Hva gjør jeg feil?:p

Har et macmasterspar som går i en 120l. De leker jevnlig, og vannverdiene er bra. Problemet er at yngelen ikke overlever mer enn ca en uke. Jeg har funnet to mulige årsaker; at pumpeinnsuget ikke er yngelsikkert (skal gjøre noe med det) og mat.
Jeg lurer på ett par ting:
1. Hvor stor frafallsprosent på yngelen er vanlig?(kan vel ikke være 100%:P)
2. Finner de mat nok i karet de første dagene og hva er best å fore med etterhvert?
3. Passer moren like godt på dem om natten? (det ser ut til at det er da de fleste forsvinner)
4. Utgjør SAE noen fare for yngelen? (det er kunn SAE og smykketetra(nannostomus marginatus) som går i samme karet)

Kan legge til at det bare er det tredje kullet deres, om det har noe å si? De to første kullene ble mest sannsynelig spist av annen fisk som jeg byttet ut
Skal vi se. Det finnes forskjellig å mate med. Artemia blant annet

Tror det kan hjelpe foreldrene å passe yngelen hvis du har et lite svakt lys ved akvariet (på den siden yngelen er). Det gjorde jeg da palettene mine ynglet tidligere

SAE kan sikkert spise yngel, men kan se for meg at det er tetraene dine.
de andre fiskene dine tar nok sin del av yngelene, men tror nok at filtere ditt er den største synderen, ville prøvd å gjort den yngelvenlig. Men viss dette er de førstegangene de har fått yngel så skal du ikke se bort i fra at de blir flinkere til å passe på yngelen etter hvert.
Takker for svar! skal kvitte meg med SAE-ene for sikkerhets skyld. Men hvordan sikkre filteret? Funker det med en bit blå filtersvamp istedenfor den standard risten som følger med pumpen(eheim utvendig)? Og i tilfelle, grov eller fin svamp?
Funker fint med blåsvamp ja. Jeg bruker moina til mine yngel, det er små dafnier, som man får kjøpt frosset. Smykketetra har såpass liten munn at jeg tviler på at de spiser yngel, dessuten er de lettskremte, så de burde være lette for foreldrene å holde unna. Videre kan du prøve å ha en liten bit med javamose på ei lita rot og sette den i nærheten av der foreldrene leker, yngelen min er ofte og napper i mosen og ser ut som de finner mye å spise der. Litt tørkede eikeblader er og bra, det kan ofte gro infusorier på blader som yngel spiser.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap