Flytende planter i plastbolle uten filter?

Hei,

Er ny på forumet. Er egentlig mer interessert i dyrking av planter enn i fisk.
Etter å ha sett eksemplarer av bregnene Salvinia og Marsilea i en dam i veksthus i en botanisk hage, har jeg fått lyst til å forsøke Salvinia til å begynne med.

Jeg lurer på om det kan gå bra å ha f.eks. Salvinia natans i en plastbolle eller lignende uten filter, så lenge det er nok lys, ikke noe fisk, og vannet skiftes med jevne mellomrom?
Vil algevekst være et problem så lenge Salvinia tar det som er av lys og næring? Kan dekke til siden av bollen som vil vende mot vindu.

Jeg tenkte også litt på et nanoakvarium, men mitt inntrykk er at det vil være for mye bevegelse i vannet for Salvinia pga filtreringen (og nanoakvarier ser ut til å komme med svak belysning). Men det hadde jo vært litt artig med små fisk eller reker også. Har ikke plass til et akvarium i full størrelse.

John.
Det skal gå helt fint det. Men pass på at det er litt lav vannstand hvis du skal ha åpent kar. Da holdes det litt mer fuktig på overflata. Lys og flytende gjødsel.

Noen posthornsnegler kan være lurt, både som algespisere og dekorasjon/underholdning
Takk for svaret, fint å høre at jeg ikke er helt på villspor. Posthornsnegler høres artig ut.

Jeg lurer også på om noen har tips til hvor jeg kan få tak i Salvinia i Oslo området, er det noen butikker som kan tenkes å ha dem? Søkte etter nettbutikker, men fant kun akvariereker.no, som ikke har dem på lager.
Jeg la til en rubrikk, men vet ikke hvor sannsynlig det er at noen med planter til overs vil lese den.

John.
Flaks skal man ha

Jeg har Salvinia minima og posthornsnegler du kan få.

Du kan også få noen Limnobium laevigatum hvis du er intressert.

Begge disse flyteplantene vokser som ugress hos meg. Posthornsneglene er ikke de peneste du kan få tak i, men de gjør nytten sin
Ja takk, vil veldig gjerne ha noen hver av artene du nevnte.

Sender deg mail.

John.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap