Kan jeg putte eggene tilbake ?

Jeg oppdaget i morges at min ene scalare hadde ligget maaaaaaassssse egg, av ufarenhet og instinkt så fjernet jeg eggene og fikk de i et ygle kar. så ser jeg at folk sier om de er hvite så er de ikke befruktet... mine er hvite. spm er da som følgende.. kan jeg plasere de tilbake "hvor jeg fant de" i akvariet for befruktning eller er løpet kjørt siden jeg fjernet de ?

hvor fort etter eggene er lagt vil hannen befrukte de ?

takk for svar.. hilsen ny men ivrig
Øh...
umm...... okay..!??? nå når jeg var å så på eggene så var de gulaktig - vil det si at de er befruktet ????? *håpe håpe*
om de ikke er befruktede, blir de kritt hvite etter kort tid. Sansynligvis vil et og annet bli det etter kort tid. Hannen befrukter eggene etterhvert som hunnen legger dem.
Pål Laumann
om de ikke er befruktede, blir de kritt hvite etter kort tid. Sansynligvis vil et og annet bli det etter kort tid. Hannen befrukter eggene etterhvert som hunnen legger dem.


takk for svar.. da har jeg 11 KRITT hvite egg og resten er gul/brune ca 70 (?) stk
noen tips om når de skal fores ? evt. annet ??
Vikki Hagevik
[QUOTE=Pål Laumann]om de ikke er befruktede, blir de kritt hvite etter kort tid. Sansynligvis vil et og annet bli det etter kort tid. Hannen befrukter eggene etterhvert som hunnen legger dem.


takk for svar.. da har jeg 11 KRITT hvite egg og resten er gul/brune ca 70 (?) stk
noen tips om når de skal fores ? evt. annet ??

Om du får til, så plukk bort de hvite eggene før de mugler. Mugg sprer seg fort til friske egg også.
Etter klekking henger de fast i 2-3 dager før de blir frittsvømmende. Når de svømmer fritt, tar de til seg mat
Pål Laumann
[QUOTE=Vikki Hagevik][QUOTE=Pål Laumann]om de ikke er befruktede, blir de kritt hvite etter kort tid. Sansynligvis vil et og annet bli det etter kort tid. Hannen befrukter eggene etterhvert som hunnen legger dem.


takk for svar.. da har jeg 11 KRITT hvite egg og resten er gul/brune ca 70 (?) stk
noen tips om når de skal fores ? evt. annet ??

Om du får til, så plukk bort de hvite eggene før de mugler. Mugg sprer seg fort til friske egg også.
Etter klekking henger de fast i 2-3 dager før de blir frittsvømmende. Når de svømmer fritt, tar de til seg mat


takk for gode råd
Vikki Hagevik
......så fjernet jeg eggene og fikk de i et ygle kar.

Hvor stort er dette du kaller yngle-kar? Du kan ikke drive oppdrett av scalare i små akvarier, det er helt nyttesløst og man ha god plass!

Har du forresten lest denne artikkelen Oppdrett Av Scalare her på AF?
De eggene som ikke er befruktet, blir helt hvite, og som flere her har sagt bør disse fjernes, da de mugner og sprer det til friske egg. Fjern de med en pinsett e.l. Forøvrig kan ofte scalarer være flinke på å pleie eggene/yngelen sin selv, så har du mulighet til å ha foreldrene alene, sparer du deg for mye jobb om de får det til. Men gi de et par forsøk, mine spiste eggene de første gangene, men etter noen mislykkede forsøk, forsto de tegningen.

Og som mona o sier, du bør ha et kar med relativt størrelse på som yngelkar for scalare, de trenger mye plass å vokse på, ellers kan du risikere at de blir deformerte, og aggresjon blandt yngelen.

Og ikke minst bør du ha levendefor, gjerne nyklekket artemia å gi når plommesekken er tom. Scalareyngel kan ha litt problemer med å forstå at "dødt" for er mat, og har selv hatt problemer med å få mine til å ta det, men når jeg gikk over til artemia gikk det mye bedre. Du bør ikke ha for mye dill og dall i karet heller når du forer yngelen med artemia, for det kan forurense vannet en del, og da er det greit at rensing er så lett som mulig.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap