Hvordan bevare scalareegg?

Scalarene mine har lagt egg igjen, de er veldig beskyttende over eggene, men de kommer nok til å bli spist av de andre fiskene etterhvert.
Har prøvd å legge de tidligere eggene i sånn barsell, men da kommer de bare til det stadiet der de begynner å sprelle også plutselig er de døde=(

Nå har de lagt eggene på den ene lille pumpa eg har i akvariet.
Bør eg ta ut pumpa og foreldrene i en balje eller noe sånt?
Har lyst å prøve å redde dette kullet.

Er redd visst eg tar de utav at de blir så stressa at de spiser eggene.
Hva mener du med "barsell"? Hva er det?

Oppdrett av scalarer er ikke noe som kan gjøres om man bare sitter der med et eneste akvarium. Du er nødt til å ha et stort oppvekstakvarium med innkjørt filter tilgjengelig.
Jeg har skrevet en artikkel om oppdrett av scalarer som du kan lese. Etterpå kan du følge opp med spørsmål her i tråden om du har noen?
kjøpte ett "barnehagenett".. hehe.. er en netting kurv som skiller bort eggene fra de andre fiskene i samme akvarie.. men babyene har bare kommet til der de begynner å få hale og sprelle,, så dør de=(..

dette kullet som er nå kom i går kveld.
eg har ett 60 liters tomt akvarie. skal eg ta det i bruk og hive over eggene og scalarene?
dette har stått tomt ganske lenge.. vet ikke hvordan det er mtp bakterieflora og sånn.. men kan jo bare ta mye vann fra det store akvariet og starte oppi der med babyene?
Nei, du kan ikke bare "hive oppi" egg og yngel i et akvarium som har stått tørt. De kommer til å dø av nitrittforgiftning hvis du ikke har et innkjørt, modent filter til dem. Filterbakterier dør når filteret ikke står med sirkulasjon igjennom seg.

Det er også for smått med bare en 60 liter til et helt kull scalareyngel. Altfor liten plass. Scalarekull er store og de trenger vokseplass. Ellers kan de bli aggressive og slåss med hverandre, eller de kan få avstumpet vekst pga det er for trangt (bøyde, deformerte finner f.eks)

Vær snill og lese artikkelen jeg linket til. Der står veldig mye av det du trenger å vite for å klare et vellykket scalareoppdrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap