Hjelp masse død fisk!

Har veldig lenge prøvd å få yngler på L144 .til slut lykkes det ! Fikk ca.90 yngler . Nå er de ca. 1,5 måneder gamle ! Men nå skjede det at de rett og slett bare dør alle sammen, hver dag dør fra 10-15 yngler og nå er bare 9 stk. igjen! Vet ikke hva jeg gjør feil, kanskje noen kan hjelpe meg hva skal jeg gjøre annerledes neste gang for å lykkes.
1. Vannverdier?
2. Oksygennivå?
3. Nok mat?
hvordan måler jeg Oksygennivå ??
Vannverdier
No3-0
No2-0
gh- 4
kh- 3
ph -6,4


av mat for de agurk,frosen artemia,alge tableter. da tror egentli ikke at de er sulttet de må være noe annet hva er feil!
Hvordan bytter du vann ? Kaldt vann ? Lunket vann fra springen ? Mye og ofte ?
bytter vann ca.20 l i uke tar kald vann fra springen og kokker vann i vannkoker etter det blander jeg at den skal være samme temperatur som i akvariet! Nå har jeg bare 5 yngler igjen av nesten 90 stk. Trist, men håper skal lykkes bedre neste gang .
Plussmedlem
Hvor stort er karet ditt, da? At du bytter 20 liter i uken sier jo ingen så mye.
Har de røtter å gnage på?
san
bytter vann ca.20 l i uke

I et akvarium av hvilken størrelse bytter du 20 liter i uka...? Det har en del å si. Det kan være du bytter altfor lite vann.

Om man har et kar fullt av maller i oppveksten, blir det en hel del avfall. Maller skiter mye, og alt dette må filteret ha kapasitet til å ta seg av og vannet må byttes ofte nok. Jeg tror kanskje jeg ville byttet oftere enn bare en gang i uka, siden dette er fisk som forurenser mye. Hvilket filter har du i akvariet de er i? Merke og modellnr evt?

Når du ramser opp vannverdi-resultatene dine, begynner jeg å lure på om du har brukt strips å måle med. Det kan nemlig virke som resultatene er feil, noe som er vanlig når man bruker strips. De er upålitelige. Det er nemlig ikke helt logisk at du skulle ha null i nitrat i et kar fullt av maller som skiter og forsøpler hver dag, selv om de er små, når du kun skifter litt vann en gang i uka. Det er heller ikke heeelt sikkert det er riktig at du har ph på 6.4, når du har kh på 3. Jeg ville forventet at ph var høyere med den kh-verdien.

Var jeg deg, ville jeg skaffet meg alle nødvendige vannverditestere i dråpetester, sånn at du kan få målt og fått mer eksakte verdier.
akvariet er 60 l. Ja jeg brukte stripe test,siden i dråper jeg har bare nitritt test igjen.har bestilt nye dråpe tester håper de kommer snart!Egentli tenkte ikke på det at vann blir fort møkkete siden de er små,men da neste gang skal prøve med mer vann bytte !Husker at leste at maller tåler dårlig vann bytte,da var redd å bytte vann mye!Men synnes at det er rart at andre yngler lever å vokser finnt,har 3 sverddrag yngler oppi der også!
Det er ingen som spiser de?

Her fødes det også mange små ansistruser, men de forsvinner hver gang siden de blir spist opp av andre fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap