Hva mater man yngel om man ikke har artemia eller microorm?

Jeg har havnet i den kinkinge situasjonen at jeg ikke har levnedeför til yngelen(4uker) og lurer derfor på hva som blir den beste løsningen midlertidig??

Dette er guppy-yngel, så den klarer seg alltids, men hva om det var snakk om Cory? Mener jeg har hørt noen om diskusfranulat (kanskje ikke riktig stavet) men mer vetjeg ikke. Jeg tenkte å sende inn ei bestilling snart på Webzoo.

Setter pris på all svar!
Tørrfôr som JBL NovoTOM er fint til guppyyngel. Eller du kan lage ditt eget ved å knuse vanlig tørrfôr. Ta en klype og gni det mellom fingrene til det er som støv. Gjør dette over et ark eller et eggeglass så slipper du at store biter havmer i karet.
Ellers kan du lage infusoriegugge ved å la en beholder med vann og litt mose stå og gro igjen, men det tar litt tid.Et lite fragment eggeplomme er også mulig, men jeg har ikke testet det enda. Feks. liguifry er microyngelfor til dels basert på eggeplomme. Men til guppy som er ganske store når de er født/klekket kan fint ta tørrfôr.
Tørrfisk
Mener jeg har hørt noen om diskusfranulat (kanskje ikke riktig stavet) men mer vetjeg ikke. Jeg tenkte å sende inn ei bestilling snart på Webzoo. Setter pris på all svar!:)

Det er sikker granulat du har hørt om. De kommer i alle mulige størrelser for mange typer fisk. Granulat er vel mer aktuelt etter den første fasen der ting må være utrolig smått. De minste granulene jeg vet om er Elos sv0 (extra fine) og ZM Micro 01. Jeg har foret kampfisk med Elos svD discus granuler men de er en størrelse større (fine) og ikke aktuelt før det begynner å dreie seg om fisk og ikke yngel.

Det er sikkert mange andre produkter andre folk har gode erfaringer med.
Tørrfisk
Mener jeg har hørt noen om diskusfranulat (kanskje ikke riktig stavet) men mer vetjeg ikke. Jeg tenkte å sende inn ei bestilling snart på Webzoo.


Tetra diskusgranulat går ned på høykant hos Corydoras yngel. Jeg pleier å finknuse det til et pulver først, dersom yngelen er veldig liten enda. Det synker ganske raskt mesteparten av det. En fordel for Corydoras.

Guppy-yngel kan få det meste, de er ikke så kresne. De er født store nok til å kunne ta knust flakfôr uten problemer.

Jeg vet ikke hva det er Tetra har gjemt unna i sitt diskusgranulat, men det er noe, det er helt sikkert... Det er et eller annet med det diskusgranulatet som ingen andre produsenter greier å kopiere! Ingen andre produsenters diskusgranulat er like populært som Tetra sitt. Fiskene stapper det i seg uten å nøle, og selv små yngel som aldri har spist tørrfôr før, spiser det med en gang. Nesten så det lukter litt....muffens...!
Men det er jo flott at det er så populært, og det gjør at det er en selvfølge å ha dette som en del av menyen til fiskene.
Hei.
er jo ikke noe problem med knust tørrfor til guppy yngel, men viss du vill ha microorm, så kan du få en start dose til meg.
si fra viss du er innterisert, så kan jeg ta med på akvariemøtet imorgen, viss du kommer ditt.

RER
er jo ikke noe problem med knust tørrfor til guppy yngel, men viss du vill ha microorm, så kan du få en start dose til meg. si fra viss du er innterisert, så kan jeg ta med på akvariemøtet imorgen, viss du kommer ditt.


Gjerne det! Har tenkt å komme på møtet i dag ja Var det kl 19.00 på Charlottenlund bare og ungdomsskole? Jeg får også litt i posten av Humunukuapuaa, men vet ikke om det blir i dag. Kan vel uansett ikke få for mye av det?
Hei.
tar med litt til deg jeg da..
brundalen barne skole er det, da snakkes vi ikveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap