Jeg måtte flytte palettene og yngelen - noen råd til meg?

I dag måtte jeg rett og slett ta en "sjefsavgjørelse" å gå til det drastiske skrittet og rett og slett flytte foreldrene og det av yngelen som jeg fikk tak i, til en 35 liter.

Det ble uholdbart i 240 literen for alle fiskene, inkl. palettene selv. Det var slossing hele tiden. Det har vært et slitsomt døgn for alle siden yngelen ble frittsvømmende i går.

Jeg flyttet sommerfuglciklidene tilbake til 240 literen.

Nå deler palettene bolig med 3 kampfisker, to hunn og en hann. Palettciklidene er totalt paranoide, kampfiskene har heldigvis vett nok til å holde seg unna. Palettciklidene har fortsatt sterke farger og har masse yngel å ta seg av.

Jeg håper jeg har tatt riktig avgjørelse, men slik det ble i 240 literen så ville alle ha tatt livet av hverandre, inkl palettene - tror jeg.

Bør jeg la palettene være helt alene nå i 35 literen? Eller har de godt av å ha noen "fiender" slik at beskyttelses instinktet deres opprettholdes?

Håper noen kan gi meg noen gode råd nå.
Oi oi, det er ikke alltid at yngel er bare rosa skyer og fantastisk

Min erfaring + det jeg har lest tilsier at palettene har godt av å dele bolig med noen for å trigge beskyttelsesinstinktet. Ellers kan dette dabbe av for tidlig og yngelen overlatt til seg selv før de egentlig er i stand til å finne seg mat.

Men - 35 liter er jo bittelite, spesielt for 2 paletter og yngel. Når det i tillegg er 3 kampfisker der er jeg usikker... spesielt på vegne av kampfiskhannen. Skal de gå der kan du regne med at finnene hans snart vil være kun et blekt minne :P I hvert fall om palettene dine er like gode på å forsvare som mine er! Til og med guppy hannen min har fått seg ny frisyre stakkar

Hadde du hatt muligheten ville jeg tatt ut kampfiskene og satt de et annet sted. Regner med at du ikke har et litt større kar til palettene, ellers hadde vel de havnet der først og ikke i 35 literen. Du har ikke en guppy hunne eller noe som kan gå i 35 literen? Ikke så store finner at det er noe problem, så hun burde ha det greit, hvertfall om det er litt planter på toppen, og det regner jeg med at det er siden kampfisk bor der til daglig

Tror du vil slite veldig med å få med særlig mange av yngelen hvis de akkurat har blitt frittsvømmende. Og en 35-L er vel i minste laget for paletter, selv i et nødstilfelle? Ville heller ha flyttet på noen av de andre fiskene, jeg. Hvis det er kampfiskene som gir størst problemer, er det jo bare å flytte dem? De passer jo mye bedre i en 35-L.

Dersom det er sommerfuglene som er problemet: prøv å gi hvert av parene sin egen "ende" av akvariet, delt av med røtter/planter etc og med hver sine huler, så de slipper å se hverandre.
Mitt råd er at paletter holdes som hovedfisk i minimum 100 liter (helst mer). Skal man ha andre fisker der, så bør det være stimfisk som ikke forstyrrer territoriet deres. Eneste bakdelen med et slikt oppsett, er at de kan bli uhorvelig mange...
Dette var et nødstilfelle

Jeg hadde ikke noe annet å putte dem i enn 35 literen. Og jo, jeg fikk med masse yngel.

Det eneste jeg kan gjøre nå må jo evt. være å flytte kampfiskene til 240 literen, men de kan jo bli skamklippet der også grunnet Scalarene og Praktbotia som synes smaken av kampfiskslør er godt.

Jeg vet jo også at 35 liter er for lite til palettene. Men det er da bedre enn ingenting???? Hva var liksom alternativet?

For det første så skulle jeg selge palettciklidene. Så oppdaget jeg at de hadde lagt egg i lekskrukka. Jeg SKJØNTE at dette ikke kom til å funke med de andre fiskene jeg har.

Så jeg satte inn en annonse her på AF for å selge foreldrene MED eggene i lekskrukka. Fikk faktisk salg på de. Noen fra Sandefjord skulle komme å hente de forrige lørdag. Samme lørdag (en uke siden) oppdaget jeg at eggene var klekket. Da var det for sent, så måtte bare avlyse salget og prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Så kritikk for at de er i et for lite kar trenger jeg ikke. Det VET jeg, ikke sant.

Det jeg trenger nå er gode råd for at de skal ha det så bra som overhodet mulig
Nå er det vel at noen burde ha funnet en god måte å midlertidig dele et akvarium på!! Søker, leser og grubler på en måte selv, men har liksom ikke funnet det helt perfekte enda. Og uansett vil de fleste måter kreve en tur på div. butikker - og i dag er det søndag.

Har du en luftpumpe? Kan det være mulig å sette kampfiskene i en bøtte/balje med en luftestein enn så lenge? Aner ikke hvordan dette vil gå, men jeg tror hannen din vil miste finnene sine ganske kjapt, så de bør ut. Men 240 literen høres ut som en dårlig løsning også!

Deretter vurdere en 60 liter eller så fra butikken i morgen.. men det var de penga da...

Har du ikke mulighet for det, er det nesten så jeg tror at du burde ha yngelen i en plastboks og se om du kan få noen til å leve opp selv, og selge palettene. Uansett vil jo da spørsmålet bli hva du skal gjøre med dem når de vokser til litt. Som små kan de sikkert være i 35 literen, men de vil jo vokse ut av denne rimelig kjapt!

Bare noen tanker rundt en vanskelig situasjon...
Nei altså å begynne å kjøpe noe nytt akvarium nå har jeg overhode ikke mulighet til. Kassa er tom nok nå som den er.

Jeg ser nå at situasjonen har roet seg betraktelig.

Kampfiskene holder seg i øvre del av akvariet og palettene på bunnen.

Ser også at foreldrene begynne å slappe litt mer av, det er ingen som hele tiden kommer å skal sloss med de.

Jeg får bare følge med å se hvordan det utvikler seg
Vel, nå har jeg flyttet alle tre kampfiskene over i 240 literen. Jeg tror de får det bedre der.

Så nå kan Palettene konsentrere seg om yngelpleie uten å bli forstyrret.

Jeg kommer til å legge ut bilder i profilen min etterhvert som yngelen vokser. Artig å følge med på utviklingen )))))))
jeg mener palettene burde kunne klare seg fint oppi 35liter i ettpar uker, mindre stress for dem å holde styr på ungene (det eneste de bryr seg om uansett).

Så er det bare å flytte foreldrene tilbake igjen etterpå.

Mine 2 kull jeg fikk skilte jeg fra foreldrene ca.1 og 3 uker etter de ble drittsvømmende, og ca.30 av hvert kull overlevde
nubbe
jeg mener palettene burde kunne klare seg fint oppi 35liter i ettpar uker, mindre stress for dem å holde styr på ungene (det eneste de bryr seg om uansett). Så er det bare å flytte foreldrene tilbake igjen etterpå. Mine 2 kull jeg fikk skilte jeg fra foreldrene ca.1 og 3 uker etter de ble drittsvømmende, og ca.30 av hvert kull overlevde


Vet du hva nubbe, det er jeg faktisk helt enig med deg i. Klart de klarer seg fint i 35 literen en stund. Det er vel ingen grunn til å bli hysterisk heller, det er jo ikke en permanent bolig de har fått, men en sjanse til å pleie yngelen sin en stund.
Du må iallefall ha lykke til, siden du er så bestemt på å gjennomføre dette.

Da jeg hadde palettene mine i 33 literen (de var i karantene), så la de egg. Idyllen varte i ca 14 dager. Da begynte de å spise yngelen. De ble redusert fra 100 til 14. Jeg klarte heldigvis å skille foreldrene fra, og de 14 lever ennå.
Foreldrene var mye bedre foreldre da de satte i gang å leke i 150-literen. Har en drøss med unge paletter oppi der nå. De ble stadig flere og flere, så derfor valgte jeg å selge foreldrene.
Aggi
Du må iallefall ha lykke til, siden du er så bestemt på å gjennomføre dette. Da jeg hadde palettene mine i 33 literen (de var i karantene), så la de egg. Idyllen varte i ca 14 dager. Da begynte de å spise yngelen. De ble redusert fra 100 til 14. Jeg klarte heldigvis å skille foreldrene fra, og de 14 lever ennå. Foreldrene var mye bedre foreldre da de satte i gang å leke i 150-literen. Har en drøss med unge paletter oppi der nå. De ble stadig flere og flere, så derfor valgte jeg å selge foreldrene.



Du høres veldig skeptisk ut. Det eneste jeg kan gjøre nå er å vente å se. De har ihvertfall fått en sjanse.

Det jeg lurer på nå er om du hadde de alene i 33 literen eller om du hadde andre fisk sammen med dem?
Skeptisk, ja... Av ærfaring...
Det var i utgangspunktet bare et palettpar som skulle være i karantene, så de var alene, ja... Helt til det ble 102 (talte eggene).... :o
Det gikk jo fint helt til det gikk galt... ;P
Aggi
Skeptisk, ja... Av ærfaring... :) Det var i utgangspunktet bare et palettpar som skulle være i karantene, så de var alene, ja... Helt til det ble 102 (talte eggene).... :o Det gikk jo fint helt til det gikk galt... ;P



Kanskje feilen lå akkurat der? - at de var alene med ungene?

Jeg vet ikke, men jeg har lest/hørt at de har godt av konkurranse for å opprettholde beskyttelses instinktet og ikke miste interessen for yngelen.

Vi får bare vente å se utviklingen her hos meg da. Jeg ble veldig usikker i går på hva jeg skulle gjøre, så jeg valgte tilslutt å flytte kampfiskene over i 240 literen. Det tok IKKE lang tid før de andre fiskene hadde gjort kort prosess på hannkampfisken, så han fikk ikke mange minuttene i stor akvariet stakkars

Da var jeg snar å flytte de to frøken kampfiskene tilbake sammen med palettene. Det går rimelig greit, da kampfiskene kan trives i øvre del av akvariet også.

Og kampfiskene er jo ikke ute etter yngelen i den forstand, men deres tilstedeværelse kan være nok til å trigge beskyttelses instinktet til foreldrene slik at de ikke mister interessen for yngelen. Men som sagt, vi får bare se hva som skjer så får vi vel et svar. Jeg holder deg oppdatert
Jaja, ingen fare for at de ikke har fått i seg mat når de er:
nubbe
drittsvømmende

GLIZ!
(Ikke ment som mobbing altså Nubbe, men det der var et festlig ord! )

Og 2nelise,
jeg tror de klarer seg fint i 33 literen bare du passer på vannverdiene, og skifter vann om det trengs. Hardføre småtasser det der...

Lykke til!

Myrheksa
Jaja, ingen fare for at de ikke har fått i seg mat når de er: [QUOTE=nubbe]drittsvømmende

GLIZ!
(Ikke ment som mobbing altså Nubbe, men det der var et festlig ord! )

Og 2nelise,
jeg tror de klarer seg fint i 33 literen bare du passer på vannverdiene, og skifter vann om det trengs. Hardføre småtasser det der...

Lykke til!




Hehe, ja det er fort gjort. Misser på en bokstav og ordet får en totalt annen betydning

Jada passer på vannet og bytter vann så får vi se hvor det går.
2nelise
Kanskje feilen lå akkurat der? - at de var alene med ungene?

Joda, det er mulig... Men i et så lite akvarium, så ville det ha medført enormt stress å ha flere fisker oppi der... Dessuten var det jo karantene. Palettene hadde med seg hvitprikk, og det er noe man ikke slipper løs på andre fisker før de er ferdigbehandlet og garantert i fin form... Helt utrolig at de kan sette i gang med yngel like etter et sykdomsutbrudd, men det viser vel hvor sterke formerings-instinkter de har.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap