Scalareegg blir borte

Jeg er så fortvilet.
Det gjelder egglegging i mitt 125l akvarie.
Har for en stund siden hadd ciklider i mitt akvarie. Der ble det opp til flere ganger lagt egg av cebraciklider, men over natten eller opp til 3 dager så var eggene spist. Det var kun EN gang at jeg kunne se yngel, men over natten var også de borte.

Det oppsto sykdom i akvarie, etter min forklaring til dyrebutikk var det parasitter. Alle fiskene er nå døde.

Så jeg begynte på nytt med levendefødende.
I går kveld ble jeg hoppende glad da jeg så egg på pompen, altså mine 2 scalarer hadde funnet tonen. MEN i morges da jeg slo på lyset var de spist!!!!

Hva er det som går galt?? Andre fisker som er sammen med de, er 1 black molly, 1 platy og 2 guppy.

Kan hende de spiser opp egg/yngel selv når de har så liten plass/er uerfarne, ciklider pleier gjøre det til de får litt erfaring (alternativt har du to hunner som legger egg sammen).
Om du kun har tilgang til 125-literen tror jeg at jeg ville vært glad til om ingen av disse ciklideartene klarer få fram yngel (mer om str på kar og mengde yngel av Scalare kan leses i MonaO's artikkel her). Det er moro med yngel og oppdrett, men man skal ha plass til det man dretter også.
scalare er ofte en fisk som trenger mer enn et forsøk på å få frem yngel, de spiser gjerne opp noen kull på veien før de forstår.
Det blir vanvittig med yngel på disse fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap