Oppdrett av tetra - trenger litt hjelp:-)

Jeg fjernet overflatehinnen i 128 literen med kopp for noen dager siden. Tre dager kanskje (husker ikke) og oppdaget at det kom med en del tetrayngel. De var helt nyklekte, akkurat blitt frittsvømmende. De minste ynglene jeg noen gang har sett. Så små at de nesten er usynlige.

Jeg fant ut at det var minst 30 yngel i bøtta, så jeg lot dem bli der. Satte nedi et innkjørt svampefilter (drevet av luftpumpe) som jeg hentet fra et annet kar, og lot bare yngelen bli i bøtta. Har lagt et lite lysarmatur over, og de har noen få små stilker algegrodde flyteplanter der. Der oppholder de seg, tett oppunder overflaten.

Kan ikke akkurat si at de har vokst, men... litt mindre usynlige enn før kanskje har de blitt. Jeg laget infusorier i en fei, og for første gang ble vannet med bananskallbiten grått og ikke gult. Så jeg har matet i bøtta ved å sprute et par pipetter med infusorievann to ganger om dagen. Vet ikke om de spiser noe, det klarer jeg ikke se.

Men om de ikke spiste, disse ørsmå ynglene, da burde de vel vært døde nå? Såvidt jeg kan se er det yrende liv der, det cruiser mange små sytrådtynne yngel rundt i overflaten enda.

Er det omtrent sånn man skal gjøre det eller? Sprute oppi litt infusorier nå og da? Mer kanskje, eller mindre?

Jeg har ikke byttet vann i bøtta enda, for jeg er redd jeg får med yngel da. De er jo så uhyggelig små! Men siden de har filter der (yngelsikkert svampefilter som nevnt, ingen yngel kan bli sugd inn) så regner jeg med at vannkvaliteten er god.
Jeg har aldri oppdrettet tetra før, så jeg aner egentlig ingenting om hvordan det gjøres. Jeg ser jo bare at de er altfor små til å ta vanlig yngelfòr.

PS!
Arten/tetra-yngelen det er snakk om er Pyrrhulina zigzag. Tom C har fanget besteforeldrene til disse på egenhånd i Peru Sjelden art altså, ikke å få i butikker.
Newbie, men kan skrive ned hva jeg har gjort så langt:
Glødebåndstetra-yngel:
- Eggmoden hunn og liten tert av en hann sammen 25/2
- Hygienekar (16L) m/flyteplanter + eikeblader
- Vann fra hovedkaret + luftestein
- 48 timer senere masse egg
- +24 timer senere mer enn 100 yngel
- Yngelens størrelse var 1-2 mm
- Slamsugde for å fjerne mugne/ubefruktede egg
- Tilsatte 2 dråper mycopur, just in case
- Bruker 5mm slange v/"slamsuging"
- Ja, måtte suge tilbake mye yngel vha. slangen
- Så glass-lignende boble, plommesekk?
- Ventet til etter dag 2 m/infusorie-mating
- 1 ml infusorier 3-4 ganger om dagen i minst 4 dager
- introduserer nå ørsmå mengder forskjellig mat + inf.
- artemia, knust avskallet artemia-egg, babyflak og mikroorm
- Observerer mye yngel-bæsj på bunnen - 1 mm "striper"
- 3 små sandsnegler er satt inn som vaktmesterkompani
- Slamsuger hygienekaret 1 g/per dg, kun 50% av bunnen
- Halvparten av bunnen består av rask m/mikroorganismer
- Må suge tilbake 10 yngel hver gang/dag - små rotehuer
- Stadig flere svømmer høyere og høyere i karet
- Ser mat i magene på dem og såvidt - vekst
- Svømmeferdighetene er bedret
- Klargjør nå minipumpe m/"strømpetrekk" i moderkaret
- Partielt vannskifte daglig 50% modent vann: 50% nytt
- Teller daglig yngel. Håpløs oppgave. Stiv nakke! 30-50?
Hm, konkluderer med at jeg kunne ha fóret med infusorier i lengre tid... Synes for mange "tar-kvelden" akkurat nå, at magene er for små og at tilveksten er dårlig...
Vannkvaliteten er bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap