Kampfisk yngel

Trenger litt hjelp..
Fjernet hannen fra akvariet i dag ettersom ynglen begynte å forlate skumredet. Var det for tidlig?

Og hva burde jeg gi ynglet? (fôr)

Jeg har også kirsebærreker i det karet, burde jeg fjerne de, eller er de harmløse?

Og en liten ting til, ynglene er så små, ser dem så vidt, er det normalt?
Nei, du fjernet ikke hannen for tidlig. At yngelet er så smått er helt normalt, men de vokser fort i starten=)

Ynelet må ha veldig smått for, og infusorier er egnet i den første stunden. Dette tar en 3-5 dager å ordne, så om du ikke har ordnet det nå, kan det hende at yngelen sulter, og det kan hende en del faller fra. Dersom karet har stått lenge derimot, med planter og slikt, er det likevel alltids ett og annet de kan spise på, men de kommer nok ikke til å vokse særlig stort før de får skikkelig for.

Mat gjerne flere ganger om dagen mens de er små, men pass på vannkvaliteten, kraftig foring fører ofte til nitrittbombe dersom du ikke passer på!

Rekene er harmløse, og kan faktisk være til hjelp i karet akkurat nå, siden de spiser matrestene. Men når yngelet blir større, kan det hende de vil begynne å spise rekeyngel.

Her kan du lese litt om oppdrett av kampfisk! Lykke til med de små!=)

Edit: Kom på at det går an å få kjøpt et slags for til nettopp så små yngel som kampfisk, Liquifry 1 heter det. Så om du får skaffet det i morgen, så er det ikke helt krise likevel
Gratulerer med yngel!
Det høres ut som at du har fjernet hannen i riktig tid De pittesmå nå, men vokser fort.

Den første tiden kan du godt gi de infusoria og nyklekket artemia aller microorm litt senere.
Jeg har hatt kirsebærreker sammen med yngel og tror ikke de har tatt noen, da har det i så fall ikke vært mange.
Tusen takk for hjelpen!
Dro ned til dyrebutikken og kjøpte Liquifry 1 i stad.
Får håpe noen overlever.
Når er det du kan begyne å se fargen?
Hvis jeg ikke husker helt feil, begynte jeg å se farger på finnene når de var rundt 6 uker gamle. Deretter kom fargen på kroppen mer og mer=)
Da må jeg bare smøre med inn med tålmodighet..
Kan jeg spørre om hvordan foreldrene ser ut?=)
Jaja!
Faren har sort hode og mørke blå kropp og finner.
Moren er rød, med litt blå.

Hvordan var dine og hva ble fargen på ynglene?
Hannen er en plakat som er blå med blå og røde finner (du kan se bilde av han i fiskebasen, tror bildet heter "betta splendens male, 'plakat')
Hunnen er en doubbletail, blåsvart med røde finner, ikke så veldig fin farge, ser litt ut som det grumset man får når man blander for mange malingsfarger hvis du skjønner hva jeg mener...

Yngelet ble hovedsaklig plakater, blå med røde og blå finner, en ble rød og en ble iriserende, en slags turkisfarge, med røde finner. Så var 4 av dem blå og røde doubbletails, men tre av dem ble spist siden at jeg hadde dem med andre fisk litt for tidlig, desverre:/
Han var kjempefin. Du fikk jo mange yngel. Får håpe jeg er like heldig.
Det får du nok=) De er ikke så vanskelige å ale opp egentlig, så lenge de får god mat og har rent vann.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap