Hehe, er det mulig?

Tydeligvis så er det det. Her skal dere få høre historien om min aller største akvarie-opplevelse som jeg hadde igår. Historien er som følger:

For et drøyt halvår siden så kjøpte jeg med to honninggurami i en akvariebutikk. Det er svært vanskelig å skille hannen fra hunnen men både jeg og butikkmannen var rimelig sikre på at det var en han og en hun. Og det var egentlig meget viktig for meg fordi jeg hadde svært lyst til å prøve meg på litt gurami-oppdrett som jeg aldri før hadde prøvd.

Jeg har egentlig to 64 liters akvarier men det er bare det ene som jeg har fisk i. I selskapsakvariet mitt har jeg mye forskjellig fisk; neontetra, kileflekkrasbora, svart neon, pansermaller, ei antennemalle, tre siamesiske flying fox(som begynner å vokse seg for store for akvariet....) og altså dette paret med honninggurami.

Det 64-liters akvariet som ikke var i bruk var tiltenkt oppgaven som et eget oppdrettsakvariet for nevnte guramipar. Etter mye innhenting av informasjon både i bøker og på nett fant jeg oppskriften for best mulig resultat av oppdrett for denne typen fisk.

Jeg fylte akvariet med ca. 1/3 vann. Jeg sørget for å ha helt like vannverdier som i selskapsakvariet. Jeg skrudde opp varmen opp til nærmere 30 grader. Jeg ordnet med litt planter, røtter og steiner for best mulig gjemmesteder for den stakkars hunnen. Men ingen akvariebutikker hadde flyteplanter... Men jeg fikk tips her på forumet av en fyr om at det gikk ann å bruke en bit fra en svart søppelsekk å feste den til overfalten av vannet. Guramifisker liker visstnok å lage skumredet sitt på en mørk plass. Jeg har heller ikke pumpe som står på. Det skal ikke være strøm i vannet da det kan ødelegge skumrede.

Så etter at alt av forhåndsregler var tatt så putter jeg fiskene i dette akvariet jeg hadde stelt i stand. Jeg puttet først hannen oppi mens jeg hadde hunnen i et eget eget gjennomsiktig oppdrettsbur den første dagen. Så dagen etter slipper jeg hun sammen men hannen så de kan begynne paringen. Alt ser normalt ut. De føler på hverandre med følehorna(?). Hannen begynner å lage et sumrede under plastbiten og alt ser normalt ut. Men så skjer det ingen ting videre.... Skumredet går bare i oppløsning. Han lager nye bobler men det er tydligvis skjørt. De sprekker og han må stadig reparere skumredet sitt. Innimellom så jager han hunnen rundt om i hele akvariet sånn at jeg bgynner å bli bekymret for helsa til den stakkars gurami-hunnen.

Dagene går og jeg blir frustret. Alt er som før. Jeg ser ikke noe til noen egg fra hun. Hun blir bare hensynsløst jagd rundt av den meget aggresive hannen. Skumrede er iferd med å gå fullstendig i oppløsning. Etter en ukes tid gir jeg opp. Det blir ikke noe oppdrett denne gangen. Kanskje jeg har fått to av samme kjønn? Kanskje de ikke var modne for oppdrett? Kanskje jeg har gjort noen feil? Mange spørsmål, men jeg finner ingen svar. Jeg kaster fiskene opp i det andre selskapsakvariet.

Så går det et par måneder før jeg gjentar nøyaktig samme prosessen. Kanskje de nå er klar for å lage små, søte gurami-barn? Jeg prøver å fore dem opp med hensiktsmessig føde før prosessen starter opp igjen. Så skjer nøyaktig det samme som skjedde første gangen. Jeg begynner å tvile på både fiskenes muligheter for oppdrett og på meg selv som akvarist. Skitt au, det er nå fine fisker allefall tenker jeg før jeg kaster dem tilbake til selskapsakvariet igjen.

Så, for en måneds tid siden så prøver jeg igjen. Dette er siste gang jeg prøver tenker jeg. Går det ikke nå så går det aldri. Det er bare dyrepalgeri å utsette dem for denne prosessen igjen så dette er sist gang. Jeg var svært pessimistisk når jeg gjentok samme prosessen for tredje gang. Dette går ikke. Så skjer nøyaktig det samme som de to foregående ganger. Han bygger et skumrede under plastbiten. Han begynner å leke og "omfavne" hunnen. Jeg er så pessimistisk denne gangen at jeg bare har et halv øye til akvariet. Det er bare "same old story" igjen.

Etterhver jager han henne rundt som besatt. Skumredet ser igjen svakt ut. Han må stadig reparere. De er plassert i hver sin ende av akvariet. Jeg skuer ingen egg med mitt halve øye. Men jeg legger merke til at hannen har fått en meget sterk og fin rødfarge. Jeg får nesten medlidenhet for han. Han har jo ei "kone" som ikke er interessert i han... Jeg blir egentlig ikke skuffa denne gangen. Det er jo ikke meningen at de skal lage barn sammen. De passer tydeligvis ikke sammen. Tanken om at jeg har fått to forskjellige gurami-arter slår meg... Men ikke vet jeg. Jeg har egentlig ikke så vanvittig peiling på akvaristikk. Men jeg syns det er gøy.

Men så gir jeg opp igjen. De har sikkert vært sammen i nærmere 2 uker å uten resultat. Så jeg fanger dem opp med håven for tredje gang. De er meget enkle å fange. Så kaster jeg dem oppi sammen med kameratene i det andre akvariet.

Så står det andre akvariet tomt. Hel tomt. Jeg legger ikke merke til at det står der engang, det er glemt. Varmekolben er koblet fra og pumpa er naturligvis ikke tilkoblet. Bare lyset som er tilkoblet en timer-funksjon er tilkoblet.

Så glemmer jeg ut hele akvariet. Det går en uke. Det går to uker. Så, igår hadde jeg ingenting å gjør på. Jeg sitter i sofaen å kikker rundt. Så legger jeg merke til det tomme akvariet mitt med litt sølevann i. Jeg får litt dårlig samvittighet at det bare står der. Algene begynner dog å trives bra der. Jeg legger merke til at lyset står på. I disse dager med global oppvarming så ser jeg mitt ansvar bevisst. Jeg må få dratt ut kontakten til akvariet. Ikke vits å fyre for kråka eller gi lys til algene tenker jeg. Jeg går bort til akvariet. Vurderer å tømme ut vannet og reingjøre akvariet. Men jeg gidder ikke, det er tross alt sjærtorsdag. Men kontakten til lyset kan jeg iallefall dra ut. Så drar jeg ut kontakten. Så reiser jeg meg opp. Jeg kaster et aller siste blikk på akavariet og er iferd med å snu meg bort. Så skjer det. Først så lurer jeg på om jeg hallusinerer. Er jeg blitt syk? Nei, jeg er sikkert ikke normal men gal er jeg ikke. Er dette en drøm? jeg klyper meg i armen å registerer smerte og avkrefter den tesen. Så ser jeg igjen. Jeg ser en fisk. JEG SER EN FISK!!!! EN FISK!!!! Det svømmer en liten fisk inne i nitritt-suppa mi!!! Jeg ser videre..... jeg ser faktisk 3 fisk i akavriet mitt!!! Jeg snur meg rundt og jubler høyt og lenge. Jeg blir fylt av en glede som bare et RBK eller Liverpool-nedrykk kunne gitt meg(beklager viss jeg tråkka noen på tærne nå....) Jeg har fått fisk!! Jeg er blitt far til 3 gurami-barn!! Mitt guramipar har gjort jobben sin. Det har tydeligvis ikke jeg. Men nå har jeg iallefall lært. Ta ingenting for gitt. Jeg er såå glad

Det jeg lurer på er, hvordan er det fysisk mulig for disse 3 små gurami-yngel å overleve først (sannsynligvis) en ukes tid meg glupske og sultne foreldre rundt se, for deretter å klare seg i ca. 2 uker uten noen som helst oppfølging?? Jeg sjekka vannverdiene, de var egentlig relativt greie men de har jo ikke fått noe som helst av mat. Er det fysisk mulig?? Den ene av de 3 er sikkert nærmere 3 ganger så stor som de to andre. Jeg tviler vel egentlig på at de to minste vil overleve men jeg har troa på den største. Nå klarer jeg nesten ikke å vente til butikkene åpner igjen på lørdag. Jeg trenger nemlig babyfor!! Jeg forsøker å gi litt knust flakfor men det blir sikkert for stort for dem....

Uansett så fikk jeg meg en opplevelse for livet igår. Nå er jeg skikkelig gira på først å gi yngelen best mulig livsbetingelser. Deretter vil jeg igjen forsøke med oppdrett med gurami-paret igjen. Denne gang med mange erfaringer som jeg drar med meg fra forrige gang. Jeg lærer av mine feil. Heldigvis. Nå skal jeg ikke skrive mer. Innelgget ble ca. 5 ganger så langt som utgangspunktet. Men jeg hadde bare så mye på hjertet
haha, herlig historie! Gratulerer så masse.

Opplevde det samme med corybabyer for en tid siden, de bole klekket og vokste noen uker i et helt tomt kar, men levde på mikroorganismer i planter og javamose regner jeg med. Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for den tøffe starten de fikk i livet, men det er blitt tøffe coryer av dem.

Utrolig flott og inspirerende

Jeg opplevde noe av det samme, da jeg tømte tanganyika- karet oppdager min kjære yngel.
Vi dreiv dessverre på med iskaldt vann, og de døde ganske fort.

Det triste er at jeg er 90% sikker på at det var yngel fra mitt Prinsessen av Zambia par

Utrolig godt at det går bra for noen Gratulere!!
Herlig historie
Gratulerer så masse med yngel !!
Dette har skjedd flere, ja ;)
Før jeg reiste bort til jul, tømte jeg en bolle der jeg hadde hatt en platy-hunn i karantene... Jeg skylte den og grusen i både kaldt og varmt vann, etter å ha tatt til side noen flyteplanter. Jeg tenkte at flyteplantene kunne være gode å ha til senere, så jeg fyllte bolla med lunket vann, og klaska dem oppi.... Dette ble stående en ukes tid, og da jeg kom hjem tenkte jeg at hele bolla så overgrodd ut, både med grønn og blå alger.... Og æsj! Hva var den røde klumpen? Sopp? Kanskje en plastperle fra min datters herjing med et smykke? Neida, det var en ukes gammel platy!
Den lever i beste velgående, er oppkaldt etter en annen orange fisk som også mistet sine foreldre: Nemo!

Tenk om jeg skylte en haug med yngel i vasken? :-S
Flott historie og en bedre slutt.
Alltid fint å lese slike historier som ender bra, Einar

Gammel tråd, men hvordan står det til med barna nå?
jeg opplevde også dette!
jeg hadde fått unger på paradisfisk for annen gang, men det så ikke ut til at noen overlvde, så jeg dro ut varmekolbe, droppa å skifte vann, slutta å mate osv.
så starta jeg opp karet igjen da ene guppyen ble gravid, å 2 uker etter at guppyene var født, satt jeg å studerte dem. jeg oppdaga at en så anderledes ut.
farsken! den er vanskapt tenkte jeg.
jeg hadde først tenkt å hente håven å knerte det lille nurket, før jeg så litt nærmere på den..
hmm.. lang rygg og gattfinne.. holder seg mer på bunnen, enn guppyene som trekker mot overflaten, blank, neste igjennomsiktig, dog på samme størrelse som guppyene..

DÆVEN! DET ER PARADISYNGEL!!

jeg flippa helt ut! hehe.. ;P
stod å sammenlignet ungen med de voksene paradisfiskene lenge.
men joda. det var en paradisfisk gitt!
grattis med yngel da:)
jeg bruker torumin/torvekstrakt i leksvannet til gurami/skumredebyggere, da sprekker ikke boblene.

(jeg tilsetter også 1 ts salt pr 10 liter vann, da vokser mye større kull opp)
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap