Innredning av akvarie. tips?

Jeg har en liten 20 liter hvor jeg planlegger å ha en zebrasnegle og en kampfisk. jeg har Pumpe og en lyskilde.
Jeg ønsker å skape de optimale forholdene for den planlagte nykommeren. Og har sett litt rundt på planter av diverse slag.
Noen ideer jeg har lekt litt med er:
en stein og en rot med Java Fern. I tillegg ønsker jeg å ha en litt dekkende plante for bakgrunnen. Jeg ønsker ikke at alle planter skal være grønne, og har derfor tenkt på å plante noe rødlig i tillegg.
Er det i tillegg noe som tilsier at jeg ikke burde plante gress i bunn? tenker da på problemer med rengjøring av akvariet osv.
Flyte planter er vel også noe som kan være flott for en kampfisk. Men jeg er bekymret for om det vil blokkere for mye av lyset. Noen tanker om dette og?

Jeg er relativt ny når det kommer til akvariefisk. Og kunne derfor trengt noen tips og råd om hvordan å skape optimale forhold for kampfisken. Jeg vet 20 liter er noe lite for hvilken som helst fisk. Men det er hva jeg har

- Emil
Hvis du skal ha røde planter og masse planter generelt, må du ha veldig bra lys, og helst co2-system. Hvis du søker på "DIY co2" på youtube, så finner du ut hvordan du kan lage et co2-system selv, veldig billig
Flyteplanter er veldig bra til kampfisk. Og så lenge du ligger unna andemat, er det bare å luke ut flyteplantene når de blir for mange

Se på medlemmenes akvarier[URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=15&size_to=25&aquariumtype_id=] i denne størelsen[/URL], kanskje du finner inspirasjon der

Hvordan gikk det med den forrige kampfisken din? Den med finneråte?

Generelt så vil kampfisker ha det ganske varmt, 26-28 grader, så anbefaler en liten varmekolbe. De vil ikke ha sterk strøm, men gjerne mye planter. Planter er også bra for miljøet i karet.
Takk for gode tips, spesielt lenken til de andre akvariene. jeg har forresten droppet planen om røde planter etter å ha blitt hektet på diverse videoer av aquascaping...
Den forrige kampfisken min som hadde finneråte gikk det ikke bra med desverre. Jeg medisinerte for råten, som så ut til å stoppe da kuren var ferdig. Men for hver dag som gikk ble den svakere og svakere. Og virket som den ikke klarte å se maten den ble gitt. Til og med ikke bananfluer var interessant for den mot slutten. Det hele var en lang prosess. Og jeg ble dermed anbefalt av dyrebutikken å gjøre en siste utveisløsning med et bakteriedrepende middel. bare få dager etter døde den. Men zebrasneglen som bodde sammen med den lever fortsatt.
Derfor skulle jeg ønske det var mulig å flytte zebrasneglen over til det nye akvariet. Er dette trygt med tanke på om zebrasneglen kan bære med seg smitte osv?

Varmekoble er forresten i innkjøpslisten min for ny innredning.
Hei hvis du sjekker fiskebasen her for Kampfisk så vil du finne ut at 20 L er altfor liten for Kampfisk. Og i grunnen fisk generelt.

Sier ikke dette for å drepe hverken entusiasmen din eller iveren din. Men jeg tror ikke det finnes en enste fisk som
Vil trives i ett så lite kar.

Men jeg har noen forslag til deg. Hva med reker? Det burde gå an å ha ett par reker oppi der? Er mye flotte reker ute å går. Men da er ikke jeg den rette å snakke med. Finnes mange tråder om dette, bare søk litt

Følg med på forumet. Finnes mange større og komplette karr til en hyggelig pris
Killi
Er jo masse tøffe killi-fisk som ser angivelig skal trives i et så lite kar, bl.a , eller
Takk for advarselen om akvariestørrelsen.
Jeg var av forståelsen av at 20l var nok for en kampfisk. Fikk faktisk høre i en butikk at det var overaskende mye plass for en kampfisk alene. Men jeg stoler selvfølgelig mer på erfarne akvarieholdere her inne på forumet enn butikkansatte.
Ønsker ikke at fisken skal misstrives. Så er det da faktisk slik at med mindre man har en 60-liter, så vil det være uforsvarlig å holde en kampfisk i et akvarium? Det er et mylder av anbefalinger å forholde seg til på nettet. Og har sett alt mellom 20l og 60l som akseptable størrelser.
Mitt problem når det gjelder størrelsen på akvarie er at jeg bor på et rom på 10kvm, og da er det lite plass til et stort akvarie. Og tror heller ikke jeg har noe bord som vil tåle tyngden av 60 liter...
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap