Ferien står for døren - men hva med ynglene?

To av huene hos Apistogramma cf. borellii har nettopp sluppet hvert sitt kull med frittsvømmende yngel. Ferien står for døren, så hva gjør man? Hvor lenge klarer de seg uten mat?

Karet de går i ble satt opp for 1,5måneder siden, så det er vel begrenset med snacks der ennå. Mater flere ganger daglig med artemia og mikroorm nå, men jeg kan ikke forvente at noen skal påta seg dette hvis vi reiser bort.

Har endel mose i et annet etablert kar jeg kan legge over, men hvor lenge vil de klare seg med denne? To dager? En uke?

Hva gjør dere andre som har bittesmå yngel i disse ferie-dager?

[External Image]
[External Image]
Hvor lenge skal du være borte?
Hadde egentlig bare planlagt en uke, halvannen på hytta. Ellers bare noen småturer på et par tre dager hver. Heldigvis ingen større ferieplaner iår, men dog..

Vet det går greit med de voksne, men er altså veldig usikker på disse skjøre småtassene.
Er det realistisk å tro (håpe) at yngelen kan overleve så lenge som en uke på et par never mose fra et veletablert kar? Evt. hvor lenge vil de klare seg på mosen?

Hva ville dere gjort? Droppet ferien og blitt hjemme? Ønsker jo ikke å overlate de små til den sikre sultedød heller, så håper noen kan bidra med sine erfaringer.
De kan nok overleve med en god dose mose fra et annet karr,og mikroorm vil jo leve en liten stund før de dør.Det kan du jo gi når du skal dra.
Det optimale er jo jevn tilgang med mat fordelt over dagen,men det er de ferreste som pakker med akvariet i ferien.

Var akkurat borte en uke nå,og hadde frittsvømmende yngel når jeg kom tilbake.Det hadde gått finfint.Foreldrene fikk nomalt med mat frem til feriestart og en liten opptrapping på mat etter endt ferie.
Tror heller nitritt er mer dødelig for yngel enn mangel på mat noen dager.Og hos dg har de jo muligheten til å beite på mosen,så helt uten mat blir de vel ikke.
Flytt over mosen, du skal ikke se bort ifra at det er nok. Noen vil nok falle fra, men er nok en del som overlever også. Hvis det skulle gå helt skeis og all yngel dør, tar det nok ikke lang tid før du finner nye egg i hula. Mine A. borellii har lekt jevlig etter første gangen
Ta ut innmaten i filteret og skvis all gørra over i karet. Karet ser veldig grumsete ut med det samme, men fisken har masse digg å spise og karet er reint når du kommer hjem igjen.

Hørte dette tipset av E. Dahl som hadde et foredrag hos LOAK om oppdrett :o)
Inaktiv bruker
Ja det var et godt forslag, Cara, og jeg vil tilføye at egentlig er det utrolig hvor livssterke sånne yngel er til tider, de kan klare seg med uhyre lite mat og sikkert overleve noen dager helt uten mat. De finner alltid noe de kan spise i akvariet. Jeg hadde nettopp tømt et akvarium for fisk ( trodde jeg) og oppdaget en uke senere at det var yngel der, som tydeligvis hadde overlevd uten mat en hel uke. De hadde gjemt seg i mosen og plantene og var så små at jeg ikke hadde sett dem. Alle levde opp og vokste som bare pokker også, uten at jeg matet dem.
cara79
Ta ut innmaten i filteret og skvis all gørra over i karet. Karet ser veldig grumsete ut med det samme, men fisken har masse digg å spise og karet er reint når du kommer hjem igjen. Hørte dette tipset av E. Dahl som hadde et foredrag hos LOAK om oppdrett :o)


Jeg hadde aldri fått oppdrett på bittesmå Corydoras pandaer hvis ikke mosen med egg hadde duppet rundt i en bøtte full av filtergrums, så jeg kan bekrefte at frøken Dahls metode virker. Uten at bekreftelse er nødvendig, hun har noen oppdrett den damen :o)
Jeg har ikke greie på Apistogramma, men for små guppy yngel funker det greit med en foringsutomat litt yngel-tørrfor (TetraMinBaby). Hvis det har blitt litt størrelse på yngelen burde det kanskje funke noen få dager?
Takk for gode tips

Vannbytter er unnagjort i karene, og vi drar på hytta i morgen. Legger over mosen og vrir en filtersvamp eller to i borelliikaret før vi drar. I tillegg har jeg lært opp min ikke-akvarist-søster til å mate mikroorm med pipette. Hun kommer innom en tur etter jobb hver dag mens vi er borte.

Da gjenstår det bare å håpe at de klarer seg
*krysser fingrene og forsøker å slappe av*
God tur og lykke til
Satser på at vi får oppdateringer etterhvert.
Ser ut til at det er noen overlevende yngel, men da det er begrenset innsyn pga mosedotter og flyteplanter som vokser villt er det vanskelig å se noe antall ennå. Får komme med endelig status senere.

Hunn3 har derimot laget sine egne yngel mens vi var borte. Frittsvømmende og knøttsmå. Morro!!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap