Hjelp!

Hei, jeg har akkurat oppdaget en hel masse yngel i akvariumet, vet ikke helt hva det er eller hva jeg skal gjøre med de. Det eneste alternativet jeg har, etter å ha lest litt rundt er at det er neontetraene mine, men jeg har virkelig ikke sett noen egg i det hele tatt.. Kan ikke være noen av de andre, da jeg ikke har hatt noen andre arter med både hanner og hunner!

Problemet mitt nå er egentlig at jeg har hørt mye forskjellig ang hva man bør gjøre med yngel. Sist jeg fikk yngel (en del år siden) fikk jeg inntrykk av at det ikke skulle være noe problem å ha de i det vanlige akvariumet med de andre fiskene. Da endte det opp med at så godt som alle, bortsett fra en som lever den dag i dag, ble spist opp av de andre.. Jeg vil helst ikke at dette skal skje igjen, og tenker derfor å kjøpe en ynglekasse senere i dag. Jeg drar på ferie nest mandag og blir borte en uke, og er litt bekymret for hva som kan skje med de stakkars små..

Håper noen kan gi med noen tips litt raskt, sånn at jeg får flest mulig til å overleve=)

Hva slags annen fisk har du i karet? Hvis du ser på profilen til neontetra har bare to stykker registert oppdrett på disse fiskene så det er ikke så vanlig.
Har en black molly, to maller, to endlers guppy, en siamesisk algeeter og en flying fox (det er først og fremst de to siste jeg er bekymret for, men foreløpig ser det ikke ut som de er interesserte i det hele tatt)

Ja, jeg syns det var litt rart.. Har litt av alt mulig mens jeg prøver å finne ut hva jeg vil ha i karet.. Hadde en seilfinnemolly som døde for litt siden, men regner ikke med at den og black mollyen kan få yngel?
Jeg vil tro du har fått guppyyngel, det er veldig vanlig å få og man trenger ikke gjøre noe for å oppnå det. Det svarer på hvorfor du ikke har sett egg da guppyer er levendefødere, og ikke legger egg.
Men jeg har to hanner, så det tviler jeg på!
Vet du helt sikkert at dette er hanner? Er ikke alltid det er like lett å skille kjønnene fra hverandre. Hvis du går inn på guppy profilen kan du se bilder av guppy fostre. Synes det virker rart at du har fått oppdrett neontetra da det er svært uvanlig å få til.
Ok, har sett på bilder av guppyyngel, og det er nok det!
Det har kommet rundt 30-40 stykker, og den stakkars guppyen er jo så innmari liten i forhold:P

Men altså, ynglekasse eller ikke?
Jeg vil anbefale yngelekasse hvis du vil at de skal overleve, hvis ikke blir de nok fòr for foreldrene Lykke til!
Tusen takk for hjelpen=)
Hei Karro.

Gratulerer med yngel.
Bruker selv kun ha yngelen gående "løs" i akvariene mine - de aller fleste bruker overleve da jeg har "plantejungel" de kan gjemme seg i.
En fordel med dette er at de små selv finner mat. Yngel skal som småbarn flest ha små hyppige måltider. Ved å ha dem løs i karene finner de ofte den maten de har behov for selv og jeg behøver ikke fore dem så hyppig.

Om du skal på ferie og yngelen blir stående i fødekasse/nett en uke uten mat tror jeg neppe de vil klare seg.

Har litt av alt mulig mens jeg prøver å finne ut hva jeg vil ha i karet.. Hadde en seilfinnemolly som døde for litt siden, men regner ikke med at den og black mollyen kan få yngel?


Hvis den som døde var en hann og du har hunner igjen, har de nok lagret sæd og kan produsere unger i flere måneder fremover. Disse to artene krysser seg lett.
Om de går i karet med foreldrene så kan det jo være greit å legge oppi en god posjon med mose som de kan gjemme seg i og som de kan spise av når du er borte Også flyteplanter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap