plantene i karet.

Håper noen vet om det er noen akvariedyr som ville blitt glad for å få ete opp andematen
Kjempeeplesnegler digger andemat. Jeg fikk tak i en god startposjon i håp om å få et greit dekke på overflata, men sneglene mumsa i seg alt. Nå er det ikke ikke så mye som et lite blad igjen engang :P
Hmm, takk for svar.
Er det de sneglene som eter alt grønt? For da er jeg jo like langt på en måte :/
Eneste fisker jeg vet om som spiser andemat er Kongotetra og Gullfisk. Kjempesnegler høres ut som et bedre alternativ!
Kjempeeplesnegler spiser det meste grønt etter min mening. Trur du blir å slite med resten av plantene hvis du ikke er flink nok til å mate den :P
Plukk det ut bruk akvariehåven langs overflaten. Gjør du først en "grov" oppsamling, venter en time til det får samlet seg igjen, og gjør en ny oppsamling da, så skal du se du har det under kontroll rimelig fort. Må gjerne kjøre en 4-5 ganger for å bli helt kvitt det men det er ikke værre heller. Det viktige er at du sjekker etter om det er noen du har oversett dagen etterpå eller noe sånn så de ikke får kommet seg igjen, får du alle så kommer de ikke tilbake

Hilsen Øystein
Gjør som Øystein foreslår, det funker!

Je har også hatt andemat, og blitt kvitt det uten problemer, men du må være standhaftig. Rensker du alt du ser 1 gang pr dag, så er du kvitt problemet iløpet av en ukes tid eller så
julnil
Gjør som Øystein foreslår, det funker! Je har også hatt andemat, og blitt kvitt det uten problemer, men du må være standhaftig. Rensker du alt du ser 1 gang pr dag, så er du kvitt problemet iløpet av en ukes tid eller så :)

Hmm, det blir jo ikke lett, siden rekene mine er rett under. Da kommer jeg til å få med masse reker....

Om jeg kjøper kjempe eple,går det som regel bra om man fòrer med agurk og squash etter den har spist opp andematen? Eller vil den spise planter alikevel?
Jeg har noen flotte anubias som jeg er litt redd for.....
Du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe kjempe-epler. Jeg har hatt Pomacea diffusa som åt litt andemat. De andre plantene rørte de ikke.

Skalarer, gullfisk og koi kan også finne på å slurpe i seg andemat, men det har du jo ikke plass til i en 54-liter.
Hva med å la kjempeeplesneglen spise seg god og mett på andematen til den er helt borte, og så omplassere sneglen til noen andre?

Jeg misunner deg ikke andematen, det er virkelig noe av det værste å få sine akvarier infisert med. Jeg er alltid pinlig nøye på å fjerne det minste lille fnugg av andemat når jeg har kjøpt fisk/planter. Andemat må man faktisk regne med å få med fisk/planter man kjøper, så det er bare å sjekke nøye!
Det er bare å ha litt god sirkulasjon i overflaten, så får andematen aldri ordentlig "rotfeste". Det er i hvert fall min erfaring at andematen mistrives med mye bevegelse i vannet.
Inaktiv bruker
Noen spesiell grunn til ta dere ikke vil ha andemat? Jeg bare sveiper over en gang i blant med håven så ca. 1/3 er dekket med andemat..
Jeg fikk med noe andemat når jeg fikk reker og mose til et bittelite 10liters akvarie. Jeg tenkte "å nei, å nei, dette blir jeg aldri kvitt", men det er knappest et blad andemat der. Jeg mistenker at "fossen" fra hang-on filteret har skylden, siden det gjør overflaten veldig urolig. Så har du muligheten til å stille utblåset slik at det rufser til overflaten så vil du nok være godt hjulpen i å hindre andematen fra å ta helt over, du har vel litt større vannflate enn min lille 10-liter, så du får sikkert noe andemat i de områdene som har roligere vann.
Om du i tillegg håver opp andemat så får du den nok under kontroll ihvertfall, og er du særdeles grundig så kanskje du blir kvitt den.

Rekene jeg har flytter seg temmelig radig. Slipp ned noen for som rekene gjerne spiser, slik at flest mulig drar ned til maten, og så kan du putte andematen du hover ut oppi ei bøtte , slik at du kan sike ut enda flere reker på en litt mer oversiktlig plass. Skulle du miste noen reker så er det vel ikke det værste på jord, mine formerer seg ihvertfall som kaniner.

Jeg har jobbet iherdig med å prøve å bli kvitt det.
En dag jeg holdt på med vannbytte brukte jeg hånda som sil, dette tok veldig lang tid,men rekene var i allefall redd for hånda,så tror ikke jeg mistet så mange.....
Det tok sykt lang tid å sile ut,men hvis eller skal jeg si når det begynner å vokse igjen så skal det ikke bli så mye før jeg tar en omgang igjen.

Grunnen til at jeg ikke vil ha andemat oppi karet er fordi det stjeler så mye av lyset til resten av plantene mine.
Nå ser det ut som at jeg har fått det nogenlunde under kontroll her
Jeg anbefaler ikke kjemper hvis du er redd for plantene dine. De spiser alt, og absolutt alt, uansett hvor mye du forer med alt mulig grønt. Mine vanlige epler spiser andemat....gjør ikke dine eller andres det? Jeg hadde en periode vanskelig for å holde på andematen pga at mine vanlige epler spiste de opp....jeg bruker det til kjempene og jeg har aldri for mye andemat.
Hei
hei trenger en god del til og dekke 250litern min jeg så hvis du vil kan du sende de til meg=)))
Skal huske på deg neste gang det flommer over her Glenn. Hvis du leste mitt siste innlegg så har jeg allerede kastet alt jeg fikk opp
Ja ja
ja det er bra da håper for min skyld at det flommer over snart da og for din skyld at du slipper det mere=)) ha en fin dag vider
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap