Scalare oppdrett - egg jevnlig, men aldri yngel:( hjelp trengs

Heihei..

Har en god stund nå vært så heldig og få scalare egg annenhver uke... Har sett på mens dette har blitt gjort og er nokså intresserende, men så kjekt som det er hadde det vært kjekkere om det ble noe yngel ut av dem... Uansett hva jeg gjør så fungerer det ikke... Lar jeg eggene bli ... er de vekke neste morning.. Enten så spiser foreldrene dem.. Eller de andre scalarene.. Eller så gomler ancistrusene dem... Hvis jeg fjerner eggene... Så blir alle hvite og mugner... Samme hver eneste gang... Irriterer meg.... Har noen, noen nyttige tips som kan kansje gi meg noen scalare yngel om 2 uker...
trikset som fungerer best hos meg er å flytte både egg og lekspar til et eget akvarie.
trenger ikke være veldig stort heller. bruker 63liter til å begynne med
Anbefaler deg å lese artikkelen til Mona O om oppdrett av scalarer

Jeg har kun et annet kar som ikke er fylt med andre fisk.. og det er kun 26 liter... det som er problemet.. evnt kan jeg jo ta ut de 3 andre små scalarene og ancistrusene og stappe de i det lille... hvor lenge må scalarene være alene i karet før jeg kan sleppe oppi andre fisker igjen?
christian89
Så blir alle hvite og mugner... Samme hver eneste gang...


Hvis eggene blir hvite så er de ubefruktet. Sannsynligvis greier ikke hannen i paret ditt å befrukte eggene. Eller så har du maks uflaks og har kun hunn-scalarer i karet ditt. I blant så blir kjønnsmodne hunner så nødne etter å legge egg, at de gjør det selv om det ikke er noen hann tilstede.

Jeg ville ikke foretatt meg noe som helst før du ser at eggene 100% sikkert er befruktet.

Og det er med aller største sannsynlighet Ancistrusen din som spiser eggene om natten. Det er meget vanlig.
vell som jeg sa så har jeg jo sett når hun legger eggene.. Og jeg kjøpte de som par hvor de har hatt mange kull før... Hunnen legger en stripe, hanner gnir seg over stripa, osv osv osv osv osv osv osv helt til bladet er fylt... Så jeg tror ikke problemet er at de er ubefruktet...
christian89
vell som jeg sa så har jeg jo sett når hun legger eggene.. Og jeg kjøpte de som par hvor de har hatt mange kull før... Hunnen legger en stripe, hanner gnir seg over stripa, osv osv osv osv osv osv osv helt til bladet er fylt... Så jeg tror ikke problemet er at de er ubefruktet...


Så dette er et etablert par som har fått frem levedyktige yngel før? Ikke bare lagt egg gang på gang, men fått opp levende yngel?
Den vanligste årsaken til at eggene blir hvite og mugner er at de er ubefruktet.

Men det finnes imidlertid andre grunner, som går litt mer på hva akvaristen foretar seg med eggene Du nevner at du har tatt dem ut, og at de blir hvite. Men hva har du (detaljert) brukt av fremgangsmåte for å prøve klekking separat fra foreldrene?

PS!
Mange svar kan det hende du finner i scalare-artikkelen som er nevnt ovenfor.
En av grunnene til at jeg skrev den, var at det ville bli enklere å linke til den istedenfor å skrive de samme svarene om og om igjen hver gang noen opplevde å få scalare-egg i akvariet sitt
Anbefaler at du leser den før du gir deg i kast med noen oppdrettsforsøk på scalarer
Har lest den.. veldig god artikkel...

For og si det sånn... eggene går aldri utfor vannet... klipper av bladet... legger oppi en pose fylt med vann.. legger de i et kar... i det andre karet er det tatt vann fra karet eggene ble lagt i for og ha samme verdier varme og alt.. I karet har jeg en varmekolbe og luft... men.... poff... hvite egg... Tror jeg nesten må bare fjerne alle andre fisk i karet og kun ha leksparet i karet...
Har du noen form for sirkulasjon eller en brusestein/luftestein i nærheten av eggene?

Siden du nevner at du har muligheten til å flytte ut andre fisk og la scalareparet være igjen som eneste fisk, så hadde jeg prøvd det om jeg var deg Da får du vite om eggene mugner uansett, og da er de nok ubefruktet. Det er litt merkelig egentlig, hvis hannen som du sier har hatt vellykkede forsøk før. Hvis han ikke hadde hatt det, ville jeg enten antatt det var to hunner, eller en hunn og en steril hann.

Har du bare selgers ord for at dette paret virkelig har fått opp levende yngel før...? Jeg vet at mange akvarister kaller to fisk som legger egg for "leks-par", selv om det aldri har blitt et eneste levende yngel som resultat av det. Noen synes å tro at det holder at de legger egg. Men det er ikke et leks-par
vell.. de la egg 3 dager før jeg kjøpte dem.... fikk med egga... som da hadde blitt bitte små yngel.... hadde desverre ingen artemia eller noe og fore dem med så gikk ikke all verden så bra med det yngel kullet... skal prøve og skille dem... håper det blir bedre da... men det er litt rart ja... har brusesteinen i nærheten av eggene som du sier i artikkelen...
Scalare egg
Har fått for andre gang scalare egg på et blad. Sist ble det ingen ting. Kan være fordi jeg har 2 hunner kansje? Men lurer på om begge to da vil passe på eggene fra andre fisk? for begge passer på, med 2 hunfisker ville den andre hunnen da spist opp for den andre? Hehe håper dere forstår meg))

Mange blanke egg, 4-5 hvite.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap