Vannbytte med skumrede i akvariet?

Før jul kjøpte jeg 3 dverggurami, og nå har hannen holdt på med å lage skumrede i flere dager, i det ene hjørnet i akvariet. Han har også samlet sammen biter av lange stengelplanter som holder skummet på plass. Nå nærmer tid for vannbytte seg, og da blir vel alt ødelagt! Hvordan kan jeg skifte vann uten å ødelegge byggverket?

Det er forresten slett ikke sikkert det blir noe egglegging, for begge damene hans krangler seg i mellom, og hannen jager unna begge to, dersom de kommer for nær redet. Det er likevel artig å følge med på aktiviteten, for jeg er helt uerfaren med lek og yngling på annen fisk enn guppy.

Hovedproblemet for meg nå er det forestående vannbyttet.
Jeg prøver igjen: hvordan håndterer dere vannbytter med skumrede i akvariet?
Spørs jo hvor stort behovet er for vannbytte. Strekker du det i det lengste så vanne er skikkelig dårlig før du bytter, eller bytter du jevnt og trutt så vannet er helt ok?

På den andre siden så kan jo et vannbytte få igang lekslysten bare mere hos både hannen og fruene hans... Hvis han er iherdig så begynner han nok bare på ny om du ødelegger redet hans ved vannbytte. Forøvrig er hannen ung så kan han bruke noen forsøk før han får det til skikkelig så han har sikkert ikke vondt av litt trening heller..

Jeg hoppet ofte over noen vannbytter å¨guramikaret mitt, men da var det veldig liten belastning i karet, veldig god filtering og vannverdiene var helt fine.
Foreløbig er vannet ok, og karet er ikke særlig hardt belastet heller. Men siste delvannsbytte var 9. jan, og jeg har vannbytte 1 gang pr uke, (ca 30%)
Jeg kan jo prøve å tappe ned forsiktig, og ta to-tre små vannbytter i løpet av de nærmeste dagene, og se hvordan det går. Men dersom hannen er iherdig kommer jo situasjonen til å gjenta seg. Takk for svar forresten.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap