Guppy - gjemmesteder

Leser gjentatte ganger om at flyte planter er bra og ha når man får Guppy yngel. Men jeg kan svarte meg ikke finne noen som sier noe om hvilke flyte planter..? *oppgitt* jeg har sånn andemat tror jeg det het, og der er jo ikke røttene mer enn 1,5 - 2,5 cm lange.. holder det, eller er det noe som er et mer effektivt gjemmested? og ikke minst penere:P

Har ellers i tanken 3 sverdplanter og en ukjent plante som går fra bunnen til toppen og har store blader, en Big Leaf som vokser som en "ball" og er tett og fin med store blader og Vasspest i ei klynge. + ei rot som dekker halve akvarie bunnen. Noe mer jeg kan stappe oppi for at det skal bli et trygt boligfelt for yngel?

Andre tips og triks ang. yngel og hvordan beholde de tas i mot med STOR takk. Første gangs yngler, så jeg er litt bekymret for at jeg ikke har gjort en bra nok jobb..
Inaktiv bruker
hornblad?
Gjemmested for yngel
Du kan f.eks lage et hjørne med kombinasjon av gjemmesteder:
Ei halv kokosnøtt med liten åpning i begge ender får javamose på toppen (fest m f.eks fiskesnøre), hornblad kan festes under kanten av kokosnøtta eller småstein ved siden av så de blir som ei klynge stengelplanter. Kombiner gjerne med andre planter med mer blader ved siden av.
Noen av hornbladstenglene vil flyte opp, særlig om du har fisk som "pynter" karet selv, men pytt. Fest noen av dem under ved neste vannbytte igjen. Da får du gjemmesteder nede, midtvegs og øverst i karet, og flere sjanser for de søte små.
Jeg ville i utgangspunktet ikke at så mye guppy-yngel skulle overleve, men masse flyteplanter av typen Pistia stratiotes sørget for at det ble baby-boom her hos meg. Det til tross for at det var både en ciklide og mange tetra, deriblant skjørtetetra, i samme karet.
andemat har det selv vokser utroligt fort og passer fint til guppy yngel
En småbladet stengelplante: Heteranthera zosterifolia, fungerer som gjemmested for guppy-yngel hos meg. Den vokser kjempefort og blir til en hel skog på kort tid. Stenglene blir fort så lange at de rekker fra bunn til topp i akvariet, og danner skjul for yngelen mellom stengler og blader. I tillegg liker fiskene å spise bladene, og småyngelen beiter alger som vokser på planten. Det at den vokser så fort, gjør at det blir mye luking, men også at den raskt gjemmer akvarieinnredning som filter, slanger etc.
Tante Astrid
Jeg ville i utgangspunktet ikke at så mye guppy-yngel skulle overleve, men masse flyteplanter av typen Pistia stratiotes sørget for at det ble baby-boom her hos meg. Det til tross for at det var både en ciklide og mange tetra, deriblant skjørtetetra, i samme karet.


Shit.. tenkte ikke på at tetraene er yngel mumsere.. har jo karet fullt av kobber-, neon- og skjørtetetraer:\ haha.. fader:P vel, trenger ikke uroe meg for hvor jeg skal gjøre av alle guppyene i det minste..hehe;O Håper alle føder samtidig, så slipper jeg å fôre resten av fiskene på noen dager:P
De momset de første kullene hos meg og så virket det som de gikk litt lei. Var ihvertfall en god del yngel som overlevde til en varmekur tok knekken på mesteparten. Var igrunnen like greit. Nå har jeg skilt de gjenværende seks etter kjønn, og regner min guppykarriere som over når disse eventuelt går heden. Direkte spooky å telle 50 yngel, ikke ha reservekar, og så se hunnene digre igjen ;D
Sier noe der:P Men som nybegynner er det jo litt stas når første kullet kommer og litt spennende å se hvor mange man klarer å ale opp.. Men som jeg har lest utallig mange ganger blir det fort et problem med Guppyene som får 100 unger i hygg og pine..hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap