Oppdrett på platy
Jeg har et akvarium på 240 liter.
Der har jeg fire platyer, to hunner og to hanner (Skulle ha en hanne og tre hunner, men i dyrebutikken tok dem feil).
Nå har disse to hunnene blitt veldig feite og fine, og har kulemage.
Er dem da gravide? I såfall, hvor lenge er en platy gravid?
Jeg kjøpte en slik yngelboks idag, og puttet dem i hver sin bås der.
Er det dumt å gjøre det så tidlig?
Håper på svar.
Er helt fersk
Der har jeg fire platyer, to hunner og to hanner (Skulle ha en hanne og tre hunner, men i dyrebutikken tok dem feil).
Nå har disse to hunnene blitt veldig feite og fine, og har kulemage.
Er dem da gravide? I såfall, hvor lenge er en platy gravid?
Jeg kjøpte en slik yngelboks idag, og puttet dem i hver sin bås der.
Er det dumt å gjøre det så tidlig?
Håper på svar.
Er helt fersk
Postet 10.10.08 kl 19:04
Jeg ser ikke helt behovet for disse "boksene", de er veldig små og uegnet til å gå lenge i. Det er mange som praktiser denne måten når de får yngel, men jeg syntes det er mer humant å legge endel steiner i bunnen av karet og vasspest eller annen plante som trives i vannskorpa slik at yngelet finner gjemmesterder.
Har sett endel fisk i disse boksene - og vet av erfaring at det er vanskelig å beregne - slik at fiskene kan bli gående der en stund. Når man setter fisk som bør ha 60 liters kar i slik boks ser den ikke ut til å ha det særlig bra.
Men som jeg sa innledningsvis - det er mange som gjør det på den måten.
Har sett endel fisk i disse boksene - og vet av erfaring at det er vanskelig å beregne - slik at fiskene kan bli gående der en stund. Når man setter fisk som bør ha 60 liters kar i slik boks ser den ikke ut til å ha det særlig bra.
Men som jeg sa innledningsvis - det er mange som gjør det på den måten.
Postet 10.10.08 kl 19:39
de er garantert gravide de kan du være sikker på.
De bør vell egentlig ikke settes i "bås" før siste døgnet når de er sprekkferdige Lurt å stresse de minst mulig. Bør gå minst mulig i boksene. Men du vil nok til slutt lære å se når de nærmer seg ylglingen
Har hørt at de kan gå lang tid før første kullet, men 1 gang i mnd kanskje er vanlig? (korrekter meg her).
Du bør skaffe flere hoer slik at hannene ikke stresser så mye på to stk.
De bør vell egentlig ikke settes i "bås" før siste døgnet når de er sprekkferdige Lurt å stresse de minst mulig. Bør gå minst mulig i boksene. Men du vil nok til slutt lære å se når de nærmer seg ylglingen
Har hørt at de kan gå lang tid før første kullet, men 1 gang i mnd kanskje er vanlig? (korrekter meg her).
Du bør skaffe flere hoer slik at hannene ikke stresser så mye på to stk.
Postet 10.10.08 kl 19:41
Endret: 10.10.08 kl 19:42
Tusen takk for svar
Skal jeg slippe dem ut igjen? Og hvor lenge sånn cirka er det dem går gravide?
Jeg vil så veldig gjerne at yngelen skal overleve Har sittet i sofaen og fulgt med på akvariet i flere timer i mange døgn nå.
Er så spennende.
Kan dem få yngel 1 gang i mnd? Var det det du mente Shlush?
Når jeg ser på fiskene, så bryr ikke hannene seg noe om hunnene. De enser dem ikke i det heletatt. Derfor har dem i dyrebutikken sagt at det vil gå bra.
Men burde jeg kjøpe flere? Hunnene virker ikke stresset eller plaget på noen måte.
Skal jeg slippe dem ut igjen? Og hvor lenge sånn cirka er det dem går gravide?
Jeg vil så veldig gjerne at yngelen skal overleve Har sittet i sofaen og fulgt med på akvariet i flere timer i mange døgn nå.
Er så spennende.
Kan dem få yngel 1 gang i mnd? Var det det du mente Shlush?
Når jeg ser på fiskene, så bryr ikke hannene seg noe om hunnene. De enser dem ikke i det heletatt. Derfor har dem i dyrebutikken sagt at det vil gå bra.
Men burde jeg kjøpe flere? Hunnene virker ikke stresset eller plaget på noen måte.
Postet 10.10.08 kl 19:51
Postet 10.10.08 kl 19:53
Endret: 10.10.08 kl 19:54
Postet 10.10.08 kl 20:03
Postet 10.10.08 kl 20:08
SolVardDet gjør den, men det skader ikke å legge inn noen mindre steiner også i denne røysa - som bare ynglet kommer innimellom. Du har nok større behov for "boksen" din når Sverddragerne dine er gravide - de er hissigere på yngelet sitt. Molly klarer seg også uten "boks"
Okei. Men kan man plukke sten ute som man kan ha i akvariet da?
Blir magen til Sverddragerne like store som platyen's? Og er disse gravide like lenge?
Dette her er som sagt første gang, så jeg er helt i hundre jeg nå. Gleder meg masse til det blir yngel
Er det forresten lett å få yngel på Mollyene?
Postet 10.10.08 kl 20:13
Jeg ville hatt noen mindre steiner og litt grov grus i tilegg da yngelen er relativt små, og gjemmer seg i grusen. Men det viktigste er godt med flyteplanter!
Hvis du bruker fødekar, så kan du ha de oppi når platyene har fått kraftig båtformet /firkantet buk. De føder da som regel i løpet av en dag eller tre! Enkelte slipper yngelen praktisk talt med det samme. Størst overlevelse ved bruk av fødekar, men mer arbeid. Trenger ikke være mer stress for fisken, da hannene som regel stresser hunnene mer!
De kan gå gravide i opp til ca. 45 dager. Varierer en del fra fisk til fisk.
Hvis du bruker fødekar, så kan du ha de oppi når platyene har fått kraftig båtformet /firkantet buk. De føder da som regel i løpet av en dag eller tre! Enkelte slipper yngelen praktisk talt med det samme. Størst overlevelse ved bruk av fødekar, men mer arbeid. Trenger ikke være mer stress for fisken, da hannene som regel stresser hunnene mer!
De kan gå gravide i opp til ca. 45 dager. Varierer en del fra fisk til fisk.
Postet 10.10.08 kl 20:14
Du kan plukke steiner ute ja, men hold deg til "faste" steiner (de som er kompakte som f.eks. granitt). Ikke bruk steiner som er blanke eller veldig lyse.
Det er enkelt å få yngel på fiskene du har - bare de har det bra (om man ser bort ifra neontetra, det er nok endel mere jobb).
Lykke til - å ja, det er skikkelig moro
Det er enkelt å få yngel på fiskene du har - bare de har det bra (om man ser bort ifra neontetra, det er nok endel mere jobb).
Lykke til - å ja, det er skikkelig moro
Postet 10.10.08 kl 20:20
Endret: 10.10.08 kl 20:20
Postet 10.10.08 kl 20:31
Postet 10.10.08 kl 20:34
Postet 10.10.08 kl 20:36
Butikker - auksjoner som holdes av akvarieklubber - rubrikk på akvaforum som på denne linken.
Postet 10.10.08 kl 20:44
Endret: 10.10.08 kl 20:45
Postet 10.10.08 kl 20:50
Postet 10.10.08 kl 22:04
Postet 10.10.08 kl 22:10
JEG HAR FÅTT YNGEL
Nå har den ene moren fått yngel. Det er skikkelig morro
De går nå i et karr på 85liter sammen med en sugemalle. Er det ok at de går alene i dette karret? Eller burde moren være der?
Det er noen planter der, og de gjemmer seg ofte i grusen
Dette er såååå spennende, er første gang jeg har opplevd dette
De er jo så søte å små, sitter og titter på dem omtrent hele tiden.
Nå har den ene moren fått yngel. Det er skikkelig morro
De går nå i et karr på 85liter sammen med en sugemalle. Er det ok at de går alene i dette karret? Eller burde moren være der?
Det er noen planter der, og de gjemmer seg ofte i grusen
Dette er såååå spennende, er første gang jeg har opplevd dette
De er jo så søte å små, sitter og titter på dem omtrent hele tiden.
Postet 02.11.08 kl 20:01
Postet 02.11.08 kl 21:06
Postet 02.11.08 kl 21:06
Endret: 02.11.08 kl 21:07