Scalare yngel! svar fort, haster!

har en god del scalareyngel på ca. 4-5 dager som ligger sårbart til i akvariet. de begynner nå smått å utforske verden og forlater nå og da det "trygge" bladet de ligger på.

kan jeg allerede nå overføre de til yngel-boksen eller må de ha foreldrene en stund til?

håper på raskt svar før de blir spist av kadinal tetraene som stadig vekk prøver seg.
Yngelboks? Har du tenkt å ha scalareyngel i en boks? Det er en dårlig plan, ingen god idè. Det er rett og slett altfor lite.

Har du ikke et eget yngelakvarium?
Her er forresten en artikkel om temaet, skrevet av en dyktig akvarist.
med boks mener jeg et slikt nett, formet som en boks, som henger på kanten av akvariet, som man skal ha yngel i....
Hermz
med boks mener jeg et slikt nett, formet som en boks, som henger på kanten av akvariet, som man skal ha yngel i....

Leit å måtte si det, men med den metoden vil scalareyngelen bare dø fra deg.
Det er altfor smått, man kan ikke fostre opp scalareyngel på samme måte som guppy-yngel, dessverre. Scalareyngel tar som oftest ikke annet enn levendefôr når de er små (levende, nyklekt artemia), de forstår ikke at tørrfôr er mat. Derfor sulter de som oftest ihjel om man ikke har levendefôr. Men det viktigste her er at et fødenett/boks er altfor, altfor lite for scalarer.

Man satser ikke på scalareoppdrett uten å ha et stort nok yngelkar til dem, for ellers er hele prosjektet nesten dømt til å mislykkes. Og det blir jo bare trist og leit for deg.

Trøsten er at når scalarene først har begynt å legge egg, fortsetter de med det jevnt og trutt. Det betyr at du får flere sjanser senere, til å oppdrette scalarer. Men da må du kjøpe det du trenger først, og ha utstyret i orden, dvs et eller to akvarier de kan vokse opp i. Scalarer trenger PLASS under oppveksten, og i tillegg trenger du et skikkelig kvalitetsfilter (utvendig) som er innkjørt og klart til å ta i mot den avfallsmengden et kull scalarer produserer, men også for å kunne håndtere forurensningen intensiv og hyppig yngelfôring gir.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap