Scalare & blå acara egg

Nå har endelig scalarene mine lagt egg! Men det jeg uroer meg over er at jeg har seks blå acaraer i samme kar. Det ene paret med blå acaraer har yngel for øyeblikket så de vil nok la scalare eggene være i fred. Men hva kan jeg gjøre for at det skal bli yngel ut av eggene? Passer scalarene på eggene?

De har lagt egg på pumpa, så det går ikke ann å flytte på eggene heller.. Har også problemer med at acara yngelen ikke overlever i lengre enn noen uker, har prøvd flytte dem til et annet kar, men sist jeg prøvde dette var det kun fire av ca. tjue som overlevde.

takknemlig for all hjelp!
Før du begynner å planlegge hvordan eggene skal få klekke i fred, bør du kanskje ha en slagplan klar for hvor disse scalareynglene skal vokse opp hen? Har du et eget oppvekst-akvarium på minst 160-180 liter klart? Med et innkjørt filter til dem også? Et kull scalarer trenger stor plass, hvis de skal klare seg og ha god vekst.

Dessverre vil du nok bare måtte slå fra deg tanken på at scalarekullet skal vokse opp i selskaps-karet. Det vil ikke gå. Acarene dine vil jakte på dem og spise dem når de blir frittsvømmende, hvis de får klekke i fred.

Har du lest denne artikkelen på AF om scalareoppdrett?

Har et akvarium på 120 l som nå står tomt. større enn dette har jeg ikke, og har heller ikke mulighet til å ha større. Eggene ble spist opp av plecoen min alt to timer etter at de ble lagt. så planen nå er å fylle opp det andre akvariet til scalarene. Håper dette går. Scalarene er ikke så veldig store, så de har til nå trivdes kjempe godt i mitt 240 l akvarium.

Investerer nok ikke i noe større akvarium til dem da jeg ikke har noen plan om å drive oppdrett, men noe yngel er alltid koselig Takk for råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap