Grums og skjegg på plantene, akvariet ser sjabby ut

Hm, synes plantene mine begynner å bli stygge. Det er liksom kommet noe slags loddent grønt på dem. Ikke veldig lange tråder (enda?) , men grønt skjegg, og litt mer enkelte plasser. Virker også som om det har festet seg grums i dette, slik at plantene ikke lenger er klare og fine i fargen med velldefinerte blader - men grapsete.

Regner jo med at dette er en form for alger. Men skal det feste seg grums der da? Får liksom lyst til å skrape det bort, men jeg tror ikke det hadde fungert i praksis.

Mitt ellers så pene akvarie virker rett og slett litt "snuskete" .. Vanskelig å beskrive. Men altså ikke ryddig og rent lenger.

Jeg har ingen algespisere oppi der, vurderer Ottoer - ville de tatt seg av dette og fått plantene mine fine?
Noen algespisere er greit. Otto evnt amanoreker eller så tror jeg faktisk noen molly eller guramier spiser algene. Litt mindre lys oftere vannbytte. Har du noen hurtigvoksende planter ? Det kjøpte jeg.
Jeg ble plaget av det samme og det kom ca 3-4 mnd etter oppstart. Etter 2-3 mnd ble alt borte men da hadde jeg tapt mange planter som ikke vokste eller bare visnet med alger på. Sikkert noen andre som har noen tips også
Jeg mener lyset står på 10 timer i døgnet. har en god del planter oppi der synes jeg, men de er vel kanskje ikke så hurtigvoksende.
Hjelper vannbytter på slikt også altså?

Legger ved et bilde av oppsett tatt for et par uker siden
Bør jeg fylle opp med mer planter, evt hva?

Reker synes jeg er skumle, hehe, så det tør jeg ikke ha. Og så hopper de vel ut av akvariet også om man ikke har heldekkende lokk[External Image]
Søk i plantebasen for hurtigvoksende. Men det er vært å sjekke Po4 i vannet.
Her har du noen gode artikler om både hurtigvoksende plante og algespisere.
Jeg anbefaler siamesisk flying fox. det har jeg og de holder plantene fine.
Har litt av det samme problemet bortsett fra at jeg får brunalger. Fikk trådalger på ene javabregna mi i det lille karet og da stappa jeg den over i det store hvor jeg har siamesiske algespisere og disse storkosa seg med å renske planta. satte den inn på morgenen og sent på kvelden var den plettfri.
Kan heller ikke få fullrost amanorekene. Har 10 stk i en 200 l og 3 Siamesere. De jobber iherdig hele dagen og alle begynner å bli litt feite gitt. Du burde jo ha et dekkglass uansett så jo før jo heller. Her ser det ut til at jeg må ha en sugemalle også. Må bare finne en passende liten sak.
Er det den siamesiske albespiseren som kan være litt slem, eller forveksler jeg den med en annen nå?

Skal lese om disse rekene
har dekkglass på halve akvariet, det fulgte med bare halvt dekkglass, og så lysamatur over den andre halvdelen.
Jeg har nå kjøpt 5 ottoer, så får vi se om disse kan få rensket opp litt i disse stygge algene.
Kjøpte også tre hurtigvoksende planter, som kan utkonkurere algene.
Og en gul eplesnegle, veldig søt, skal heter Lille Gul, selv om han ikke er så liten

Midlertidig så overnatter de i en gullfiskbolle, og så skal de få komme hjem i akvariet i morgen.
Det er denne jeg har, og den er aboslutt ikke agressiv. Men denne fisken ligner veldig på noe som heter: Flying fox. Og den spiser ikke alger og er litt aggresiv. Viktig å se nøye etter på tegningene slik at du får riktig. F.eks SAE( forkortelse for siamesisk algespiser) har 1 sett med barter. Mens flying fox har to.

Man bør ha et akvarium på 100 l og oppover for å holde disse fiskene. Det er fordi de er aktive fisk som stimer. Veldig flotte å se på siden de ofte holder på likt alle 3 her. Så blir nesten som å se synkroniserte sølvpiler.

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381
Du bør kanskje prøve å bytte mer vann slik at du får vekk mer overskuddsnæring. Pass på at du ikke overforer.

Hurtig voksende planter og algespisende dyr er alltid kjekt å ha. Amanoreker er flinke algespisere som passer bra i et rolig selskapskar.
Hvor gamle er lysrørene dine?

Hvis de er mer enn 1 år gamle, så kan det lønne seg å bytte de ut om du plutselig har fått algevekst som du vil ha bort.
Hm, mulig jeg må bytte lysrør ja ! Må begge byttes samtidig?

Har byttet ut nesten 50 liter vann, og slamsugd grundig. Har ryddet i plantene, og tatt bort masse vissent. Det virker som om javabregnene har råtnet, og det har bidratt til mye gørr i vannet. Da jeg begynte å rote oppi der, så vrimlet det opp masse masse grums, og det er SÅ rart, for det er ikke mer enn i underkant av en mnd siden jeg satte opp akvariet på ny med ny sand, og stellte plantene og alt var pent .

Den gule sneglen jeg har kjøpt satte ivrig avgårde opp på den gamle roten min. Håper den og Ottoene kan beite og holde ting rent.

Rensket den ene lavasteinen for javabregnerester, og kastet alt det som ikke var pent.

Jeg hadde disse vannverdiene:

NO3 Nitrate - Har kastet ved en feiltakelse fargeoversikten. Men vannet ble oransj - hva betyr det?
NO2 Nitritt -
Bilde av grumset
Og bilde av det ferdige resultatet etter slamsuging og at plantene er kommet på plass.[External Image][External Image]
For å ned nitrat verdiene må du bytte mer vann og være nøye med slamsugingen.

Foring og råtene planter bidrar til mer nitritt. Hvis du har få fisker, er det enklere å holde verdiene stabile. Snegler er også kjekt å ha siden de spiser råtene planter og forrester. Planten hornblad har ikke røtter tar opp mye nitrat direkte fra vannet. Hos meg vokser den veldig raskt og jeg må fjerne er del ved hvert vannbytte. Dette bidrar til å holde nitrat verdiene lave.
Jeg syns nok akvariet så veldig nytt og nyplantet ut, ja...
Da du satte opp hele akvariet på nytt for en mnd siden som du forteller, har du rykket opp hele den biologiske balansen og forstyrret den. Du begynner på en måte på nytt. Plantene dine har ikke etablert seg skikkelig og slått ordentlig rot på nytt, noe de må før de begynner og vokse skikkelig. En plante som ikke vokser, bruker heller ikke noe særlig næring, dermed får du et overskudd av næring i vannet nå. Dette brukte plantene tidligere, mens de vokste. Nå er det bare til overs, og dermed får du resultatet; algevekst. Alger er alltid på pletten når det blir for mye av noe, enten det er lys eller næring.

Du må egentlig bare etablere gode, ukentlige vannbytterutiner, passe på at lysrørene over akvariet ikke er for gamle (maks et år) og ikke ha for lang lystid pr døgn (fra 10 til maks 12 timer), samt passe på at du ikke fôrer for mye i denne algeperioden. Begrens gjerne matingen til et minimum, så du ikke trigger enda mere algevekst.

Vær obs på at de første to-tre ukene med nye Otocinclus er veldig sårbare - de dør for et godt ord og uten forvarsel. Men hvis de først klarer seg de første to til fire ukene i akvariet ditt, overlever de gjerne lenge.

Jeg kjøpte 18 stk ottoer en gang, jeg... og satt igjen med 5 til slutt De daua også hvis jeg fant på å flytte dem mellom mine egne kar, samme hvor likt vannet var og samme hvor forsiktig jeg var med tilvenning ved overføringen. De er altså ikke så lette og forstå seg på, da det er litt mystisk hva som gjør at de dauer.
Har du godt med alger av en type alge de faktisk spiser, skulle de ihvertfall ikke sulte - det er også en vanlig dødsårsak (de får ikke nok næring, og klarer ikke hente seg inn igjen etter en periode med sult, for de må alltid ha masse mat i magen) Husk å fôre dem selv om du har alger, f.eks. med en agurkskive eller med grøntfôrtabletter. Slipp ned en grøntfôrtablett ved frontglasset, og hold øye med den... blir den spist på eller blir den bare liggende? Vil de ikke ha akkurat den typen tablett, må du fjerne den (ta den opp igjen) prøve noe annet. Mine Ottoer likte JBL Pleco chips, husker jeg. Det spiste de mer av enn agurk, faktisk. Enda mine var viltfangede Otocinclus cocama, så likte de altså tørrfôret best, merkelig nok.


Lykke til med Ottoene dine (som Otocinclus kalles), det er kjempefine og flittige små fisker når man bare får dem til!
Leter etter ottoene mine, men de er ikke lette å finne. Jeg har bare sett 3 av dem. Håper ikke de andre 2 er døde.
De var veldig ivrige i går og hoppet straks på plantene.
Men jeg har ikke sett dem på tablettene jeg putter nedi, der er de andre fiskene så ivrige.

Får mate enda mindre, men det er jo litt skummelt også i og med at ottoene må få nok mat.
Det som er rart er at de NYE plantene jeg satte nedi i GÅR , nå har fått grums på seg også

Jeg har hevet pumpen, så den nå blåser i vannoverflaten, i håp om å skape mer sirkulasjon, og bevegelse, og at det vil feie med seg grumset.

har det noe for seg å sette inn en pumpe til? for å skape bevegelse i vannet? Jeg har liggende innvendige pumper til 63 literne som ikke er i bruk.
Hva slags filter (merke og modell) er det du har til denne 128 literen da? Det er viktig å ha god filterkapasitet, og viktig å huske en ting; produsentene av filtere underdriver alltid hvor store kar filterne deres passer til!
Det produsenten oppgir kan man enten halvere, eller trekke fra minst 100 liter. Dvs sier produsenten at "dette filteret holder til en 300 - 350 liter", så ville jeg brukt det filteret til et kar på kanskje 150 liter, maks 180 liter. Da har man det man kan kalle god filterkapasitet.
Da har du strukket filterkapasiteten din så det bare såvidt holder med et nødskrik, ville jeg påstå. Iflg det jeg kan google meg til, er FLuval 3 plus for akvarier opptil 130 liter, iflg produsenten selv... og som nevnt ovenfor er det aldri lurt å ta det de sier om den saken for god fisk (hehe), men alltid overdrive kapasiteten.

Du har vel ikke vurdert utvendig filter, vel...? Etter min mening burde alt over 100 liter egentlig ha utvendig filter, da innvendige aldri kan måle seg med dem i kapasitet. Unntatt filtermatte-filter av HMF typen da. Men det får du søke opp her på AF og se hva er for noe!

PS!
HVIS du kjøper et nytt utvendig filter, husk å la det kjøre sammen med det gamle i minst en måned før du fjerner det innvendige! Bakteriefloraen i filteret er det viktigste du har i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap