Scalare par i krangel?

Scalarene mine overrasket meg her for en uke siden med masse egg i selskaps karet, dagen etter oppdagelsen klekket de ut.
Alt gikk helt fint, fikk kjøpt inn luft stein, yngel mat.. alt så helt greit ut.

I dag da jeg sto opp, var alle de frittsvømmende yngelen borte (regnet egentlig med at det ikke kom til å gå på første forsøk, skuffende.. men, men.. vi prøver på nytt).
Men saken er den at den sorte scalaren min (tror det er hunnen), blir hakket på av den gyldne (hannen?), så den sorte har søkt ly imellom plantene.

Har i dag byttet ut litt av vannet og sugd opp all slam som var i bunn, for det var ikke videre pent og reint.
Men fortsatt gjemmer scalaren seg for den største.
-Er den gyldne sur for at alle ungene er borte?
Eller er dette bare sånn det er?

Håper noen kan gi meg svar på dette, for det er synd om den sorte blir forvist.. er da den fineste av scalarene mine.
Det kan være en ekteskapskrangel, rett å slett. Den ene kan ha "forgrepet" seg med å ete yngel, og da blir det gjerne bank til dessert i noen dager.

Stort sett ordner slike tilfeller seg selv, etterhvert som de "glemmer" at maken var en slabedask
Ok, så da lar jeg de bare holde på i grunn?
Hvor ofte bør man bytte ut vannet for at de skal komme i lek igjen?
Mener jeg bytta ca 30-40% av vannet nå som det var litt skittent.. er ikke reint lite de griser når det blir masse yngel.
Det nye vannet jeg hadde i var litt kaldere enn det som allerede var oppi karet fra før.
Det fins ingen oppskrift på antall vannbytter som skal til for at fiskene kommer i lek.
Det viktiste er at de føler seg trygge, og at forholdene er gode nok
Hei Monica K og velkommen til Akvaforum

Siden du prøver å få til oppdrett på skalare ville jeg bare tipse deg om en ny og utfyllende artikkel om nettopp skalareoppdrett.
Da er den sorte kommet inn i "varmen" igjen.
Så før "frokost" i dag at den sorte er rundere i buken enn normalt, og mye rundere enn den gyldne.

Så jeg ryddet litt opp i akvariumet i går, så vi får håpe og se om det blir noe egg legging om litt.
Men det går vel sikkert en uke til vil jeg tro.

Enn så rett jeg hadde.. i dag legges det egg for fullt!
MASSE egg!
Og så klart på pumpa.. så jeg kan nok ikke ta eggene ut.
Men skal la de prøve selv noen ganger før jeg "hjelper til" med å klekke de selv.
Hunnen min var ekstremt tykk i går, og hannen sto og stanget i glasset mot meg da jeg foret de før leggetid.. så helt klart at noe var på gang.. så i natt/nå legges det for fullt!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap