Endlers=)

hej=) jeg vet ikke om jeg har satt denne på riktig plass, men jeg prøver meg her=)

jeg har et 75L akvarium jeg nettopp har startet. der har jeg rådasand oppi..og nettopp skaffet meg endlerser. men nå viser det seg at alle stryker med...jeg har tatt strips oppi og den viser ok...kan det være sanden?

håper på svar=)
Når du sier nettopp startet, hvor lenge siden er det?
Heisann.

Hvordan "rengjorde" du akvariet før du startet opp, så mye info som mulig er bra. Nytt/gammelt?

Strips er ikke alltid 100% korrekte, så slike dråpetester er gode å ha.
Men, hvordan dør de? Har de noen symptomer?
Var rådasanden ny? Skylte du den? Har du brukt en bøtte som har vært brukt til andre ting osv?

jeg startet det 3-4 dager før jeg puttet fisker oppi.. men jeg har jo 2 alge-etere som er friske og fine.
Når du sier algeetere antar jeg du mener den vanlige ancistrus Sp (oppdrettsvar.)?

De ancistrusene er ganske hardføre, og tåler en god del før de lar seg stryke med.
Alexus
Heisann. Hvordan "rengjorde" du akvariet før du startet opp, så mye info som mulig er bra. Nytt/gammelt? Strips er ikke alltid 100% korrekte, så slike dråpetester er gode å ha. Men, hvordan dør de? Har de noen symptomer? Var rådasanden ny? Skylte du den? Har du brukt en bøtte som har vært brukt til andre ting osv?


jeg vet ikke hvor gammelt det er. kjøpte det brukt fra en. de har ikke noen symptomer nei..jeg så på dem i dag før jobb, når jeg kom hjem nå så lå det en til på grunnen.

ja rådasanden kjøpte jeg ny. jeg vasket dem ikke før jeg tok dem oppi akvariummet. trodde filtert tok det?
Som regel skyller man bare sand/grus for å få vekk steinstøv, slik at det ikke "tåker" til i vannet. (dårlig forklart). det er vel ikke strengt tatt nødvendig å gjøre det.

tror ikke det er rådasanden sin skyld.

Har du renset filter og slikt før du satte igang akvariet?
Alexus
Når du sier algeetere antar jeg du mener den vanlige ancistrus Sp (oppdrettsvar.)? De ancistrusene er ganske hardføre, og tåler en god del før de lar seg stryke med.


fargene er sterke på hannene og hunnene. jeg tenkte med en gang om dem ikke trivs i akvariumet mitt.
Alexus
Som regel skyller man bare sand/grus for å få vekk steinstøv, slik at det ikke "tåker" til i vannet. (dårlig forklart). det er vel ikke strengt tatt nødvendig å gjøre det. tror ikke det er rådasanden sin skyld. Har du renset filter og slikt før du satte igang akvariet?


jeg satt filtert på en dag før jeg tok fiskene oppi...planter har jeg og,.. kan det være at de ikke trivs? jeg har bare den typen fisk oppi, uten om algeeterene da
Som regel er det vanlig at man lar akvariet "modne" i ca 4 uker før man putter oppi fisk.

Man kan la det gå litt over en uke om man kjøper ett middel som "kick-starter" filterkulturen i akvariepumpen. Bakteriekulturen i filteret er alfa&omega når det gjelder akvariedrift.

Sett at du nå har kun de to ancistrusene alene i ca 3 uker til burde filteret være nogenlunde klart til å ta imot flere beboere.

Alt om dette kan du lese om her på forumet, internett og bøker. Finnes knallmange gode akvariebøker på bibloteket f.eks.

og når du fyller på vann eller skifter vann må du bruke en bøtte som aldri har blitt brukt til f.eks. å vaske gulvet. Kjøp en egen bøtte til det, de koster ikke mange kronene. Og alltid vær ren på hendene når du skal stelle i akvariet, dvs. skyll hendene godt å vann, ikke bruk såpe.
Alexus
Som regel er det vanlig at man lar akvariet "modne" i ca 4 uker før man putter oppi fisk. Man kan la det gå litt over en uke om man kjøper ett middel som "kick-starter" filterkulturen i akvariepumpen. Bakteriekulturen i filteret er alfa&omega når det gjelder akvariedrift. Sett at du nå har kun de to ancistrusene alene i ca 3 uker til burde filteret være nogenlunde klart til å ta imot flere beboere. Alt om dette kan du lese om her på forumet, internett og bøker. Finnes knallmange gode akvariebøker på bibloteket f.eks. og når du fyller på vann eller skifter vann må du bruke en bøtte som aldri har blitt brukt til f.eks. å vaske gulvet. Kjøp en egen bøtte til det, de koster ikke mange kronene. Og alltid vær ren på hendene når du skal stelle i akvariet, dvs. skyll hendene godt å vann, ikke bruk såpe.


ok tusen hjertelig takk for svar=)
Du har gjort den typiske nybegynnertabben som mange andre
Du har rett å slett puttet fisk nedi for tidlig desverre.

Akvariet skal stå med vann og ikoblet filter i ca 4 uker før det er klart for fisk. Underveis ka du ha litt fiskemat nedi for gi filteret noe å arbeide med.


Måler du med strips? Dette er nok alt for unøyaktig. Du bør ta med en vannprøve til dyrebutiken slik at de får testet det skikelig for deg. Frykter nitritt og ammoniak hos deg :/

Da er det viktig med daglige vannbytter en stund fremover og lite/ingenting fòr...

Her er en link om oppstart av akvarium

Vannverdier

Fòr og fòringsrutiner


Ikke kjøp inn noe ny fisk de neste 4 ukene. Akvariet ditt er allerede belastet (pga filter som ikke har bygt seg opp noe bakteriekultur enda), og nye fisker vil gi større belastning.
Og det middelet som "kick-starter" alvariet funker nok ikke slik det skal er jeg redd. Jeg tror det bare er en måte å tjene flere penger på. Jeg vile ha ventet i stede..

Du kan mate ancistrusene dine med agurk. Husk og ta opp agurken dagen etter. Har hørt at agurk forurenser lite i vannet. Så kan du putte nedi en algepelets 1 gang i uken...

Les lit her inne på forumet, og bare spørr om det er noe
Om "kick start" middelet funker eller ikke kan jeg ikke svare på. Men har hørt positiv respons fra andre som har prøvd det.

Selv bruker jeg "gugge" fra andre akvariefiltere
Alexus
Om "kick start" middelet funker eller ikke kan jeg ikke svare på. Men har hørt positiv respons fra andre som har prøvd det. Selv bruker jeg "gugge" fra andre akvariefiltere :)


Det gjør jeg også Funker hver gang )
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap