juvelciklide lekspar

jeg har 2 par juvelciklider.. hvor store/gamle må de være for og være kjønnsmodene?
har lest ett sted at de blir kjønnsmodne ved 3 mnd alderen... men tror det har mest å gjøre med størrelsen på fisken.. er den ca 2-3cm skulle jeg tørre påstå at den er kjønnsmoden... mine fiskunger begynner ihvertfall å flørte med foreldrene når de blir så store!!
jeg avler zebra cicklide og palettciclide.. (veldig enkle arter igrunn) å selger dem når de blir rundt 3cm store... skulle tørre påstå at 3mnd og en størrelse på 2-3 cm skulle gjøre susen. juvelcickliden vokser jo utrolig fort når den først er i gang, og trives såfall gjør juvelcicklidene til veninna mi det! har aldri hatt juvelcicklider selv, men antar de er nokså lik andre cicklider...
men kan hende de blir modne under 3 mnd også... du kan sette hunnen i karet først, og hannen ett par dager etterpå... så ser du jo om de yngler!
da blir det nok egg når de får litt bedre forhold og større kar.. de er 5-7cm og 6mnd nå..

ja skulle mene det. de trenger nok ikke stort større kar enn 50l. da. parrer ciclidene mine i kar på den størrelsen jeg. hvis de får gå alene i tanken yngler de sikkert veldig snart.. med paletter er det ofte slik at det er vanskeligst å få dem til å yngle den første gangen. men etter det yngler de som bare det. har som sagt aldri hatt juvelcicklider selv, men antar det er mye det samme. hos mange cicklider er det også viktig at hannen er litt større enn hunnen. det er nok en regel som gjelder for juvelcicklidene også.
liker juveler å legge egg i huler eller på flate steiner?
juvelciklidene legger egg på en flat stein.
klekkes etter 2-3 dager.
eggene legges på en renset stein eller flate. der voktes de av foreldrene. mulig at de gyter i huler også. men hovedsakelig på rengjorte steiner, blad eller flater. mora vokter illsint yngelet, og en enda sintere pappa juvelcicklide passer reviret. Frittsvømmende yngel fores opp på nyklekket artemia\ avskallede artemiaegg.
Ikke fø opp all yngelen, 30-40 stykker er mer enn nok. Om det blir for mange, vil de bare ta livet av hverandre.
Ciklide
eggene legges på en renset stein eller flate. der voktes de av foreldrene. mulig at de gyter i huler også. men hovedsakelig på rengjorte steiner, blad eller flater. mora vokter illsint yngelet, og en enda sintere pappa juvelcicklide passer reviret. Frittsvømmende yngel fores opp på nyklekket artemia\ avskallede artemiaegg. Ikke fø opp all yngelen, 30-40 stykker er mer enn nok. Om det blir for mange, vil de bare ta livet av hverandre.


da får de få en flat stein da

samma om det er 30 eller 300yngel som overlever, plass er ikke no problem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap