Flytting av scalareegg ut av akvariet

Inaktiv bruker
Hei
Har et scalarepar som støtt og stadig legger egg. Morgenen etter har eggene alltid vært borte. Har ikke tenkt så mye over det ettersom jeg tidligere ikke hadde doe større ønske om flere scalarer, men nå tenker jeg at det kunne være morsomt å prøve og få eggene til å klekke. Det har etterhvert vist seg at det er den største gibbicepsen min som er den store synderen. Med en gang lyset slukkes drar han ut på "eggjakt."

Ettersom jeg ikke har noe akvarium som er stort nok til at jeg kan flytte gibbicepsen eller scalareparret ut av storakvariet, vurderer jeg å ta eggene ut å legge dem over i et annet akvarium (ca. 20liter).

Dette er noe jeg aldri har gjort før og lurer derfor hvordan det hele fungerer. hvilket utstyr trenger jeg i det lille akvariet i forhold til vifting av egg osv.? Har forstått at det å fjerne eggene kan være problematisk ettersom scalareforeldrene ikke er der å plukker bort mugne egg. Hvor stor er sannsynligheten for at eggene klekkes i en egen beholder?
Søking er smart
lest artikkelen her på akvaforum.no av Mona Opland om oppdrett av scalarer? der står det mye kjekt, som blant annet:

Har scalareparet lagt eggene på et blad er det enkelt å ta ut eggene. Man bare kniper av bladet helt nede ved enden av stilken, og flytter det over i et separat kar der man klekker dem uten foreldrene. En luftpumpe med brusestein er nødvendig. Bladet med eggene holder man på plass ved å gi stilken en liten knekk på midten, og så legge en stein over den nederste stilkdelen. Da står bladet på plass. Sett luftesteinen nær eggene, slik at friskt vann hele tiden bruser over eggene. Noen velger å tilsette litt antisoppmiddel i vannet, for å unngå at eggene mugner. Dette middelet må være fjernet når det er tid for klekking, og det gjør man ved å foreta daglige vannbytter slik at middelet er tynnes mer og mer ut og er helt borte ved klekketidspunktet. Første vannbytte gjøres dagen etter at middelet ble tilsatt.


for å få bort eventuelle mugne egg er det greit å gjøre dette selv ved å bruke en liten pipette av plast.
Du trenger luftpumpe med luftestein som sirkulerer vannet rundt eggene. Bruk en isboks eller syltetøyglass eller noe og legg bladet de legger egg på oppi før du kniper det av. Kan gjerne klekke dem i en isboks og så flytte dem over i tjueliteren rett før du må begynne å fore dem.

Scalarebarn har en tendens til å bli skrekkelig mange og de trenger god plass for å vokse riktig - jeg ville ikke tatt ut eggene og klekket dem med mindre jeg hadde minst en 150liter til oppvekst for dem.
har du plasert en liten lampe på utsiden av akvariet sånn at foreldrene kan se og beskytte eggene ???
Inaktiv bruker
Takk for svar
Har forsøkt å ha et lys på som peker mot akvaret. har tilogmed latt ett av fire lysrør i akvariet stå på en natt. Men eggene er alltid borte neste morgen. Egentlig ganske synd med tanke på at scalarene ser ut til å være gode foreldre som gjør alt for å passe eggene sine. Har tilogmed opplevd at scalare hannen har hatt en del skrammer på seg etter forsøk på å beskytte eggene fra nattens aktiviteter.

Nå har det seg slik at ingen av mine fisk spiser yngel. Har flere ancistrusbarn på ca 1cm svømmende fritt i akvariet uten at noen andre av fiskene viser interesse for dem. Derfor tenkte jeg at jeg skulle flytte scalareyngelen tilbake til storakvariet når de blir noen uker gamle. Ettersom fiskene ikke rører ancistrusyngelen vil de vell heller ikke røre eventuelle scalareyngel?
jeg for min del opplevde det som plent umulig å slippe scalareunger på 3 cm oppi til foreldrene. De ble hakker veldig på..
Enig med Pål. Foreldrene blir irriterte om en gjeng unger trenger seg inn på deres territorium. De mobber og hakker på dem.

Du bør helst ikke slippe ungene uti foreldrenes kar. De burde få sitt eget oppvekst-kar.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap