Planter trives ikke.
Postet 08.09.14 kl 21:00
Postet 08.09.14 kl 21:41
Postet 08.09.14 kl 22:28
Inaktiv bruker
Gibbi er glad i planter, gjetter på at den har vært bortpå å smakt på den.
Postet 08.09.14 kl 22:55
Postet 08.09.14 kl 23:24
Jeg synes det ser ut som anubiasen er plantet direkte i sanden. Anubias vokser bedre når den vokser på steiner eller røtter. Den må ha litt hjelp til å begynne med, før røttene klarer å få feste, men siden sitter den godt fast.
Echinodorusartene er smaskens for både gibbi og andre sugemaller. Der viser skadene seg først som lyse flekker når fiskene gnager, og siden som hull. Mine ancistruser gnager også på sverdplantene men når jeg passer på å gjødsle plantene med gjødselkuler i bunnlaget, vokser de så godt at jeg har råd til å fjerne de stygge bladene ettterhvert.
Snegler spiser på begge planteartene, men snegler er sjelden noe stort problem bare de ikke blir for mange.
Echinodorusartene er smaskens for både gibbi og andre sugemaller. Der viser skadene seg først som lyse flekker når fiskene gnager, og siden som hull. Mine ancistruser gnager også på sverdplantene men når jeg passer på å gjødsle plantene med gjødselkuler i bunnlaget, vokser de så godt at jeg har råd til å fjerne de stygge bladene ettterhvert.
Snegler spiser på begge planteartene, men snegler er sjelden noe stort problem bare de ikke blir for mange.
Postet 08.09.14 kl 23:54
Postet 09.09.14 kl 08:58
Postet 09.09.14 kl 09:09
Endret: 09.09.14 kl 09:12
Hadde vært fint med noen nærbilder av planten på bilde 1.
Det er meget mulig at det er en del skader fra tygging/sutting på bladene. Men det ser også ut som det kan være næringsmangel her, muligens også lysmangel. Typisk er nekrosen rundt bladspissene og nedoverbøyningen. Det er vanlig at maller går på Echinodorus, ikke så vanlig på Anubias. Er misfargingen på de eldste bladene ? Hvor lenge har karet vært oppe, og hva slags lysrør har du ?
Postet 09.09.14 kl 10:08
Postet 15.09.14 kl 18:31
Hvis dette er et 400 liters kar, så er 72 watt veldig lite. Det er svært få planter som kan vokse med så minimalt med lys. Særlig gjelder dette for lavt-voksende/små planter, da lysstyrken avtar sterkt nedover i vannet. Og dette karet er jo faktisk 66cm høyt. Og 36W i denne lengden må vel også være et T8 rør, som gir mindre lys enn T5.
Til sammenligning leveres Juwel Rio400 med 4x54W HO T5-rør.
Til sammenligning leveres Juwel Rio400 med 4x54W HO T5-rør.
Postet 15.09.14 kl 18:55
Postet 15.09.14 kl 19:08
Anubias er jo ikke skrekkelig lyskrevende, og på bildet ser det jo ut som om flere av bladene er grønne og fine. Det ser ut som om de er spist på.
Det ser jo ut som du gir godt med grøntfor også (gir du det ofte nok?), men kanskje det hjelper når karet har vokst seg til med litt alger.
Ellers burde du nok bytte lysrør om de også er gamle, da de mister effekten etterhvert selv om de lyser.
Pål
Det ser jo ut som du gir godt med grøntfor også (gir du det ofte nok?), men kanskje det hjelper når karet har vokst seg til med litt alger.
Ellers burde du nok bytte lysrør om de også er gamle, da de mister effekten etterhvert selv om de lyser.
Pål
Postet 15.09.14 kl 21:41