Uventet oppdrett: Boraras sp. South Thailand

For en tid tilbake kjøpte jeg noen få Boraras sp. "South Thailand", som ”dither fish”. Jeg plasserte de i et lite 10-12 liters karantenekar, med surt, torvfiltrert vann, et lite innkjørt luftdrevent svampfilter, og masse javamose. Da jeg noen uker senere flyttet de over i karet de skulle leve i, lot jeg karantenekaret være som det var, for å ha i beredskap i tilfellet det kom noe ny fisk snart. Etter en stund la jeg merke til at det var litt liv i karantenekaret, og begynte å gi også dette karet sin (lille) daglige dose med nyklekket artemia, som alle de andre karene får.

Siden jeg snart skal på langtur, var det i dag tid for å tømme dette karet og flytte yngelen over til sine artsfrender. Jeg antok at det minst måtte være 10 levende yngel i karet, etter hva jeg hadde ment å se.

Jeg ristet forsiktig javamosen tom for fisk, silte fra fiskene, og tømte håven oppi et bitte lite foto-kar. Gjett om jeg ble overrasket!:

[External Image]

Jeg plasserte en rød prikk på all yngel jeg så på bildet,

[External Image]

og kunne, mens jeg gjorde dette, telle helt til 101 stk.!

Man kan vel nesten ikke kalle dette oppdrett en gang, da innsatsen fra undertegnede definitivt var minimal.
Men moro var det å se på den stimen det ble i karet de flyttet til, sammen med sine 10 voksne artsfrender…..selv om yngelen langt fra er utfarget, og ikke en gang 10 mm lange.
Så morro!

Gratulerer med oppdrettet. Artig å se hvor mange yngel det var. Fint at du fortalte litt om oppsettet i karet der de ynglet. :o)
Grattis.

Er jo ekstra artig når det skjer uten at du hadde regnet med noe, og at det ble et såpass godt resultat.
Spennende... Gøy med oppdrett. har du bilder av de voksne? Og er de fine fiskene? Kor kjøpte du de?

Gratulerer med oppdrett
Så morsomt at det var så mange!

Kan man ikke kalle det for et oppdrett bare fordi man ikke har gjort noe selv for å få dem til å yngle?

å en type stim fisk så gøy
morro! alltid gøy med smått

disse fiskene finns hos dyregod på oslo city forresten, ikke dyre heller
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap