Metallpansermallen min har lagt egg! uten en mann..

For ca 7mnd siden kjøpte jeg 6 metall pansermaller.
Etter en uke, hadde den ene spist opp resten. Uvist årsakm...
Jeg kjøpte en til, for hadde lest at de bør være i grupper. en dagen etter hadde hun tatt den også. Så jeg fant ut at hun trivs best alene..
I morges da jeg våknet, så jeg at glasset var dekker av egg!
Jeg har en eplesnegle, noen sandsnegler, en ganske stor algespiser (vet ikke rase) og en hann kampfisk..
Hva i all verden kan ha skjedd!?
Har hun bare fått ubefruktet egg?
Forstår jeg deg rett når du sier at den ene hun-pansermalla spiste de andre pansermallene?? Det må da ha vært ENORM størelsesforskjell på den som spiste og de som ble spist?
Alle som produserer egg (inkludert mennesker) trenger å bli kvitt dem en gang i blant. Dette skjer uavhengig om det er en mann tilstede eller ikke. Det er kun befruktningen som krever at mannen er tilstede.

Ps: Sikker på at det ikke er en av de andre fiskene eller dårlige vannverdier som har knerta resten av stimen?
Da jeg kjøpte de, kjøpe jeg den selvsakt i samme størrelse.
Og jeg hadde bare mallene i starten. 3 dager senere kjøpte jeg en han kampfisk, men da var allerede 3 av mallene så oppspist i finnene, at det var en smal job for kampfisken og ta livet av de..
etter noen dager så jeg at hunn-pansermallen nappet av finnene og hun spiste også på de døde fiskene før jeg rakk å fjerne dem.

jeg er tror også det at hun kan ha sluppet ut ufruktet egg, men det er jo hvite prikker i noen, og noen er mer grå/svart..?
Sandsnegler, eplesnegler og sugemaller spiser døde fisk fortere enn du aner. Det er overhodet ikke noen mulighet for at den ene pansermallen på noe vis har medvirket til at de andre døde, det kan jeg garantere. De har dødd av andre årsaker.

Døde fisk blir spist på av de fleste andre fisk, sånn er det bare i naturen. Så selv om du kommer og ser en fisk spise på en død fisk, betyr det ikke at denne fisken har medvirket til at den døde faktisk døde.

Instinktet til å legge egg kan trigges og sette i gang en hunn uten at det nødvendigvis er en hann tilstede. Alle eggene er derfor ubefruktet i dette tilfellet. Eggene vil bli spist av sneglene og sugemallen, og kanskje av eggleggeren selv også. La dem bare gjøre det, for det er masse god næring i egg. Det vil uansett ikke bli noe av dem, så la dem spise dem opp.
jeg kan vell si det igjen.. I starten hadde jeg bra de 6 mallene.. kampfisken kjøpte jeg 3 dager senere, og da var hale finnene på 3 stykk allerede spist på, og de var lite svømme dyktige. jeg SÅ at hunnen spiste på de andre. mens de levde.. og det finnes jo aggresive individer av alle arter, så det er ikke umulig. jeg har pratet med de 2 dyrebutikkene her, og de sier det samme; det er ikke umulig at hun har tatt alle sammen..
Pansermaller har ikke munn eller tenner til å bite noen i finnene. Du har sannsynligvis hatt sykdom på dem.

Hva dyrebutikkene sier, er helt uvesentlig. De sier jo så mye rart at man aldri kan stole på det uansett. De selger jo gladelig sølvhai til folk med femti liters kar, og mener at det går såååå fint...
Jeg gjetter at fiskene har hatt finneråte, og at den friske(ste) fisken har blitt observert spisende på råten.

Jeg skal ikke utelukke at det kan være mulig for pansermaller å bli aggressive, men jeg klarer ikke å se for meg at det er mulig for dem å leve det ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap