Forsøk på oppdrett av otocinklus

Jeg har ambisjoner om å prøve på et oppdrett av ottoer i sommerferien.
Derfor lager jeg en tråd hvor alle synspunkter og erfaringer er velkomne. Så fyller jeg på med det jeg finner av relevante linker til emnet.

Min teori er at ottoene ikke er spesielt vanskelige å få i lek, det er å få yngelen til å vokse opp som er kritisk. Jeg tror grønnvann og alger i en skala man aldri ser i et selskapskar kan muliggjøre oppdrett.

Om noen har observert atferd som ligner corydoras lek hos sine ottoer er jeg svært intressert, spesielt om man har noen teori om hva som utløste atferden.

Planen er å sette en gruppe voksne ottoer i et eget kar så evt. yngel ikke blir spist. I teorien skal de vel ikke spise eggene, men jeg er litt usikker.
Jeg ser at de er svært intressert i microorm og artemia når jeg forer andre fisk med dette, det er en liten mulighet for at de spiser bakterier og lignende som følger med.

I oppsett av tank har jeg tenkt ut tre alternativer:

1: Sette opp en stor utendørsbalje og la de gå der for seg selv.
Her vil det komme masse alger og bli svært bløtt vann. Problemet er at det blir for kjølig i Trøndelag tror jeg. Samtidig trengs det bare 2-3 uker med varmt vær så kan prosjektet avsluttes og evt yngel blir oppdaget under tømming.

2: Sette opp et kar eller en balje i vinduskarmen.
Her tenkte jeg å bruke luftfilter eller blåfilter pumpe.
Jeg bruker dette oppsettet til dafniekulturen min og vannet blir helt grønt og sidene dekt av alger som de fråtser i.

3: Bruke et ferdig innkjørt 60 liter med kunstig lys.
Her kan det fores med tørkede alger og jeg tenker å dyrke alger på steiner eller kvister i vinduskarmen oppe. Ved å kle en av sidene med sølvfolie bør det være mulig å dyrke store mengder alger i karet også.
Nå er det ganske mange som har ottoer i omtrent disse betingelsene fra før og det ser ikke ut som de får fram yngel i det så det er kanskje liten vits?
Det er hvertfall det tryggeste alternativet.

Jeg er usikker på om strøm er viktig, i utgangspunktet tror jeg at oksygenrikt vann er tilstrekkelig. Er det noen som har opplysninger om biotoper hvor de blir fanget?

Hilsen Ola


fant denne på youtube.com

hørses ud som et kult proskjekt..
Var nok der ideen til grønnvann kom fra ja , hadde glemt hva videoen het takk skal du ha.
Det vannet der ser heller ikke ut til å ha mye strøm eller oksygen, men det opptaket er nok tatt i tørketiden og ikke i en periode hvor de leker.
jepp.kan nok stemme godt d...men det ser ikke ud som om det er strøm i det heila tatt i det vannet...
Da har jeg satt opp kar i kjelleren og ute på terrassen så får vi se hva nervene tåler å prøve. Nå er det bare 15 grader ute og det er litt kaldt synes jeg, ikke er det løfter om sol i nærmeste framtid heller.

Jeg har begynt å fange inn ottoer i ruser.
Det gikk greit i det nedre karet der kom det fire stk. Tror alle er affinis, men skal se på de i morgen tidlig. Noe små i størrelsen.
Fanget tre stk i det øvre karet, alle var døde da jeg plukket de ut . Det ene var en stor hunn (affinis). Selvsagt var den jeg tror er coccama eller noe lignende død også. Går over til håvfangst der for sikkerhets skyld. Apistoene i samme rusa var levende, men jeg tror ikke det var de som drepte ottoene. Antar at det var stress eller at de har klemt seg så hardt fast at de ikke har fått puste. Det så bare ut som de hadde sugd seg fast oppned når jeg løftet rusa.


Jeg har hatt oppdrett på Otocinlus affinis, du kan lese om det [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1102104-Otocinclus-Affinis-yngel&highlight=]her[/URL]
Takk Janne der var det mye spennende.

I dag har jeg satt ut 7 stk O. Affinis (tror jeg) De er hvertfall av samme type.
Vannet er svakt grønt og det er en god del dafnier i det fra før. Dafniene bør være for små til å spise otto egg.
Alle har klumpet seg sammen i hjørnet i en ottoball. De har ikke rørt malle tabletten jeg har lagt oppi.
Malletabletten ble ikke spist.
De har nå begynt å utforske karet og gnager på einerøttene. De er tydelig opptatt av hverandre og jeg lurer på om ikke gruppa er litt liten.
Hele toppen er fyllt av planter, de får så mye lys at de kommer litt oksygen bobler ut.
Kommer til å mate ottoene litt i kveld. Gir en liten bit mallepille og en grønnsak på spidd.
ohr
Jeg har ambisjoner om å prøve på et oppdrett av ottoer i sommerferien.


Vil bare nevne for deg (noe du kanskje vet allerede men...) at for veldig mange fiskearter fra Amazonas så er det ikke lekstid om sommeren. De er genetisk innstilt til å vente til høsten og regntiden kommer, selv om de befinner seg i akvarium.

Noen ganger legger de egg til andre årstider likevel i akvarium, kanskje fordi andre ting har trigget dem. Men generelt er det enklest og størst sjanse for å få til slike prosjekter om man starter til riktig årstid Så bare ikke gi opp med det første, mener jeg, det kan være årstiden som hindrer deg i å lykkes

Men du er bra i gang, jeg følger med prosjektet med stor interesse. Det hadde vært moro om du fikk det til! Du har fått samlet dem i et akvarium for seg selv i god tid i forkant. Det er bra, da kan de akklimatisere seg og "bo seg inn" til "regntiden" begynner. Du kan øke på vannbyttene og fôre litt rausere med ferskt fôr som de liker. Prøv med erter, salatblad (godt skyllt på forhånd), agurk og squash, i tillegg til vanlige malletabletter. Mine Otocinclus cocama satte pris på JBL NovoPleco tablettene.

Jeg er håper også at det er et godt utgangspunkt for fortsettelse til høsten Mona, de som er i karet ser enda litt små ut uansett.

Det har allerede vært intressant å ha de for seg selv. En observasjon jeg har gjort er at de alle ligger stille inntil en rører seg, da begynner alle. Noe som kan indikere at dessto flere dess bedre trivsel og positiv aktivitet (spising, lek og hvile) samt motsatt at de hurtig blir stresset av andre fisk og lignende (flukt og gjemming).
Jeg vil tro at et antall på minst 20 hadde vært langt bedre.

Vel det er ikke lenge de har vært i karet sitt enda, men jeg har gjort meg noen tanker som får konsekvenser for videre akvariehold av ottoer uansett.
Det hadde vært artig å høre om noen har hatt en otto gruppe i et stort akvarium noen gang.

Mona du som leser mye: av alt jeg har funnet ut så har ottoer aldri blitt funnet med animalske rester i magen i naturen, har du sett noen andre resultater noe sted?
Samtidig rapporterer de som har oppdrett at de har gitt artemia, mikroorm og lignende i forkant av lek og som yngelføde. Her er det noe som ikke stemmer.
Det var litt derfor jeg puttet dafnier i vannet også, ottoene viser null interesse for de som jeg antok.
Har noen tatt ottoer på fersken i åtselspising eller rovdyraktig atferd?
Ottoer rapporteres å kunne spise på discusens flanker, kan det være at de plusser på dietten med kjøttbasert mat helt på tampen av tørketida, som et instinkt før lek eller av ren matmangel? Åtsler og svært svekket fisk vil vel være lett tilgjengelig på denne tiden. Men dette forklarer ikke en plutselig appetitt på artemia og andre levende smådyr (med mindre disse også blir svekket i tørketiden).
Mine ancistruser har alle vært frenetiske åtselsetere og kaviarkjennere, de er også i utgangspunktet rene herbivorer. Tror jeg skal prøve med litt frosne mygglarver eller noe annet når jeg er sikker på at de spiser godt.
Jeg har mistenkt de for å spise mikroorm når jeg har foret med dette tidligere.
Mine ottoer patter på tint artemia. De spiser dem ikke men blir nesten i transe når de patter på en artemia. Holder på til artemian blir helt fillete så noe må vel havne i magen.
Og den spisestrategien skulle vel passe med tannsettet beregnet på gnaging?
Det blir rene CSI dette her
hei!
spenende prosjekt:=)

kan du legge ut bilder
Så snart jeg har fått sortert feriebildene. Det er noen fine bilder av en murene der hvertfall.....

Nå ser jeg at ottoene er i bevegelse for det er alltid en "speider" som fyker tilbake når jeg kommer i nærheten av karet.
De har ikke spist spinat eller blomkål enda. Det blir agurk i kveld, hopper over malletabletten. Prøver JBL sine om de ikke vil spise Tropical på sikt. Jeg ser at de gnager på greinene, om de spiser mikrofilmen eller trefiber skulle jeg likt å visst. Den som hadde hatt en makrolinse.
Vannet er fortsatt svakt grønt og det er ingen antydning til synlig algevekst. Dafniene er aktive og holder bakterier unna (håper jeg).
Ottoene henger nå på glasset og driver på bunnen i nærheten av maten. Jeg kan ikke se at de har spist av den enda. Buken på de jeg ser er ikke full, men ikke faretruende innsunket heller.
ohr
Mona du som leser mye: av alt jeg har funnet ut så har ottoer aldri blitt funnet med animalske rester i magen i naturen, har du sett noen andre resultater noe sted?


Vet du at jeg satt og tenkte på akkurat det temaet i går. For da jeg fôret 98 literen min med C-121 og C. orcesi med røde mygglarver, så slapp Otocinclusene seg ned på bunnen og begynte å smatte på mygglarver de også! La spesielt merke til en av dem, som sugde den mygglarva ut og inn av sugemunnen sin som spaghetti mens den prøvde å få riktig vinkel på den

De spiser kjøttbasert føde i akvarium ihvertfall, det er jeg nå helt sikker på, for jeg har sett det tidligere.
I tillegg så jeg her om dagen at en av Ottoene hang seg på kroppssiden til en Corydoras orcesi og tok noen "prøvesug" på den. Coryen brydde seg først ikke, men da ottoen fortsatt hang på og suttet, så ristet den ottoen av seg og flyttet seg. Den fikk ingen merker eller noe, den virket ganske uberørt av det.


Hva Otocinclus spiser i naturen er en annen sak, åpenbart, for som du sier så er obduserte ottoer aldri funnet med annet enn grøntfôr i magen.
Så det er litt merkelig... Men jeg er ingen Otto-ekspert og har egentlig ikke så mye peiling på dem så jeg har ikke noe å tilføye der, annet enn min lille egen-erfaring og observasjon. Har bare hatt dem noen måneder.
Spennende prosjekt! Har aldri tenkt på oppdrett av Otocinclus før. Når jeg grubler litt på det, er det vel svært få som har disse fiskene i artskar, og i vanlige selskapskar er nok sjansen for yngel minimal.

Hvis du får dreisen på det her kan du jo satse på oppdrett på Otocinclus cocama, og dra inn store mengder penger
Må bare tilføye at jeg akkurat har fôret med røde myggis igjen, og Ottoene deiset ned på bunnen for å forsyne seg igjen, akkurat som i går



[External Image]
Stinesofie:
Jeg er ikke så sikker på om sjansen for yngel er så minimal, sjansen for at akvaristen får se de vokse opp derimot.......

Å tjene penger på oppdrett tror jeg er bortimot umulig. Å få fram en egendrettet stor gruppe coccama hadde derimot vært fantastisk.
Det er også meget mulig at de ulike artene har ulike forplantningsstrategier.

Mona og Lisbeth:
Det er nærliggende å tenke at de periodevis spiser kjøttbasert for.
Se godt på ottofilmen det er linket til tidligere i denne tråden:
Er ikke dette tørketid og er ikke det en rognfull hunn de viser i forstørrelsesbilde?

I dag så jeg en trio med ottoer som var igjen i det ene karet oppe alle så ut som voksne hunner, jeg fikk tak i en av de. Den er ikke så rund som jeg har sett de tidligere så jeg tror ikke den er helt klar for egglegging. Kan de andre 7 være hanner?
ohr
Kan de andre 7 være hanner?

Det skal du ikke se bort i fra :p Shit happens, som man sier:

En gang jeg skulle sette en gruppe Corydoras sp Black i lek, så håvet jeg bare opp en full håv og plasserte dem i et annet kar. Jeg tenkte "Hva er oddsen for at jeg får kun samme kjønn i en full håv?". Jeg hadde ca 20 eksemplarer av arten, så en håvfull ble tatt opp og så ventet jeg.
Hva skjedde? Joda, de la egg i bøtter og spann. Men ingen hann var involvert! Hunnene suste rundt og la egg helt alene! *grem*
Jeg hadde altså greid å håve opp en full håv med bare hunner....

Så litt mere finsortering måtte til. Peilet meg ut et par hanner i den gjenværende flokken i det store karet, og tilsatte dem i miksen i leks-karet. DA ble det fart i sakene og mere alvor, hehe!
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap