Ancistrus oppdrett i selskapskar

Jeg lurer på om Ancistrus paret mitt vil yngle i et selskapskar eller? Karet er 240l, har masse andre maller men Anc.hannen er sjefen over alle og jager de vekk hele tiden, masse røtter, planter og 6 store kokosnøtt huler gjemt under røtter.
Temp. 26 grader
Ph 6,8
Gh 6
Kh 6
Hva må jeg forandre i karet sånt at de skal stimuleres til å leke?
Mitt Ancistrus par leker i selskapskaret hele tiden. Jeg gjør ingenting for å få de til å leke, det fikser de helt selv. Overlevelsesprosenten er nok relativ lav i et slik kar, da det er mange som synes yngel er godt for. Men etter noen kull bryr du deg ikke så mye om det, for da har du kanskje fler enn du trenger.
OK, det beste er vel kanskje å flytte yngelen og foreldrene i et annet kar mener du, hvis det skjer noe selvfølgelig?
Hvis du flytter yngel etter at de har klekket, er det stor sjanse for at de dør. De tåler ikke så godt å bli flyttet på når de er så små.

Det jeg har gjort med noen av mine kull, er at så fort jeg ser egg i hulen, flytter jeg far/hule/egg i en plastbolle over til et nytt kar. Da fortsetter far å passe på eggene, og yngel klekkes i det vannet de skal leve opp i. Når de er rundt 2-3 cm store, kan du flytte dem igjen, uten at de tar noe særlig skade av det.
OK, Takker for raske svar
MVH
Tålmodighet...
Jeg vet at mange har lyst på både ancistrus- og L-144-yngel, og selv har jeg vært heldig og fått begge deler på kort tid. I mange måneder og uker spekulerte jeg på hva jeg kunne gjøre for å "stimulere", men etterhvert ga jeg litt opp og bare senket skuldrene og - ventet... Og gjett hva som skjedde da? Humre! Har du gjort litt av følgende er du på god vei:
- Godt voksent ancistruspar som liker hverandre (+1,5 år?)
- Hannen bør ha etablert seg i 1 eller flere huler
- Hulene bør være skjermet (i boks hos deg)
- Hunnfisken bør ha "prøvd" å besøke ham, litt...
- Leken er snål. Han knuffer på henne (bli-med-hjem-da!)
- God vannkvalitet og jevnlige vannbytter
- Nok mat (alger/rot å knafse på evt grøntfór og tabletter)
- Tålmodighet (fra oss eiere!)

Lykke til, og det er riktig som en person sier tidligere i tråden: plutselig har du så mange mallebarn at det kan ta helt overhånd, og det å stelle
for f.eks. 2x30 mallebarn som jeg gjør nå - daglig - er ingen spøk! De kunne ikke gå i moderkaret, for da hadde de blitt spist av malawier...
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap