kryssing av diverse Corydoras.

har fra før noen eksemplarer av arten Corydoras Paleatus.
men så foreleden fikk jeg se en liknene høyfinnet variant. jeg fikk holdt av noen slike, å mitt mål er da å krysse disse høyfinnede fiskene med mine gamle "orginale" fisker.
det jeg lurer på er kan jeg gjøre dette eller er det rett å slett det ikke så veldig lurt å "tukkle med genene" til fiskene?
hva med andre arter? an jeg eks. krysse Paleatus med Adolfoi, eller stopper naturen dette selv?
(har ikke Adolfoi selv, det var bare ment som ett eksempel!)
fiskene jeg holder av er rimelig store, så forhåpentligvis får jeg startet nok ett oppdrettsprosjekt rimelig snart.

Å krysse vanlig paleatus med C114 går sikkert det, men hvorfor i alle dager vil du gjøre dette?
Jeg tror nok den høyfinnede varianten ville gi bedre pris om du konsentrerte deg om å drette kun dem De regnes for å være en variant av C. paleatus, men det råder litt tvil om saken. De har et eget C-nummer; C114. De vil derfor kunne drettes og krysses med vanlig variant av C. paleatus.

Eksempel nr to du kommer med, Paleatus og Adolfoi, går sannsynligvis ikke. De vil nok ikke krysses ettersom de er for ulike av utseende. Og hva hadde du tenkt å gjøre med hybridene som eventuelt måtte bli resultatet av slik kryssning da? Selge dem? Spre dem på markedet? Det synes jeg er en forferdelig dårlig idè, for å si det mildt....
Håper du skrinlegger et så tåpelig prosjekt først som sist.

Det finnes noen få eksempler på hybrider (kryssninger mellom to arter), men det har vært mellom to arter som til forveksling kan være like av utseende. Da har det forekommet kryssning av to ulike arter. Men det forekommer utrolig sjelden, en av en million.

Når det har skjedd, har det som oftest skjedd fordi det har vært et enkelt eksemplar av èn art, sammen med en hel gruppe av en annen art. Den har da ikke hatt noen valgmuligheter til å velge sin egen art. Når den større gruppen da har lekt, har den ensomme blitt med på leken, kan man si...
Hvis du er 100% sikker på at det er en langfinnet C. paleatus og ikke en af de mange lignende arter (som for eksempel C-114), så kan du godt sætte dem sammen.

Hvis du ikke er sikker, så lad være med at prøve. Krydsninger mellem Corydoras arter er ikke godt for hobbyen.
[QUOTE=Kim Mathiasen]Hvis du er 100% sikker på at det er en langfinnet C. paleatus og ikke en af de mange lignende arter (som for eksempel C-114),


oi nå ble jeg litt i tvil her!!!
er det virkelig flere arter?
jeg kjøpte 3 stk, å alle sto skrevet under C. Paleatus. men jeg ser at i hvertfall èn, om ikke to av dem, har lengre finner.
men tror ikke det er C 114.. :-S
den likner ikke på den i fiskebasen her.
jeg skal prøve å få lagt inn bilder av den.
de ser akkurat ut som mine andre paleatus, bare at ryggfinnen er lengre.
Ciklide
[QUOTE=Kim Mathiasen]Hvis du er 100% sikker på at det er en langfinnet C. paleatus og ikke en af de mange lignende arter (som for eksempel C-114),QUOTE] oi nå ble jeg litt i tvil her!!! er det virkelig flere arter? jeg kjøpte 3 stk, å alle sto skrevet under C. Paleatus. men jeg ser at i hvertfall èn, om ikke to av dem, har lengre finner. men tror ikke det er C 114.. :-S den likner ikke på den i fiskebasen her. jeg skal prøve å få lagt inn bilder av den. de ser akkurat ut som mine andre paleatus, bare at ryggfinnen er lengre.

Da er det nok Paleatus Highfin variant. Dette er samme arten og er oftere i handelen enn C114. Fin ikke sant? Det gjør noe med fisken med disse lange ryggfinnene.
ja de er nydelige. men burde jeg krysse den med de vanlige paleatusene eller la det være?
Som Kim skriver, han er en respektert oppdretter av Corydoras i Danmark, så gjør det ingen ting å krysse vanlig Paleatus, og Paleatus med lang ryggfinne. Det du ikke må gjøre er å blande Paleatus med andre litt mer uvanlige arter som ligner (eks. C114). Dette gir deg "bare" blandingsfisk, noe vi helst ikke vil ha. Det som er litt spennende med oppdrett er jo få frem sterke, sunne, flotte aksemplarer av de artene naturen selv har skapt. Når mennesker begynner å "produsere" arter ender vi opp med ting som papegøyefisk, Gullfisk (den grusomme typen, ikke naturvarianten) og lignende. Dette er selvfølgelig de ekstreme tilfellene, men du ser sikkert hva jeg mener. :0)
oki. men da kan jeg jo prøve og krysse dem da!
så lenge jeg ikke skaper 3 verdenskrig så! :P
men da prøver jeg.
takk for svar! ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap