praktbotia.

hei å hå! her er jeg igjen!!
denne gangen gjelder det oppdrett av praktbotia.
jeg har 4 praktbotiaer. det må da være en av hvert kjønn iblant dem??!
jeg har hørt at praktbotiaer ikke er enkle å avle. men jeg gir ikke opp. jeg trenger en virkelig utfordring hvor jeg må finne meg i litt innsats.
men er det noen her som har lyktes i dette oppdraget før meg??
jeg har nemmelig noen spørsmål..
hva er kjønnforskjellene på praktbotiaer? (har hatt mine i bare 3 uker, å de har stått i ett karantene kar. så har ikke fått noen par ennå...)
hvordan skal oppdrettstanken inredes?
er praktbotiaen eggdepositor? (passer egg å yngel selv) eller er den eggspreder. jeg er temmelig sikker på at den er eggdepositor, men er ikke sikker.
noe spesiell mat jeg kan mate med? hva er trikset for å få dem til å yngle?
noen som vet svaret på disse spørsmålene??

denne gangen satser vi stort på yngel fra praktbotia til en forandring!! ;-D

jeg er evig opptimist!
Oppdrett av Praktbotia
Så vidt jeg vet er det ikke registrert oppdrett av praktbotia i Norge, få klarer å se forskjell på kjønnene, leste et sted at det ene kjønnet hadde rødere finner og at et av dem var noe større, men det er ikke særlig gode hjelpemidler er jeg redd. Om du får det til er i alle fall helt avhengig av god strøm i akvariet, vil jeg tro, da disse vandrer over store avstander i elver for å gyte. Om du skulle få det til, pass på å føre dagbok over hva du gjør/gjorde og rapporter oppdrettet. Lykke til.
Er nok ikke mange på verdensbasis som har lyktes å drette denne arten, desverre. Skyldes nok en kombinasjon av at arten er vanskelig å få i lek, og yngelen er desto vanskeligere å fø opp.

Har en gang vært borti noen som greide dette kunststykket, og da var det satt opp ett imponerende system for å få dette til. Lange rør, som forbandt større kar, var med på å gi fisken følelsen av å være i en kraftig strømmende elv. Mener at sirkulasjonen var satt til ca 25000L\t...

Jeg vil påstå at det i det hele tatt å forsøke å få yngel på disse er bortkastet. Sjansen for å lykkes, uten å legge mange hundre tusen i prosjektet, er nok mindre enn å sitte med 7 rette i lotto
Er nok diverre ei litt i overkant vanskeleg oppgåve du ghe deg ut på.
Når det gjeld kjønn, så ser du forskjellen på finnene, men ikkje på fargen etter det eg veit. Den eine har halefinne som ein halvmåne med spissane peikande innover, medan den andre har finna som ei saks og har spissen peikande utover. Diverre kan eg ikkje koma på kva som er kva slags kjønn...Men har du desse to variantane er det vel ikkje noko problem likevel, sidan du då har to forskjellige kjønn oppi der!?

Dei få som hevdar å ha peiling på avl av desse, som eg har lese artiklar av, forklarar ein meode for avl som ikkje er heilt ulik den til kuhlii ålen:
Lite foring i ein periode for så å leggje om til kraftig foring der du burde sjå den berømte botia "feeding frenzyen". Dernest eit kraftig vassbyte for å simulere regn, senk gjerne vannstanden noko ein månads tid i førevegen. Det store vannbytet skal vera litt kaldare nn vanleg.

Når det gjeld innreiing må du nok simulere asiatisk elv ville eg tru, med sterk straum, javabregner osb. Hugs at det gjerne er slik at til større fisken er, til sterkare er straumen der den likar seg. Etter det store vannbytet aukar du i tillegg straumen i karet betrakteleg for å simulere at vatnet kjem i mengder etter regnet.

Det er dette eg har lese, men eg har aldri prøvd sjølv. Når det gjeld oppforing av yngel har eg null snøring, men eg tippar javamose er in fordel i så tilfelle.
Lukke til!
hehe... jeg vet at oppgaven jammen ikke er enkel. å at jeg antagelig ikke har en sjanse i å lykkes. men jeg er villig til å gi det ett forsøk...
jeg er en evig opptimist. om jeg skulle være så utrolig heldig å lykkes, skal selvfølgelig det rapporteres hit! dag etter dag.
botiaene er ikke så store ennå. så jeg tror jeg skal få dem litt større først. men som sagt. jeg gir ikke opp.
takk for tips om sterk strøm o.l!
MEN.... tror ikke jeg skal begynne å eksprimentere med det rørsystemet...
hehe ooooooopssss! er inpå ei engelsk side. www.clownloach.info/breeding.php
å her står det at prakt botiaen normalt ikke formerer seg før den er rundt 17cm!!! SHAIT! mine er knøttsmå1
tror nok jeg må legge planene på hylla for en stund ja...

men en dag.....
Fisken må jo få mulighet til å bli litt voksen, før den setter unger til verden
joda... den må vel det... (vente utollmodig);-D
det står oså at praktbotiaen er en fisk som vokser forholdsvis sakte. så det vil nok ikke skje imorgen at det blir rogn nei...
men. evig opptimist.
Greit å la den kome over seksuell lågalder fyrst ja. Den veks seint ja, men som med dei fleste andre fisk kan du styre dette litt sjølv: Større akvarium og meir mat triggar dei fleste artar til å vekse optimalt og, i det minste, så raskt dei er kapable til.
jepp. men eglentig er akvariet mitt for lite for 4 praktbotia. (155l.!!)
men, jeg er på jakt etter ett stort billig akvarium. (ca 500l kanskje?)
men de er jo som oftest ikke så billige da... men det bor noen borti veiene her som har ett så stort akvarium som ikke brukes. kanskje jeg kunne legge inn bud på det??!:-p
men foreløpig er 150liter`n stor nok for mine små.
Praktbotia
Kan jo nevne at mine praktbotia, som hadde stått stille lenge i vekst, begynte å vokse igjen da de ble flyttet over i en 375 l. De vokste faktisk nokså fort fra jeg kjøpte dem, og også i andre runde. Jeg har vært nøye med å gi dem malletabletter, men har ellers ikke gitt dem noe spesielt. De spiste mye snegler i starten, det var masse i karene jeg hadde dem i.
Kjønnsforskjell
Jeg hadde 6 praktbotia før. Hannene var noe slankere og hadde en mere v-formet halefinne en hunnene.
En artig link og lese..
det som er det mest artige er jo at det ikke er reggistrert noe oppdrett her i norge.. REGISTRERT... men jeg prøvde meg på dette noen år tilbake hvor jeg brukte kraftpumper som jeg strupet utblåsningen på for og få en syk sirkulasjon på.. pvc rør var da løsningen.. jeg satte på filterboks som jeg puttet torv i.. substratet var fin sand med masse kule steiner og skiferplater.. tro det eller ei men etter et godt vann bytte (30%) fikk jeg faktisk egg på skifer platen.. det jeg gjorde var og tenke regn tiden osv.. mine var 11 cm ca.. men om dette var botia egg er jeg faktisk usikker på.. jeg hadde noen corydoras oppi der også.. eggene var speredd litt her og der.. men jeg syntes eggene var for store til og komme fra ei pansermalle.. jeg har tidligere drettet corydoras og denne egg leggingen minner meg litt om adolfi's måte og legge egg på.. problemet her var at jeg hadde en helt annen type corydoras der.. noe så kjedelig som albino... men gud vet.. om noen har et bilde av albino egg så kansje jeg kunne sett om dem var like?? etter litt tok jeg ut all fisk og håpet på og få frem yngelen... men desverre.. fant aldri en yngel..
hei! hvor store er dine prakt botia nå? fikk du egg noen gang?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap