Hei.
Følgende har skjedd:
Mine flotte Manacapura-scalarer (11 stk) har lagt egg flere ganger i 900 ltr'en.
Hver gang så har eggene blitt borte i løpet av noen dager. Sannsynligvis spist av Ancistrus, SAE eller andre Scalarer.
Denne gangen tenkte jeg å gjøre et seriøst forsøk på å drette et kull.
Sverdplante-bladet (faktisk to blader siden to par lekte samtidig) med egg ble tatt ut umiddelbart og plassert i et av mine 50 ltr "vannbytte Clas Ohlson plastkar" (næringsmiddel-kvalitet).
Soppmiddel ble tilsatt og luftestein og varmekolbe igangsatt.
På det ene bladet ble alle eggene hvite (= ikke befruktet?). De ble fjernet.
Etter tre dager (i dag) klekket eggene på det andre bladet, og ca. 40-50 wigglers havnet på bunnen av karet.
Disse ble sugd opp med en lufteslange og plassert i en 15 ltr plastkar av samme CO-kvalitet.
Temperatur; 29 grader. Litt Aquasafe i vannet. Foreløpig ikke noe filter. (En liten sirkulasjonspumpe med en firkant blåfilter på innsuget går og "godgjør" seg i en bøtte med filtergugge fra 900 ltr.)
Planen er å bruke to slike 15 litere og bytte mellom.
Artemiaklekking er satt i gang (takk Mona O. for flott oppskrift).
Planen er at yngelen skal flyttes over i en ferdig innkjørt 160 ltr. etter hvert.
Har noen spørsmål til de som har fått til oppdrett på Scalarer tidligere:
- Høres framgangsmåten ovenfor grei ut?
- Gode råd for dagene / ukene framover?
- Når bør filteret på plass?
- Når bør yngelen flyttes til 160 ltr'en?
- Har noen Kinesiske Algeetere gående i 160 ltr fra før. Bør de flyttes?
(Har noen slike Kinesere gående med A. Cacatuides yngel i et annet kar. De virker ikke så veldig interessert i å ta de små der.....)
Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål etter hvert.
Takknemlig for gode råd.....
Trond