Apistogramma-egg, uten mamma-stell?

Hm, oppdaget egg i taket av en kokosnøtthule idag samtidig med at foreldrefiskene ble tatt ut og omplassert i et nytt hjem. MEN, da fikk jeg den brilliante ideen at jeg skulle forsøke å se om jeg kunne klekke eggene selv:
(Er prosjektet dømt til å gi til bloksberg, eller hva tror dere?)
- Kokosnøtta ble snudd på hodet og lagt i en finmasket yngelkasse
- Ingen av eggene har muggangrep, ser eg. ut som +20 plommesekker(?)
- Vannet fra originalkaret beholdt, og vannskiftene skal være små
- Et par dråper mycopur gikk i vannet idag. Antar god vannkvalitet...
- Temperaturen blir kontrollert (også mht. partielle vannskifter)
- Luftstein rett i nærheten av eggene for å simulere morens finnevifting
- Dekkglass delvis tildekket for å forhindre for sterkt reflektor-lys
- Mikroorm, artemi og Tetra min baby står klar på hylla
- Artsfrender på 2-3 mm surrer rundt i et nabokar*
*) Håper at artsfrendene kan hjelpe til med å oppdra disse ynglene til å bli skikkelige panduroer, for noe særlig yngelpleie vil de jo ikke lære av å ha meg som "morsfigur" Normalt er panduro-hunnen både beskyttende og gjetende (type: henter ungene inn igjen i hula til kvelds, flir!), og hun flytter dem like gjerne fra A til B i munnen. Hm,
Prosjekt avsluttet
Tok en kjele kokende vann og helte over eggene. Game over. Syntes det var tøysete av meg å oppdra disse små apistoene uten mamma- og pappa-fisken i nærheten. Jepp, det hadde blitt mye plundring og stress, men mest av alt: Preging ER viktig for å få sunn fisk som igjen kan ta seg av sine yngel på en fornuftig måte. Ja, jeg har et lite kull etter disse foreldrene gående allerede, og man skal ikke lage dyrebarn for enhver pris... Det blir tullete ideer i hode og lite etisk forsvarlig. Foreldre-fiskene HAR flott yngel-pleie-adferd, og dette har de fått videreført, i hvert fall til de 10 som svømmer her allerede. Resten er historie
Kort prosess...
Godtar du ikke kompromiss som i det første forslaget ditt Catfisk. Når du ikke kan eller vil gjøre jobben selv så kan du like godt la natur odner opp.
Det kan hende at det er "morsinnstink" i de andre fiskene. Det verste fall er at eggene blir spist men da har de vært et godt måltid det og.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap