Ferskvannstang i norsknatur?

Hei. For noen dager siden gikk jeg meg en tur rund ett vann i nærheten hvor jeg bor.
Så skulle jeg titte under en bor for å se om det var fisk dær, og da fikk jeg øye på en fin grønn plante på bunnen. Jeg tok en liten bit opp av vannet og det lignet veldig på akvarie planten færskvannstang.

Vokser denne planten fritt i norge? Kan jeg ta med en bit og plante inne i akvariumet mitt?

Takk for svar.
Jeg hadde forsåvidt ikke vært redd for å ta en bit å sette i ett akvarie, men ferskvannstang er det nok ikke, den vokser i Asia... Jeg vet ikke om noen planter som ligner heller som finnes i norske vann, men hadde vært moro å sett ett bilde
Jeg har tatt bilder av planten, men jeg vet ikke hvordan jeg legger ut bilder
Noen som kan forklare hvordan man gjør det?
Tror jeg klarte det:

[External Image]

Jeg tok en bit opp av vannet la den på gresset og tok bilde. Jeg syntes det ligner veldig på ferskvannstang.
Jøss, jeg aner ikke hva det er, men tror kansje jeg ville prøvd å spørre inne på spør en biolog forumet. Der er det sikkert noen som vet hva det er... Den var stilig da, kan gjerne sende en bit ned hit til akvariene, hehe :P
Plussmedlem
Jeg kan nok ihvertfall si det sikkert at det ikke er ferskvannstang... den er ikke så tett heller.
Den så jo veldig fin ut, og skal være enig i at den kan ligne på ferskvannstang. Men følg rådet du fikk, spør en biolog. De kan nok gi god hjelp om den norske fauna

Legg mosedotten på en annen bakgrunn enn gress når du skal ta bilde. Lettere å identifisere hvis ikke alt går i grønt
Oi ja den var stilig, og kjempemessig om du kan putte den i akvariet! Nå vil jeg også ut og snoke, hehe
Jeg har funnet en plante i en bekk på fjellet som ligner på blanding av tang og gaffelmose. Men der er det veldig kaldt vann, og den vil neppe trives i 26 grader...
Jeg har prøvd en rekke norske ferskvannsplanter i akvariene mine. Det fungerer fint om sommeren. Men norske planter skal ha en kulde periode om vinteren. Derfor vil de fleste plantene dø etter en stund i akvariene.

Den planten på bilde er ny for min del, men fin var den.
Oj den var fin!!!!

Har sett i vannene rundt hr uten stort hell.
Har funnet noen planter men de har ikke vært så fien og store.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap