Scalare egg, hva nå?

Så plutselig et scalare par hadde egg i karet under mating i dag, satt å fulgte litt med de, og da virket det som de holdt på å legge egga akkurat da, den minste av de strøk seg oppover og la igjen flere egg, tror jeg, vanskelig å se da bladet de la det på vendte bort fra meg..

Men de passet begge to på "området" og jaget andre som kom for nært, problemet var da lyset slo seg av nå, da virket det plutselig som de ga f.. i egga, plutselig sto flere scalarer, uten "uvenner" og forsynte seg av de..
Var jo greit med lys i karet fortsatt i fra stua ellers liksom. .

Hentet en yngelboks og la i karet og tok bladet oppi den, for moro skyld for å se om det kunne bli noe av dette..

Men noen som kan si noe om dette? Hvorfor skjedde dette feks?
Urutinerte/ uerfarne foreldre kanskje?
Akkurat det samme skjer hos meg. De passer på eggene så lenge lyset står på, men når det slukker, mister de interessen, og til slutt spiser de eggene. Du har jo vært med her en stund, så du har vel lest atikkelen til Mona Opland om oppdrett av scalarer. Der leser jeg at scalarer er blitt drettet så lenge at foreldrenes instinkter om å passe egg og yngel har blitt svekket. Du finner artikkelen ved å trykke på knappen ARTIKLER øverst på siden her.

Mine scalarer har fått fram frittsvømmende yngel en gang, men denne ble også spist opp i nattens mulm og mørke, antagelig av foreldrene.

Jeg har prøvd å sette en leselampe ved siden av akvariet om natten så det ikke blir helt mørkt, men det hjelper ikke. Dersom foreldreinstintene er svekket, er det vel egentlig små muligheter til å få yngel av scalare i et selskapsakvarium.
mine scalarer la også egg i går, eg merket også at de gikk fra eggene sine når lyset gikk av, men de kom til bake til eggene sine etter noen runder i akvariet, alle eggene er det endå, dette er deres andre førsøk, de klarte å få eggene til å bli yngel, men tror ygelen døde av sult då de låg på bladet og rørte på seg nesten ikke, scalarene forstod heller ikke at ungene skulle svømme så de ble bare spyttet til bake på bladet, kas mat kan eg gi til yngelen, kan eg få de til å spise flak for? og kan maller spise yngelen?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap