hvordan hindre yngel fra å bli sugd inn??

hei jeg har et 70L juwel kar hvor pumpen, som dere kan se på bildet, er integrert i akvariet...
jeg hadde tenkt til å bruke dette som en yngel kar til litt forskjellig... men hvordan får jeg dekket til pumpen slik at ikke utstrømningen er gor kraftig og at yngelen ikke blir sugd inn i selve pumpa??
hehe ja jeg ser jeg må gå over glasset i dag og... hehe
trè på en sokk! fra en finstrømpe eller noe.
dersom det gar an på de filtrene der da..
jeg pleier det. enten det, eller jeg bruker yngelsikkert filter! luftdrevet.
Jeg vet ikke hvordan du skal hindre det, men ser duhar utblåset nedover... Snu den oppover! Så det kommer "blølge" i vannet! For da blir det mer oksygen, og du får ikke proteinhinne...

Jeg har foresten scalare yngel i et 180l, med samme pumpe, og de blir ikke sugd inn i den...=D så du kan jo se om det funker først?=P
Jeg gikk til en skobutikk og spurte pent om jeg kunne på en av prøvesokkene deres i dameavdelingen. Disse sokkene er helt geniale fordi de skal kunne brukes i pensko uten å synes. Stor avlang åpning med strikk som gjorde det mulig for sugekoppene å fremdeles feste hele greia til veggen. Til slutt klippet jeg et lite hull til utløpet slik at jeg fikk kraftigere strøm. Dersom det går ann å lirke stoffet under eller på siden så kan kanskje du gjøre noe av det samme.
hvordan skal jeg klare det etter som at pumpen er limt fast i glasset??
Jeg har ikke gjort noe. Har samme akvarie som deg og guppy-yngelen koser seg i det fri. De er ikke blitt sugd inn enda jeg har sett dem i øvre sjikt foran innsuget og. Skiftet filtervatt og noe vann i går. Kunne ikke se noen inni filteret heller. Må/bør man i det hele tatt ha noe foran? Har ikke tenkt på det engang.
Mine fødte i karet og mange av dem havna i pumpa. Kan imidlertid ikke se at de tok noe som helst skade av det, det var bare å helle dem rett ut igjen, friske og raske. Problemet med en sånn integrert pumpe er vel at det er vanskelig å får dem ut igjen hvis de først har havna der.
Har også samme akvarie og opplever stadig at nyfødte og ukesgamle yngel forviller seg inn i pumpehuset. De blir vel ikke akkurat sugd inn, men de kan bli jaget inn av de andre fiskene og få problemer med finne veien ut igjen. Sjekker ofte i pumpehuset når det er så små yngel i akvariet (lyser med lommelykt) og får lempet dem tilbake ved hjelp av hov. Ser ut som de klarer seg greit hvis de ikke må være der i altfor mange timer
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap