Hurra! mikkemus yngel

Nå har jeg fått en haug med yngel. To av mine Platy har fått barn. Det første kullet oppdaget jeg ikke med en gang. Da klarte jeg bare å redde 5 stk. Men et par dager ettepå så jeg flere yngel. Nå har jeg brukt noen timer på å flytte de i en yngle boks.
De er utrolig vanskelig å få tak i. De er gode til å gjemme seg. Det er 4-5 stk som jeg ikke får tak i. Håper de klarer seg på egenhånd. De er for flinke ti å gjemme seg) Siste kullet har jeg fanget ca 20-25 stk. Vanskelig å telle da de ikke klarer å holde seg i ro.
Hvor lenge må de være i yngleboksen før jeg slipper de ut?
Lars Petter Jensen
De er gode til å gjemme seg. Det er 4-5 stk som jeg ikke får tak i. Håper de klarer seg på egenhånd. Hvor lenge må de være i yngleboksen før jeg slipper de ut?


Personlig mener jeg yngelboks er unødvendig og gir dårlig vekstvilkår for yngelen.
Yngelen er på instinkt flink til å gjemme seg, så har du et godt beplantet kar som sørger for nok gjemmesteder vil fler enn du har plass til vokse opp
Inaktiv bruker
Så gøy!

Oppdaget selv i går både platy og black molly yngel i tanken min og ble veldig glad. Noen hadde overlevd og funnet ly under en stein som virket ganske ideell. I alle fall så vurderte jeg om jeg skulle suse ned til dyrebutikken å kjøpe yngel kar men kom fram til at de mest sannsynlig hadde vært der i stund allerede og at noen sikkert kom til overleve uten yngel kar. Må jo ha litt evolusjon i tanken også



Kan jo bli gøy å se om ynglene våre overlever i tankene uten inngjæring

Lisbeth: Du sier du ikke liker yngle kar, hva er overlevelses ration på dine yngel uten? Vet dette har ALT med hvilken fisk man har, men regner med du har good erfaring.
Marius Stenbakk
Lisbeth: Du sier du ikke liker yngle kar, hva er overlevelses ration på dine yngel uten? Vet dette har ALT med hvilken fisk man har, men regner med du har good erfaring.


Mange år siden jeg hadde levendefødere, men det ble alt for mange uansett metode. Vært innom dette forum nesten daglig i 4 år og lest ørten tråder der folk ikke aner hva de skal gjøre med alle fiskene til slutt. Mange som sliter med at karene blir overfyllt som igjen resulterer i svake/syke fisk.
Yngel vokser seinere på liten plass rett og slett, så hvorfor ikke la de sterkeste overleve i karet og vokse fortere. Noen fanger også opp hunnfisken før den skal føde og putter den i yngelkaret. Bare stressende for en fødeklar fisk å bli behandlet sånn
Inaktiv bruker
Mange gode poenger! Akuratt det med overfylte kar har jeg egentlig aldri tenkt over siden jeg anser det som et "luxus" problem fordi man bare kan selge den "overflødige" fisken.

Det får meg igjen til å lure på hvor all fisken egentlig blir av? Finnes det virkelig så mange elendige akvarier at man holder bestanden i sjakk (om man si det sånn) , eller skyldes det mange 100 fisk skyldes i do hver dag?
Man kan gi bort yngelen til dyrebutikker eller her på rubrikk, håper inderlig det ikke er så mange som hanver i do. Det er ingen human måte å kvitte seg med fisk på

Psst; jeg er født og oppvokst på Kvaløysletta, var litt koselig å se noen derifra her inne hehe
Marius Stenbakk
Akuratt det med overfylte kar har jeg egentlig aldri tenkt over siden jeg anser det som et "luxus" problem fordi man bare kan selge den "overflødige" fisken.


Forresten, ser i profilen din at du har et stort kar. Ikke så rart du ikke bekymrer deg for at det skal bli overfyllt med det første

De fleste som har de helt vanlige levendeføderne har også ganske små akvarier og gjerne med filter som har for liten kapasitet i forhold til akvariets størelse (ganske typisk at komlpette små akvarier selges med for små filter)

Karene blir fort for full av fisk og filtrene klarer ikke ta unna for dette
Inaktiv bruker
Takker for den Så gøy at du også kommer herifra !

Hvordan går det med yngelen din Lars, har de det fortsatt bra?
Alle de små har det bra. Det ser ut som de som bor i yngleboksen er større og har mer farge en de som fortsatt lever fritt. De er veldig flinke til å gjemme seg. Bor under rota og steinene og i planterøtter.
Den ene sverddrageren min er veldig på hugget etter yngel. Kaller han for "jegeren"
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap