Oppdrett av Golden Nugget

Hvor lett er det å få Golden nugget til å legge egg?

Jeg har en i karet mitt, men kunne tenkt med å fått tak i fler, i håp om yngel, hvis dette er en reell mulighet.
Det har vært registrert oppdrett av Golden Nugget. Riktignok ikke i Norge, såvidt jeg vet. Det finnes heller ingen bilder av hverken egg eller yngel, kunne en hobby-oppdretters artikel.

Så dette er ikke den enkleste fisken å drette, så jeg ville nok heller satset på en Hypanncistur eller Pecoltia art, om jeg skulle hate en utfordring.

Det som er påstått er at denne arten krever mye strøm, og at den legger egg i en hule som ligger med åpningen direkte i stømmen.

Les forøvrig mer på planetcatfish og Guardian of Catfish sin hjemmeside.

E
flott fisk.
Golden Nugget er en virkelig flott fisk! har èn sjøl.
har naturlig nok lyst på yngel av denne arten selv, men akkurat som med praktbotiaene og plecoen må jeg vel se langt etter det! *sukk*
men si ifra om du får til noe!
Det er også veldig vanskelig å skille kjønnene på GN. Får man to hanner i samme karr kan det gå veldig hardt for seg.... gjerne litt for hardt for en av dem.
Ciklide
Golden Nugget er en virkelig flott fisk! har èn sjøl. har naturlig nok lyst på yngel av denne arten selv, men akkurat som med praktbotiaene og plecoen må jeg vel se langt etter det! *sukk* men si ifra om du får til noe! :-D


Tror nok jeg venter med å skaffe meg flere. Ser jo både her og andre steder at oppdrett av disse ikke er så enkelt.

Aquadama
Det er også veldig vanskelig å skille kjønnene på GN. .


tror jeg har lest ett sted at hunnen har en tanke breiere hode.... mener å huske det var noe sånt... hmm...
er jammen ikke sikker på hvilket kjønn min er jeg! men jeg ser for meg at det er en hanne.
for de andre mallene har virkelig respekt for "han"!! enda han er dobbelt så liten!
de må pent finne seg i å dele båten med han ja! hehe.. han jager dem ikke da... de bare holder minst 2cm klarning se i mellom...
Jeg innbiller meg også at min er en hann. Spesielt da han sloss med ancistrushannen om plassen i skiferhula. Så liksom ikke for meg at en kvinne sloss slik...
haha ja!!
jeg har en stor "sunket" båt i akvariet, som er veldig populær blant mallene.
det pleier å holde til to pleco, 2 khuli og 1 praktbotia inni der!
(en pleco går i 50 liter`n for å spise opp matrestene etter fiskebabyene nå da)
men da det ploppa oppi en golden nugget for noen dager siden, trakk de andre seg tilbake ja! har aldri sett dem sloss, men plecoen rett å slett rygger når han møter Nugget`n i huleinngangen!
det er veldig morsomt å se den rygge unna for en fisk som er dobbelt så liten!
men de deler bolig i fred å ro ellers da.
så lenge Nugget`n får det lille hullet baki båten å stikke hode ut av er han fornøyd!
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap