Oppdrett av guppy

Jeg har lyst å oppdrette Guppyer. Ca hvor mange yngel får en Guppy hver fødsel? Jeg har et "yngelakvarie" på 12 liter. Bør jeg kjøpe større eller holder det til de blir store nok til å flytte inn i det store akvariet? Jeg har også vurdert fødekasse, men har ikke sett det hos dyrebutikken. Kanskje ikke så rart siden jeg ikke vet hvordan det ser ut. Noen som har tidligere erfaringer når det gjelder oppdrett??
GUppy er veldig enkel å få oppdrett på

Mine føder rundt 20-25 stykk hver 28. dag! Så egentlig blir det et problem med for mange guppy etterhvert. Jeg har derfor brukt flyteplanter og latt mor føde i hovedkaret. Noen yngel blir spist, men mange overlever likevel.

Er det bare guppy i akvariet har jeg sett at på mine er de store nok til å ikke bli sett på som mat etter rundt 14 dager. Men vekst varierer voldsomt. Fødekasse egner seg ikke så veldig lenge, det blir trangt. Og moren blir også veldig stressa av fødekasser. Yngelkaret på 12 liter er greit, men blir fort lite det også, men så mange yngler såpass ofte. Men, motivasjonen for å få¨alle til å leve opp er som regel størst til å begynne med. Så jeg hadde innredet 12literen med flyteplanter, og sluppet moren opp der før hun føder. Når hun er ferdig kan hun flyttes tilbake.

Etterhvert kan de jo bare føde i det karet de går i hele tiden. Yngelen er ganske stor til yngel å være, og tar flakfór du har knust mellom fingrene fra første minutt. Trenger altså ikke stresse med egen mat til yngelen, klekke artemia og slikt. Selv om man så klart kan gjøre det om man har tid og ork!

Søker du på forumet finner du massevis av poster om guppy-oppdrett
Oppdrett av guppy er, som du kanskje har skjønt ikke så veldig vanskelig. Nå har jeg aldri klart å telle antall yngel som har kommet hver gang, men vil tippe at normalt er 20-30.

Fødekasse er nok ikke noe jeg ville anbefalt, jeg prøvde det en gang og den vordende mor holdt igjen helt til jeg slapp henne ut i karet igjen.

Mitt tips er å la henne føde i ynglekaret ditt, ta ut mamma'n når hun er ferdig og la de små være der til de ikke er store nok til å få plass i munnen til noen av de andre.
12 liter burde være stort nok for å huse yngelet i drøyt en mnd. Kommer an på hvor flink du er til å gi dem riktig og nok for. Husk at det er bedre med litt flere ganger om dagen, enn en stor porsjon.
Guppy trenger bare vann å et av hvert kjønn for å yngle, som vil si at de er veldig enkle å få yngel på Det er rart hvor mange yngel en guppy klarer å presse ut av seg. Kommer jo litt an på størrelsen på gyppyen også da selvfølgelig. Men det er nok mellom 20-30stk Har hørt om folk som har guppyer som føder ca en gang i mnd, men de kan gå drektige i opptil 72 dager til og med...

12 liter duger nok det, kommer jo litt an på antall yngel da. Kan jo plutselig bli fullt det også :p Flytt moren ned i karet når hun nermer seg fødselen og la henne føde færdig dær, så flytter du henne tilbake i karet igjen. Guppyynglene trivest best med mange flyteplanter å gjemme seg i, og samtidig beskytter flyteplantene mot at moren rekker å spise så mange før du flytter henne ut igjen Som Nina skriver gi heller ofte og mindre mat, da unngår du så stor forurenselse i ynglekaret. Noe som er veldig lett å få. Ynglene er små og klarer ikke å spise så mye på en gang Og bare finknus vanlig flakfor og gi dem, det gjør jeg også. Hvis du har som tidligere sagt tid og råd så kan du jo kjøpe annet for, men det er ikke noe som er nødvendig for at de skal overleve og vokse opp.

Senere kan du jo ha flyteplanter i storkaret ditt og la de føde der også, men noe jeg har merket er at guppyyngel vokser raskere i mindre kar enn i store kar. Kanskje dette har noe med konkurranse om maten å gjøre elller at de er mer opptatt av å gjemme seg i et stort kar med fiender.

Lykke til med guppyoppdrett og håper du får det til
En god ide er oxo å kjøpe fiskene fra forskjellige leverandører/ butikker slik at de ikke er i slekt, man kan oxo prøve avle en slags farge, da kjøper man hunner og hanner som har mest den fargen man vil avle.
Man kan oxo avle frem forskjellige fasonger på halen.
Man kan oxo være med i konkurranser/ utstillinger med guppiene sine.
Hvor finner jeg ut hvor de har sånne utstillinger??
Utstilling på guppy er etter det jeg har forstått ikke så liketil som det kanskje høres ut. En slik guppy fra en dyrebutikk til 20 kroner vil nok ikke akkurat hevde seg i toppen kan man si. Her er det strenge krav til størrelse på både kropp og finner.

Denne tråden kan kanskje belyse noe av det. Ang. utstillinger i Norge, så aner jeg ikke hvor/når/om de avholdes.

Mener å ha lest at ren utstillingsguppy koster en god del mer enn vanlig kulturguppy. Men nå beveger jeg meg egentlig langt utover min kunnskap Men at utstillingsguppy er flotte er det ingen tvil om (er noen linker til bilder i den tråden jeg har linket til)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap