avl av Corydoras

joda, nok en gang kaster jeg meg i det, å satser på oppdrett av en ny art. (uff lærer jeg aldri??!)
men denne gangen er ikke arten helt umulig. I lang tid har jeg avlet på enkle arter som pallet og sebra ciklide, men nå er jeg lei, å prøver på noe nytt. (IGJEN!!) Corydoras Paleatus heter den. eller som den populært er kalt i Norge: "Flekket Pansermalle".
kjøpte 3 eksemplarer av denne arten, å så langt ser de ut til å stortrives alle tre.
nå vil jeg altså prøve å avle fram yngel av denne arten. den er langt ifra sjelden, å jeg mener å ha lest ett sted at de ikke er så vanskelige å avle på! har jeg rett?? aldri gjort Corydoras før, så som vanlig er jeg spent på hvordan dette ender! hvordan går jeg fram her? :-S med inredning, mating, temperatur osv.

TAKKER FOR SVAR...
I artikkler om fisk har Mona skrevet om hvordan hun drettet adolfoi, vil tro det ikke er så mye annerledes med de andre c artene, om ikke annet er det lærerikt å ta med seg det mona har skrevet, evt kan du lese om oppdrett i fiskebasen på den c arten du måtte ønske. eller av forskjellige c arter, masse tips å lære der. Men når det så er sagt, vil jeg også tro at du kanskje har for få, ville nok kjøpt noen til. Lykke til, håper du lykkes da ;o)
haha ja det tror jeg jeg trenger...
jeg måtte være rask istad, derfor fikk jeg ikke gjort grundigere "research" her istad! :-P
men takk for hjelpen ihvertfall! får se om jeg ikke anskaffer noen flere!
Oppdrett av Flekket pansermalle
Dette er meget enkelt, de leker i trio, to hanner til en hunn, og de leker gjerne i selskapsakvariet. Ofte trigges de til lek av vannbytter. Jeg har selv opplevd at en og annen yngel har vokst opp i selskapsakvariet. De er aldeles nydelige når de dukker fram som minikopier av foreldrene. Du bør ha en gruppe på minst seks individer for at disse skal trives godt. Foreldrene spiser gjerne egne egg, så ved aktivt oppdrett må du plukke opp egga etter hvert som de legges. Lykke til!
ok takk! men tror du det holder med tre fisker? (tror faktisk det er en hunn og to hanner jeg har, det står i fiskebasen at hunnen gjerne er rundere å det synes jeg den ene er.) kan jeg eventuelt ha disse tre fiskene i ett eget akvarium for oppdrett og så fjerne dem når eggene er lagt??
hva fòres yngelet opp med? trenger akvariet å innredes på en spesiell måte?
coryer er stimfisk og burde holdes med minst 6. ikke bare for å være sikker på at du har begge kjønn. jeg ville heller samlet inn eggene for hver gang enn flyttet de.
Iflg boken til Ian Fuller (den britiske Cory-eksperten), så pleier han ofte å sette de voksne i såkalte leks-kar og når de har lagt eggene fjerner han de voksne. Disse lekskarene er enkelt innredet, det trengs ikke noe fancy greier. Det som helst trigger lek hos Cory, er fòringen du gir dem og vannbytter. Man bør gi dem rikelig med godt og næringsrikt fòr som er "spennende" for dem å spise, som frossentfòr, type røde og sorte mygglarver, hvite mygglarver, frossen artemia og andre ting. Etter et vannbytte på ca 50% av vannet, som skal være noe kjøligere slik at temperaturen synker i karet med alt fra 3-5 C, kan det hende de leker og legger egg.

Ian Fuller pleier å bruke mye javamose og javabregne i sine kar, for mange Corydoras foretrekker å legge eggene i mosen eller på undersiden av planteblader. I tillegg trenger de noe for å søke skjul under og føle seg trygge. En trerot gjør nytten.

Javamosen kan du bare legge løst på sanden, en stor dott. Om Coryene legger eggene i den, kan du bare løfte ut hele javamosen og klekke dem et annet sted. Om de legger noen på glasset også, må du rulle dem av med fingertuppen og klebe dem fast igjen i klekketanken. En tom plasttank gjør en fin jobb som klekketank. Helst ikke noe innredning, så har du mye bedre oversikt og kan fjerne eventuelle døde yngel lett. Det er en del frafall i starten, men du ser dem ikke om det er sand og div. innredning i karet de er i. Matrester er også lettest å fjerne i et uinnredet kar.

Har du ikke javamose, kan en kladd med f.eks. garn gjøre nytten som eggleggings-medie. Men ikke velg bomullsgarn eller noe som råtner og nedbrytes lett i vann - velg syntetfiber. Mange bruker et filter-fibersubstrat som ser ut som plast-garn som egg-mopp, for det nedbrytes aldri.


Jeg ville satset på å utvide gruppen din på 3 stk til minst det dobbelte. Denne fisken trives best i større grupper enn bare tre stk. De kan nok leke og legge egg kun 2 eller 3 stk, men om de ikke trives godt nok i det daglige så legger de kanskje ikke egg i det hele tatt
ok. da kjøper jeg tre til
legger merke til at de tre jeg har holder seg for det meste i nærheten av hverandre, så de liker seg nok i grupper ja! =) tror du ett kar på 50 liter er nok som avlskar?
Femti liter er mer enn nok.
Disse coryene, liker litt kjøligere vann enn mange av de andre, 18-23*C er passe, om du holder deg i øvre leie i starten, så vil du lett kunne senke med 3-5 grader som Mona sier. Metallpansermalle og Panda-malle er også arter som kan yngle i selskapsakvariet på samme vis. I et femtiliters akvarium har du i grunnen plass til to grupper, og kan bruke et enda mindre kar til klekking av egga. NB! Les tråden til Mona, så unngår du i alle fall noen feller.
Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap