Svarte biller på plantene?
Jeg har kjøpt 4 nye planter fra en nettbutikk. De kom pakket 2 og 2 sammen. Oppdaget nå når jeg tok plantene ut av ene posen for å fjerne ulla og vaske de at det KRYDDE med noen små svarte "biller" på de. Hvordan bli kvitt disse billene om jeg skal bruke de? Burde jeg bare kaste plantene? Jeg føler jeg klør over hele kroppen bare ved tanken på å ta borti de igjen igrunn... Planen er å sette plantene inn i ett nytt akvarie (akkurat satt opp, nå kun med vann og sand, ingen fisker).
Er disse småkrypene lus eller? Vil de dø under vann eller lever de under vann? Formerer de seg voldsomt?
Hva ville DU gjort med disse plantene?
Er disse småkrypene lus eller? Vil de dø under vann eller lever de under vann? Formerer de seg voldsomt?
Hva ville DU gjort med disse plantene?
Postet 05.09.11 kl 18:44
Endret: 05.09.11 kl 18:45
Postet 05.09.11 kl 18:58
Postet 05.09.11 kl 19:02
Postet 05.09.11 kl 19:06
Postet 05.09.11 kl 19:08
Klor som i klorin?! Trodde det ville ta drepen på plantene jeg?
Jeg hiver de rett og slett. Makter ikke ta borti de igjen, får helt noia. Føler allerede jeg klør over hele kroppen bare av tanken! Så da går de i søppla... :/
Sendte forresten mail til nettbutikken, eneste han skrev var at det må ha vært noe som fulgte med fra leverandøren hans. Men det hjelper ikke meg når jeg sitter med planter som er fulle av biller... Usj... Blir nok en stund til jeg handler planter over igjen nettet gitt!
Jeg hiver de rett og slett. Makter ikke ta borti de igjen, får helt noia. Føler allerede jeg klør over hele kroppen bare av tanken! Så da går de i søppla... :/
Sendte forresten mail til nettbutikken, eneste han skrev var at det må ha vært noe som fulgte med fra leverandøren hans. Men det hjelper ikke meg når jeg sitter med planter som er fulle av biller... Usj... Blir nok en stund til jeg handler planter over igjen nettet gitt!
Postet 05.09.11 kl 21:27
Tror du kan ta det helt med ro, ikke kast plantene, det er helt sikkert bare bladlus.
Det er ikke uvanlig å få bladlus på planter som stikker opp av vannet. Hadde du hatt fisk i karet ville dette vært snacks for fiskene!
Men bladlus kan ikke leve under vann, de vil drukne når planten kommer under vann. Men syns du de er så grusomt ekle er det bare å skylle plantene forsiktig under lunkent vann så får du dem av.
Å putte plantene i klorin skal du være forsiktig med hvis du ikke vet nøyaktig dosering av klorin. For mye klorin kommer til å drepe plantene!
Det er ikke uvanlig å få bladlus på planter som stikker opp av vannet. Hadde du hatt fisk i karet ville dette vært snacks for fiskene!
Men bladlus kan ikke leve under vann, de vil drukne når planten kommer under vann. Men syns du de er så grusomt ekle er det bare å skylle plantene forsiktig under lunkent vann så får du dem av.
Å putte plantene i klorin skal du være forsiktig med hvis du ikke vet nøyaktig dosering av klorin. For mye klorin kommer til å drepe plantene!
Postet 06.09.11 kl 09:24
LisbethÅ putte plantene i klorin skal du være forsiktig med hvis du ikke vet nøyaktig dosering av klorin. For mye klorin kommer til å drepe plantene!
Det skal ikke så mye klorin til i vannet for å oppnå bakterie-/parasittdrepende effekt. En liten skvett i en 10 l bøtte med vann skulle holde. Plantene tåler en del. Får du planter fra "tvilsom kilde" er klorbehandling en god forsikring. Pass bare på at plantene skylles godt før de settes i karet så ikke noe klorvann følger med.
Skal man gå mer vitenskapelig til verks mht. mengde klor, kunne kanskje det dobbelte av klorkonsentrasjonen i kommunale svømmeanlegg være et utgangspunkt?
-Enten lav konsentrasjon og lang behandlingstid eller høyere konsentrasjon og kort behandlingstid....
Noen akvarister behandler steiner og røtter de finner ute som de vil ha i karet sitt.
Jeg er litt skeptisk til å klorbehandle røtter da det kan være vanskelig å få bort alle klorrester etterpå.
Postet 06.09.11 kl 11:53
Postet 14.10.11 kl 22:11