Klarer ikke å fange tyggende golden

Hei

Jeg har to tyggende golden i et 260L-kar sammen med andre malawi. De har tygget i ca. 2 uker, og har fått mørke kjaker. Har kalksteiner nesten helt opp til vannoverflaten, og jeg klarer ikke å fange dem. Vil noe av yngelen overleve? De vil ha mange huler å gjemme seg i, men det vil jo bli vanskelig å gi dem mat. Har dere noen tips til hvordan man får yngelen til å overleve?
Vanlig problemstilling...
Jeg tror trikset er å ha lite stein til dekorasjoner og bruke SVÆRE håver. Det vil si større denn de som normalt er til salgs. Og du må nok også ta ut det meste med stein for å klare å fange disse...

Har hørt om noen som legger ei lita terracottapotte, eller ei flaske ned i akvariet slik at den tyggende hunnen kan søke tilflukt i denne /før du sperrer utgangen med håv og løfter ut flasken med vann, fisk og yngel inni), men ikke lyktes på denne måten selv.

Det beste du kan gjøre om yngelen slippes i akvariet, er å tilby spredte gjemmeplasser. Voksne og halvvoksne fisk, til og med små mbuna er problemet. Har du mange Malawier av litt forskjellig størrelse, så spørs det om yngelen finner nok med trygge gjemmeplasser. Kanskje vil en eller to vokse opp...

Å fange Malawier med vanlige håver er veldig vanskelig. Særlig om det er gjemmesteder. De trenger virkelig ikke de store åpningene for å unnslippe.. Du bør unngå å løfte hunnen opp i håven, da hun kan spytte yngelen i håven dersom hun kommer utenfor vannet. Yngelen kan lett bli skadet i håven, så det er ikke den beste måten å gjøre det på....
Jeg har også en hel haug med stein og gjemmesteder, og sleit med å fange endel malawi i starten, men så fant jeg en metode som funket bra:
Jeg har en gjennomsiktig plastboks på ca. 3 liter, som jeg holder i den ene hånden. Så later jeg som om jeg prøver å fange fisken med en håv, mens jeg holder plastboksen litt i veien for "fluktruten" og nesten hver gang jeg gjør dette, svømmer fisken rett oppi boksen, og jeg kan vri den oppover mot overflaten samtidig som jeg legger håven oppå.
Jeg beveger armene veldig rolig mens jeg holder på, slik at ikke fisken blir redd og stressa. Dette har fungert bra når jeg har fanget både golden, firefish, afra og lombardoi.
n5k
Jeg har også en hel haug med stein og gjemmesteder, og sleit med å fange endel malawi i starten, men så fant jeg en metode som funket bra: Jeg har en gjennomsiktig plastboks på ca. 3 liter, som jeg holder i den ene hånden. Så later jeg som om jeg prøver å fange fisken med en håv, mens jeg holder plastboksen litt i veien for "fluktruten" og nesten hver gang jeg gjør dette, svømmer fisken rett oppi boksen, og jeg kan vri den oppover mot overflaten samtidig som jeg legger håven oppå. Jeg beveger armene veldig rolig mens jeg holder på, slik at ikke fisken blir redd og stressa. Dette har fungert bra når jeg har fanget både golden, firefish, afra og lombardoi.

Jeg har brukt samme metode! Funker veldig bra!
Klarte å fange en av dem, og var kjempefornøyd med egen innsats! Puttet den opp i en isboks, med litt sand i bunnen, noen flyteplanter og en liten hule. Tanken var at isboksen kunne flyte på toppen av akvariet, for å holde temperaturen oppe. Mens jeg så på mitt fantastiske resultat, og lurte på hvordan jeg skulle ordne med luften, så hoppet den tyggende Golden elegant ut av boksen og ned i akvariet igjen. Og siden har jeg ikke sett noe til henne.

Jeg får gjøre et forsøk til når/hvis hun våger seg frem igjen. Hun liker å gjemme seg bak varmepumpen, og jeg måtte fange henne der med hendene. Isbosk-og-håv trikset hørtes genialt ut og jeg prøvde det, men problemet var så myekaltstein i bakkant at det var vanskelig å manøvrere en isboks oppi der uten at den hele tiden satt seg fast.

Nei, den eneste løsningen er å skaffe seg et større akvarium, slik at det er plass til både steiner og isbokser og håver Er helt enig i at det ville vært mye enklere uten alle steinene. Før jeg kjøpte fiskene leste jeg at det var viktig for malawi med stein som ga mulighet for å svømme mellom og gjennom og inni. Kanskje jeg har misforstått, og det har tippet litt over hos meg med en vegg av stein?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap