Scalare

hei, jeg har 4scalare i mitt akvarium... hvor lang tid vil det ta før noen av dem kan bli par?

har gul scalare og scalare som er sølv med svarte striper, kan en gul og en med svarte striper bli par?

hvordan ser jeg at scalaren parer???

Hvor lang tid? Det er nok umulig å si for andre. Det kan hende de aldri blir par, det vet man jo ikke noe om på forhånd. Du vet jo ikke om du har begge kjønn tilstede engang heller. Men sannsynligvis har du vel minst en av hvert kjønn i en gruppe på fire, selv om du kan ha uflaks og sitte med fire like.

Når to stykker av motsatt kjønn har funnet hverandre og dannet par, vil man se det med en gang. De rotter seg da sammen, finner seg gjerne et spesielt sted i akvariet (f.eks. en høy sverdplante med brede blad) som de plutselig betrakter som SIN og jager alle andre vekk derfra. Når de viser slik territoriell atferd, og i tillegg begynner å "pusse" bladene på planten med munnen sin, så tyder det på at det er egg på gang.

Men sånn generelt kan man si at scalarer blir kjønnsmodne når de er et sted mellom 5 og 6 cm lengde, målt fra snutespiss til halerot (halefinnen regnes ikke med). Fra da av KAN de prestere å legge egg, men de er sjelden særlig gode foreldre om de begynner for tidlig. De er ikke modne nok "i huet" om man kan si det sånn, selv om de er blitt fruktbare. Jo lenger de venter, jo bedre er det, for da øker sjansene for at de vet hva de skal gjøre med egg og yngel (ikke bare spise dem opp...).

Du kan lese denne artikkelen om scalareoppdrett her på AF, så ser du om du har mange spørsmål etter å ha lest den

Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap