F1 yngel

Hei..

Noen som kan forklare meg hva F1 yngel betyr?
Ble litt forvirret her av noen forklaringer jeg fikk... trodde jeg hadde det klarert, men nå vet jeg ikke hva jeg skal tro. ..

Hm... :-/
F1-yngel er yngel med viltfangede (VF) foreldre.
Dette har egentlig to betydninger.
Den betydningen av betegnelsen "F1" vi snakker om i akvariefisksammenheng, er at F1 er avkom etter viltfangede foreldre. Avkom etter det avkommet igjen, blir da F2. Igjen i akvariesammenheng.

Den "originale" betydningen av ordene husker jeg dessverre ikke helt nøyaktig, men det var en masse vissvass om at opphavet var dokumentert ubeslektede. Hvor de kom fra var ikke så viktig, om de var viltfanget eller avlet i fangenskap. Det var altså slektskapet som utgjorde den "F'en".

Man kan derfor egentlig ikke bruke F2, dersom det er en F1-gruppe som har fått yngel. Dette yngelet er jo ikke da avkom etter ubeslektede foreldre (men av en flokk kullsøsken).
Men hvis jeg tar en av mine F1-fisk, og kjøper en annen F1-fisk av en person som har fått sine fisk fra annen kilde, kan vi sette dem sammen og få F2 avkom (F1-fiskene er ubeslektet).

Andre får korrigere meg om jeg husker helt bananas her, for jeg er litt febergroggy

Hva skiller F1 yngel fra andre...
Tenkte jeg skulle skrive litt om innavl og utavl

En viltfanget gruppe fisk er etter all sannsynligvis IKKE nært beslektet (sef kan den være noe innavlet om fangstvika er liten nok OG man har fått håven full av en helsøsken-stim ). Mange akvariefisk idag er fra oppdrettere, og noen fisketyper kan være sterkt innavlet (type helsøsken-/far x datter/mor x sønn-krysninger).

Fisk skal visst kunne tåle innavl i noen generasjoner før det begynner å "slå ut på helsa", men innavlede individer er generelt ikke superflott.
Dette er en praktisk og etisk tommelfingerregel, både i hobbydyr-avl og ikke minst i husdyravlen - hvor innavl fort slår negativt ut for de ønskede produksjonsegenskaper.

Viltfanget fisk er så og si motsatt av innavlet, for her har de genene vunnet fram som har overvunnet et tøft naturlig miljø, den hannen som har mest å "vise fram" har fått befrukte egg OG til slutt de foreldrene med best beskytterinstinkt og/eller de ynglene med best evne til å gjemme seg unna - overlevd. Dette blir det spredning i genspekteret av, altså nesten utavl. Derfor er, etter min mening, viltfanget fisk ekstra kostbart og populært i enkelte akvaristmiljøer. Viltfanget fisk kan brukes til å få inn nytt og friskt blod i en heller degenerert og "slapp" innavlet populasjon, hehe.

Når fiskemor og fiskefar SLETT ikke er i slekt, så vil yngelen også få god spredning på arvematerialet (sett i forhold til om man kjører en far x datter- parring hvor man nødvendigvis får "repetert" en del gener)...
Yngel med god spredning på genene - altså barn av viltfanget fisk - er også verdifulle, og sier noe om hvor nært tilknyttet viltpopulasjoner der er. Derfor har akvarister valgt å kalle unger av viltfanget fisk for F1 - for å merke denne yngelen. Neste generasjon - kalles F2...

Jeg tror disse betegnelsene gjelder best når man har viltfanget fisk som leker (formerer seg) i grupper, for da er det jo enda mer tilfeldig hvem som er mor/far til det respektive kullet (økt variasjon av arvematerialet), MEN yngelen etter én viltfanget hunn- og hann-fisk som da (i teorien) ikke skal være i slekt, kalles F1. Dersom man kjører helsøsken parring på disse igjen - er jeg usikker på om det er korrekt å kalle dem F2. Sannsynligvis ja, men for sikkert svar her "roper jeg" på ekspertene...
Ja da var jo det oppklart
Takk alle sammen.

Da ble alt mye klarere med det samme. Trodde det var kull etter to ubeslektede grupper, men var ikke klar over at det var viltfangede.

Men om man kjøper F1 yngel fra forskjellige oppdrettere, som ikke har hentet fra samme opprinnelse bør jo genmaterialet bli brukbart i F2 yngelen også.

Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap