Ciklider som er enkle å få i lek?
Postet 30.06.08 kl 14:52
Endret: 02.07.08 kl 22:50
Postet 30.06.08 kl 15:45
Postet 30.06.08 kl 15:52
Inaktiv bruker
Postet 30.06.08 kl 17:09
Postet 30.06.08 kl 17:50
Postet 30.06.08 kl 18:46
Vetle Ommundsentakk for svar. jeg har en 180 l jeg tenkte jeg skulle ha noen arter til i.
Noen arter? Mener du flere arter ynglende ciklider i et og samme 180 liters kar?
Ikke å anbefale. DET blir det krig og mord av!
Du bør holde deg til en eller to arter, litt avhengig av hva slags ciklide du velger og størrelsen deres (og deres behov for territorium).
Ciklider blir svært territorielle når de leker, og kjeppjager alt og alle som kommer i deres vei. En 180 liter kan fort bli for liten om to eller tre par ynglende ciklider vil ha hver sin kvadratmeter territorium...
I en 180 liter ville jeg valgt en Apistogramma-art og kanskje en art til. Som sagt blir det fort for liten plass i det øyeblikk de finner ut at de vil formere seg... Jeg hadde to arter Apistogramma i en 250 liter en periode, og det gikk med et nødskrik. Det var såvidt de ikke kverket hverandre, og jeg måtte skille dem etter en tid.
Postet 30.06.08 kl 23:22
Endret: 30.06.08 kl 23:23
Inaktiv bruker
oi:S har du bytta forum avatar mona?? det var skikkelig forvirrende:S
Postet 30.06.08 kl 23:34
Postet 30.06.08 kl 23:45
Inaktiv bruker
ja når du har hatt den i to år har du kanskje rett til å bytte??
jaja
jaja
Postet 30.06.08 kl 23:46
Postet 01.07.08 kl 01:05
Kan man egentlig si at en fisk har en "fordel" fremfor en annen fisk da? Fordel og fordel... det kommer jo an på hvem du spør, det
Kan kort nevne noen av Apistogrammaenes store fordeler, sett fra mitt ståsted, og de synes jeg er deres lekre farger, smekre utseende, lille størrelse og fascinerende egg- og yngepleie. Jeg er ikke så begeistret for digre klumpete fisk, så alle de små Apistogramma-artene er etter mitt syn en riktig skatt En stor familie av arter, den ene flottere enn den andre.
Apistogramma macmasteri (hann)
Kan kort nevne noen av Apistogrammaenes store fordeler, sett fra mitt ståsted, og de synes jeg er deres lekre farger, smekre utseende, lille størrelse og fascinerende egg- og yngepleie. Jeg er ikke så begeistret for digre klumpete fisk, så alle de små Apistogramma-artene er etter mitt syn en riktig skatt En stor familie av arter, den ene flottere enn den andre.
Apistogramma macmasteri (hann)
Postet 01.07.08 kl 03:07
Endret: 01.07.08 kl 03:22
Vetle Ommundsentakk for svar. jeg har en 180 l jeg tenkte jeg skulle ha noen arter til i.
180 liter til palettciklider er bra, men når de får yngel så blir dette automatisk bare deres kar
Andre ciklider kan få problemer med unngå foreldrenes hurtige angrep.
Med mindre de er veldig tøffe i trynet selv...
mona oJeg liker ikke at andre bytter avatarer, for da kjenner jeg ikke igjen dem... men jeg var litt lei av mitt eget tryne, hadde hatt den avataren i to år:-)
Hadde ikke du en fin rose en liten periode i fjor også da? Men jeg mener å huske at den forsvant ganske fort.
Postet 01.07.08 kl 09:27
Postet 01.07.08 kl 11:47
Postet 01.07.08 kl 12:39
Postet 01.07.08 kl 13:04
Postet 01.07.08 kl 13:12
Endret: 01.07.08 kl 13:17
Postet 01.07.08 kl 14:05
Postet 01.07.08 kl 14:23
Prisen varierer nok fra butikk til butikk.
Disse Ciklidene legger egg der det passer dem.
Det være seg i ett hjørne bakerst i akvariet eller midt i akvariet der de er mest i veien for alle de andre.
Du har altså ikke ord med i spillet om hvor de vil legge eggene sine.
Jeg har lagt nedi mange huler som er fine å legge egg i til mine Sebraciklider, som de bare styrer unna for så å legge egg på ruta eller på en stein istede.
Sebracikliden graver store krater når den får unger å river opp planter og flytter på steiner. Hvis grusen er for stor til å bli viftet unna med finnene så bærer den en og en stein i munnen å flytter.
Det blir utrolig store krater til slutt.
Etterhvert som ungene blir svømmedyktige å begynner å farte rundt i akvariet blir foreldrene enda mer beskyttene.
Andre fisk vil bli jaget opp i hjørner å kan få revet i stykker finnene sine.
Dette igjen, gjør dem mer motagelig for sykdommer, som igjen smitter på de fiskene som kanskje har vært så heldig å slippe unna sebraciklidenes jaging bare med noen småsår.
Om du setter disse fiskene sammen eller ikke er helt opp til deg.
Vi bare sier at det 99% sikkert vil gå rett vest så snart paret begynner å reprodusere seg.
Mange - inkludert meg snakker av erfaring på akkurat det punktet.
Når jeg dretter SebraC. så har jeg dem i ett eget akvarium hvor de kan gå ifred.
Hvis du vil ha Sebraciklide råder jeg deg til å gjøre det samme.
Disse Ciklidene legger egg der det passer dem.
Det være seg i ett hjørne bakerst i akvariet eller midt i akvariet der de er mest i veien for alle de andre.
Du har altså ikke ord med i spillet om hvor de vil legge eggene sine.
Jeg har lagt nedi mange huler som er fine å legge egg i til mine Sebraciklider, som de bare styrer unna for så å legge egg på ruta eller på en stein istede.
Sebracikliden graver store krater når den får unger å river opp planter og flytter på steiner. Hvis grusen er for stor til å bli viftet unna med finnene så bærer den en og en stein i munnen å flytter.
Det blir utrolig store krater til slutt.
Etterhvert som ungene blir svømmedyktige å begynner å farte rundt i akvariet blir foreldrene enda mer beskyttene.
Andre fisk vil bli jaget opp i hjørner å kan få revet i stykker finnene sine.
Dette igjen, gjør dem mer motagelig for sykdommer, som igjen smitter på de fiskene som kanskje har vært så heldig å slippe unna sebraciklidenes jaging bare med noen småsår.
Om du setter disse fiskene sammen eller ikke er helt opp til deg.
Vi bare sier at det 99% sikkert vil gå rett vest så snart paret begynner å reprodusere seg.
Mange - inkludert meg snakker av erfaring på akkurat det punktet.
Når jeg dretter SebraC. så har jeg dem i ett eget akvarium hvor de kan gå ifred.
Hvis du vil ha Sebraciklide råder jeg deg til å gjøre det samme.
Postet 01.07.08 kl 17:05