Når gurami hunnen går etter gurami hannen hele tiden er det lek?

når hunnen svømmer etter hannen heletiden og de svømmer nære hverandre ofte. er det lek? er det noe på gang? noen kjennetegn på lek med gurami fisk. noe jeg burde gjøre for at hannen skal lage skumrede? pumpa ligger på bunn så det er stille på overflaten av vannet i karet.

håper på råd og svar
Det hender de leker uten skumreir, men det mest vanlige er at hannen bygger reiret først og forfører hunnen etterpå for å få henne leksklar. Hunnen vil sansynligvis ha horisontale striper på kroppen om hun er leksklar. Hvilken gurami er det snakk om?
er mest sannsynligvis dverggurami. hvodan striper da hunner er jo helt hvit komemr det noen svarte striper elelr er de hvite eller noe sånt? men jegsyne det driver å dytter til hverande på en måte og svømmer mot hverandre mye og bruker de små følehornene som de har mot hverandre og slikt.. hannen har ikke begynt på noe skumreier ennå. men de svømmer mot hverandre og slikt ganske ofte, nesten hele tiden. av ogtil så svømmer de fra hverandre og slikt. er det en begynnelse på noe?
Beklager, ser jeg blander gurami og betta her! Det kan godt være lekstendenser der, men jeg har ikke dverggurami selv sådet er vanskelig å svare ordentlig. Har de sirklet rundt hverandre?
ja litt , men de driver å svømmer etter hverandre mest. ikke så mye å se at de sirker rundt hverandre men hender litt av jeg ser det. men når hannen begynner å lage skumrede er det tegn på at hunnen er gravid da? eller kan den være gravid fordet? synes hunneh ar litt kulemage hehe
En gurami blir ikke "gravid", det er en egglegende fisk.
Kona har drette dverg guramier, og når de begynner og leke så driver de nesten med synkronsvømming og tilslutt så "krøller"hannen seg rundt hunnen og eggene kommer.
Men hannen bygger bestandig skumrede før leken, slik at han har noen plass og legge eggene.
Hannen plukker opp eggene hunnen slipper og svømmer opp til skumredet og spytter eggene inn i det.
Overflate vannet må være omtrent helt stille for og få til dretting av disse.
Når eggene klekkes så kommer de minste ynglene jeg noen gang har sett, de er mindre enn ny klekkede artemiar, trodde først det var partikler i vannet jeg, men tok feil det var yngler.
Kona foret de opp på ny klekka artemia nesten med engang, men de første dagene så var artemian større enn yngelen, så da knuste hunn "vanlig"mat til pulver og brukte det.
Fikk en god del til og vokse opp til flotte inndivider.

Lykke til med dretting.
hva med tempratur? burde det økes? det er nå på ca 28 grader holder det? tenker oså på de nadrefiskene at de tåler å ha så høy tempratur? eller må det høyere. så når hannen begynner å lage skumrede så er det tegn på at det skjer noe snart? de svømmer jo tett etter hverandre noenganger hunnen etter hannen og andre ganger hannen etter hunnen, de bruker også noen ganger de små følehornene mot hverandre er det noe tegn på lek. eller er detbare en måte å bli kjent på ( bli par på )
hvor lenge har du hatt dem? Og var dem unge når du kjøpte dem? Jeg har et par selv men der er det bare vanlig morolek. har dem sammen med guppyene mine og der står ikke vannflaten stille et øyeblikk.
har ikke hatt dem så lenge men de begynte å svømme etter hverandre med en gang de kom sammen, hannen og hunnen.
Jeg har et perleguramipar og de holder seg sammen hele tiden, men det er ikke pga lekstendenser. De bare holder sammen som par
fant en tråd ang gurami, så spør her istede for å lage ny jeg kjøpte 2 blågurami for ei ukes tid siden. Tydligvis en hanne og ei hue. For han lager skumrede som bare pokker. Å hoa ligger bare å gjemmer seg under en velta potte blandt plantene. Tydlig redd eller noe, sia ho bare gjemmer seg. Har null peiling på gurami egentlig. Viste hannen kan bli agresiv ETTER eggleking. Men hva iallverden skjer her nå??? Han jager den dakars frua si og annen fisk som nærmer seg. Skal jeg bare la di være? Eller må jeg fjerne ho ut av karret eller hva?
Fiskemilla:

Blå gurami hanner kan være ganske agressive. Min erfaring er at hannen ofte jager hunnen så fort han ser henne, selv utenom lek og yngelpleie tid. Derfor er det viktig å gi hunnen så mange skjulesteder som mulig, helst litt høyt opp i vannet siden guramier helst oppholder seg i den delen av akvariet. Dette kan man oppnå ved å buke mange planter.

Hvor stort er akvariet de bor i, og hvordan har du beplantet det? De bør ha god plass (min. 160 liter er min anbefaling), og mange høytvoksende planter som "deler opp" karet og hindrer fri sikt fra den ene siden av akvariet til den andre.

Er du forresten sikker på at du har én hann og én hunn? Du kan se forskjell på ryggfinnen. Hannen har en lengre og spissere ryggfinne enn hunnen, hun har en kort og butt ryggfinne.

Må si at selv om blå guramier kan være ganske hissige mot damene sine er det kjempefine fisker, og det er veldig artig når de leker og man får yngelen til å vokse opp. Så; gratulerer med nye flotte fisker! :o)
er helt klart en hann og en ho ja. Di forandrer atferd hele tida jo. Forstår ingenting jeg. Ene øyeblikket ligger di under reiret litt sånn krølla sammen og er venner, så jager han henne, så er di venner, så jager han henne. Hva kommer det av? Og di bytter farge fra vanlige blåfargen til dyp blå annenhver dag omtrent. Og reiret blir rasert hele tida. Da har jeg nok litt for lite karr. 100 liter. Men det forandrer seg fort. Får nytt karr til helga, så da overtar guramiene 250 litærn når fiskene der har flyttet til den nye 325 litærn. Ja jeg har falt veldig for guramier. Min far hadde 4 stk når jeg våkste opp. Så sikkert derfor.
Det høres ut som helt normal oppførsel for blå gurami. Det at de ligger krøllet sammen under redet, og at hannen deretter jeger hunnen høres ut som lek. Det er akkurat slik mine holder på også. Hos blå gurami er det hannen som passer på egg og yngel, derfor blir han litt ekstra hissig i lekeperioden.

At skumredet blir forstyrret og ødelagt kan komme av strømninger i vannoverflaten. Har du flyteplanter i akvariet ditt? En flott flyteplante til guramiakvarier er Ceratopteris, eller Limnobium laevigatum redet kan forankres i disse flyteplantene og det gjør at de ikke blir så fort ødelagt. Ellers kan du bruke en isopor "planke" til å lage et rolig overflateområde på den ene siden av akvariet. Bare kutt til en bit som er ca. 0,5 cm for lang, slik at den kan presses fast mellom rutene på karet.

Ang. fargeforandringene hos guramiene dine så er det også helt normalt. Noen blir generelt mørkere over hele kroppen, mens andre får nesten svarte vertikale striper under lek. De svarte prikkene på siden av fiskene blir ofte blåaktig eller helt borte når stripene/mørkfargen dukker opp. Spennende fisker å studere! Utenom lekeperiodene skifter de ikke farge så mye.

Så flott at de skal få større akvarium, det blir de sikkert glade for. Pass bare på at du beplanter det godt. Bruk mange planter, både høye og lave, og prøv å lage avskjermede plasser hvor hunnen kan svømme i fred.



Tilfeldig bekjentskap
© Karl Inge Stumo
Reklame for plussmedlemskap