Artemia

trenger litt hjelp med artemia folkens!
har hold på... tørr påstå noen år, å avlet på cicklider. (i hovedsak palett og zebra) har alltid fostret opp yngelet på flakfòr for yngel. (i hovedsak levendefødene det fòret er laget for.)
men når jeg leser i mine mangfoldoge akvariebøker kommer jeg alltid over det at yngel vokser best med artemia!
så jeg tenkte å prøve ut det. var på akvasia zooi trondheim å fikk med en liten boks med egg. mannen bak disken målte opp egg til 50kr, og sa at det var bra egg, pga den høye prosenten som klekket. samtidig kjøpte jeg ett slags klekkeri, som var laget for å klekke artemia. han sa jeg likegjerne kunne ta vann fra sjøen å bruke det.
nå har jeg prøvd uttallige forskjellige metoder med samme resultat... det klekker nesten INGEN artemiaegg! jeg har prøvd med og ute luftbumpe, (luftpumpe må man ifølge mine bøker ha), jeg har prøvd med det klekkeriet jeg kjøpte, og med ei plastbrusflaske, om det stod jeg kunne bruke i ei anna bok.
jeg har prøvd å sette flaka i sola, i skyggen, oppå akvariet osv.. det stod i ei bok at det var lurt å ha flaska stående på toppen av akvariet slik at vannet ikke ble for kaldt.
jeg har prøvd med vann rett fra havet (latt et stå ett døgn til det har fått romtemperartur, å så kastet en klype egg oppi) og jeg har prøvd og blande det ut med så og så mange gram havsalt.
det stod i ei bok at jeg kunne gjøre det hvis det ikke var beskrivelse på eggpakken, å det var det altså ikke...
jeg har ventet dager, til å med uker, uten resultat!! det er bare 4-5 egg som klekker!! hva gjør jeg feil? hva slags temperatur skal det være? noen tips?
artemia klekkes best ved en temp på ca 26 grader..har alldrig hatt noe problem med artemiaen jeg har klekka....kan også være dårlig kvalitet...har du prøvd å kjøpe en ny boks å prøvd den?
Artemia er noe forskjellig, fra produsent til produsent (det finnes mange arter artemia).
Selv hadde jeg god klekking ved en temperatur på 23-24`C, men optimal klekking ved nærmere 30`C.
Saltinnholdet hadde relativt lite å si, klekking fant sted enten SG (saltgravitasjon) var på 1,15 eller 1,4. Markant bedre klekking ved SG på over 1,3, vil jeg si at det var.

Ph lar jeg alltid være over 8, gjerne bortimot 9 om mulig.

Oppsummering: Jeg holder SG på ca 1,35, Ph på bortimot 9, og temp på 26-27`C (må bruke kolbe over dette for å få tempen opp).
Kjører på med 30L\t luft pr liter klekkevann, via brusestein.
Antar at klekke% ligger på 95-95%, med bruk av denne artemiaen.

Jeg lever alltid etter motoet:
"Det vil alltid fungere, bare du er villig til å prøve lenge nok"
det kan vel kanskje ha noe å gjøre med at artemia pakken har vært åpnet lenge.. stemmer det at det er lurt å fryse ned eggene??! (shait! det har ikke jeg gjort!!)
tror jeg skal anskaffe en ny pakke jeg... forslag til hvordan det skal oppbevares? hvilke egg det lønner seg å kjøpe?
dere mener altså at jeg likegjerne kan bruke vannet rett fra sjøen?
burde jeg koke vannet først? (slik at eventuelle bakterier som kan skade eller spise eggene dør) eller vil det gjøre at det mister all sin hensikt? det står ikke noe som helst på pakken... så. hvordan skal eggene oppbevares? hvor lang tid tar det før de klekkes? hvor lang "holdbarhetsdato" har eggene?
huff... så mange spørsmål... hva er foressten "avskallede artemiaegg"?? lurt litt på det. lest at man kan mate yngel med det også. på forhånd takk.
Eggene bør oppbevares i fryseren, sier ekspertene. Har ikke klekket artemia så lenge at jeg skal uttale meg om akkurat det...
Men i naturen er det jo heller dårlig med frysebokser, og der har artemia eksistert i 100 millioner år...
Men for sikkerhets skyld, har jeg stappa boksen i fryseren (himmel der er det mye rart akvarierelatert etterhvert...)
Du kan også oppbevare artemiaen i kjøleskapet, altså den mengden du regner med at du skal klekke i løpet av overkommelig tid.

De fleste oppererer med "best-før" dato på eggene sine, normalt ett til to år.
Men også her strides de lerde, enkelte mener at artemia kan klekke 1000 år etter egglegging. Det er lengre enn jeg gidder å vente

Har som allerede nevt ikke drevet på så heftig med klekking av artemia, men hadde svært gode resultater med den artemiaen jeg linket til å går. Denne finnes også i større forpakninger, om du er ute etter det.

Det skal gå fint å bruke hav-vann, kan ikke tenke meg til at det er noen grunn til å koke dette først.
Vannet vil inneholde en del alger, som faktisk artemiaene vil kunne leve av. Næringsinnholdet i artemiaene vil da være noe bedre enn ved 24 timer gamle kryp.
Men, havvannet er ikke så salt som mange mener at vannet bør være for optimal klekking, så litt ekstra salt skader nok ikke.

Avskallede egg er rett å slett artemiaegg uten skall. Dette kan man fore med uten å klekke dette, og om man klekker denne type artemia, er ofte % større enn ved "vanlig" artemia. Avskallet artemia skal også ha ett noe høyere innhold av næringsstoffer.

Fikk jeg med meg alt der?
joda! fikk med alt der! tusen hjertelig! nå blir det nok snart artemia på småtassene i 50liter`n tenker jeg! tusen takk for gode svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap