Skalare føder egg!

hjelp min scalare har lagt egg hva skal jeg gjøre? jeg visste ikke den var gravid!!!!

nå sitter jeg med rund 50 egg klistret på pompen.
skal jeg flytte de?
det kan hende jeg skriver i feil forum, men jeg trenger svar!

mvh bernard
Scalare
Kjøp artemia eller mygglarver til og fore ungene med!
scalarene passer på ungene sine helt til de er stor nok til å svømme fritt.
etter en eller 2 - 3 uker kan du gi dem flakfor.
Gi dem mygglarver de første 2 ukene!!!!!!!!!


*jørgen*
Har du bare en skalare, eller er det to som vokter eggene? Hvor stort kar har du, og hvilke andre fisker har du i karet sammen med skalarene?


Om foreldreparet jager bort andre fisk, og vifter friskt vann over de, så bare la de være i fred
Om noen dager vil eggene klekkes, og ligge å riste på bladet. Noen dager etter det vil yngelen være frittsvømmende, og da trenger de mat som er små nok.

Mygglarver er for store for yngelen. Det beste er artemia, eller microorm
det er to som vokter eggene, og jeg har black molly ancistrus og kobbertetra+en til skalare hann.

akvariet er på ca 80 liter.
Jeg er redd yngelen ikke kommer til å klare seg når de blir frittsvømmende. Om foreldre klarer å få de så langt.

Skalareyngel er totalt hjelpeløse når de blir frittsvømmende, og i tillegg er de dumme. De svømmer mot andre fisk som raskt snapper en etter en, til det ikke er flere igjen.
I alle fall Molly, tetra og den tredje skalaren vil ta yngel.
Foreldrene vil prøve å forsvare stimen, men i et så lite kar, klarer de ikke å jage de andre fiskene langt nok bort.

Om du vil ha opp yngel, må du fjerne de andre rovfiskene, slik at foreldrene er alene med yngelen. (ancistrus kan vere der også)

Eller ta ut eggene, og fø de opp i et eget kar uten foreldrene.(mye jobb)
kan jeg ikke vente til de fødes og så legge dem oppi ett annet kar?
Ville helt klart fjernet alt utenom ancistrusen og scalare-paret. Evt ta egga ut å klekk de "manuelt". Pass evt godt på vannkvaliteten. Beste yngelfor er uten tvil nyklekket artemia.
kan jeg ikke fjerne eggene fra akvariet nå, og legge de ett annet sted? og spiser scalarer ungene sine?
kan jeg gi yngel mat som er egnet for yngel?, jeg har supervit mini granulat fra tropical som jeg vil gi dem.

Scalare
Hei! fang ungene i et fødenett når de begjynner og svømme fritt!







*jørgen*
Scalare
Scalare spiser ikke ungene sine!

-jørgen-
Jørgen Lund
Scalare spiser ikke ungene sine! -jørgen-


Jo da, det gjør de. Om de er stresset, uerfarne, føler at eggene er truet. Noen få klarer å få opp kull på første forsøk, men veldig mange par trenger flere forsøk, før de skjønner at eggene ikke er mat.

Noen par skjønner det aldri.


Fødenett er ikke beregnet på skalareyngel. Skal du ta de ut, bør du ha et lite kar med filter. Du bør også kunne tilby godt(levende) for fra den dagen de er frittsvømmende.

Noen sier at de klarer å fore opp et kull skalarer med tørrfor, men det har aldri jeg greid, og jeg har hatt mange kull.

Når jeg har foret med artemia, eller microorm, går det som oftest greit.
hva er microorm? må man klekke det? scalarene har hatt rundt 3-4 ganger kull så det går nok fint men jeg er forberedt på at det kan gå dårlig.
Microorm er noen små næringsrike ormer, som man dyrker i grøt. Jeg bruker barnegrøt som jeg blander ut i vann.

Du må kjøpe deg en startkultur, som du så dyrker videre. Dette er ikke serlig vanskelig.
Jørgen Lund
Hei! fang ungene i et fødenett når de begjynner og svømme fritt! *jørgen*


Scalare-yngel i et fødenett?? Det er det da overhodet ikke plass til!
Dyreplageri.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap